TitelDatumPopulariteitActiefReacties

Schoolwiki

03. Medezeggenschapsraad

De MR is het inspraakorgaan dat (on)gevraagd het bevoegd gezag en de schoolleiding adviseert. De raad heeft over een aantal belangrijke onderwerpen adviesrecht of instemmingsrecht. Een en ander is geregeld in de Wet Medezeggenschap Onderwijs (WMO). In deze wet staat over dit onderwerp een hele lijst bevoegdheden. Deze kunnen globaal gesplitst worden in algemene bevoegdheden en bijzondere bevoegdheden. Voor de bijzondere bevoegdheden is na onderhandelingen in ons reglement vastgelegd wanneer de MR bij een bepaalde zaak instemmings-, of adviesrecht heeft. Het bestuur kan een adviesrecht onder bepaalde voorwaarden naast zich neerleggen. Voor meer informatie over de Wet op de Medezeggenschap Scholen (WMS) wordt verwezen naar www.infowms.nl.

De Medezeggenschapsraad bestaat uit ouders, leerlingen en personeelsleden.
Meer over de MR is te vinden op onze website zie, klik hier... 

03. Medezeggenschapsraad

De MR is het inspraakorgaan dat (on)gevraagd het bevoegd gezag en de schoolleiding adviseert. De raad heeft over een aantal belangrijke onderwerpen adviesrecht of instemmingsrecht. Een en ander is geregeld in de Wet Medezeggenschap Onderwijs (WMO). In deze wet staat over dit onderwerp een hele lijst bevoegdheden. Deze kunnen globaal gesplitst worden in algemene bevoegdheden en bijzondere bevoegdheden. Voor de bijzondere bevoegdheden is na onderhandelingen in ons reglement vastgelegd wanneer de MR bij een bepaalde zaak instemmings-, of adviesrecht heeft. Het bestuur kan een adviesrecht onder bepaalde voorwaarden naast zich neerleggen. Voor meer informatie over de Wet op de Medezeggenschap Scholen (WMS) wordt verwezen naar www.infowms.nl.

De Medezeggenschapsraad bestaat uit ouders, leerlingen en personeelsleden.
Meer over de MR is te vinden op onze website zie, klik hier... 

03. Medezeggenschapsraad

De MR is het inspraakorgaan dat (on)gevraagd het bevoegd gezag en de schoolleiding adviseert. De raad heeft over een aantal belangrijke onderwerpen adviesrecht of instemmingsrecht. Een en ander is geregeld in de Wet Medezeggenschap Onderwijs (WMO). In deze wet staat over dit onderwerp een hele lijst bevoegdheden. Deze kunnen globaal gesplitst worden in algemene bevoegdheden en bijzondere bevoegdheden. Voor de bijzondere bevoegdheden is na onderhandelingen in ons reglement vastgelegd wanneer de MR bij een bepaalde zaak instemmings-, of adviesrecht heeft. Het bestuur kan een adviesrecht onder bepaalde voorwaarden naast zich neerleggen. Voor meer informatie over de Wet op de Medezeggenschap Scholen (WMS) wordt verwezen naar www.infowms.nl.

De Medezeggenschapsraad bestaat uit ouders, leerlingen en personeelsleden.
Meer over de MR is te vinden op onze website zie, klik hier... 

03. Medezeggenschapsraad

De MR is het inspraakorgaan dat (on)gevraagd het bevoegd gezag en de schoolleiding adviseert. De raad heeft over een aantal belangrijke onderwerpen adviesrecht of instemmingsrecht. Een en ander is geregeld in de Wet Medezeggenschap Onderwijs (WMO). In deze wet staat over dit onderwerp een hele lijst bevoegdheden. Deze kunnen globaal gesplitst worden in algemene bevoegdheden en bijzondere bevoegdheden. Voor de bijzondere bevoegdheden is na onderhandelingen in ons reglement vastgelegd wanneer de MR bij een bepaalde zaak instemmings-, of adviesrecht heeft. Het bestuur kan een adviesrecht onder bepaalde voorwaarden naast zich neerleggen. Voor meer informatie over de Wet op de Medezeggenschap Scholen (WMS) wordt verwezen naar www.infowms.nl.

De Medezeggenschapsraad bestaat uit ouders, leerlingen en personeelsleden.
Meer over de MR is te vinden op onze website zie, klik hier... 

03. Onderwijsvisie

Er is aandacht voor de drie basisbehoeften van elke leerling. Hieronder verstaan wij:

Autonomie: Dit is zelfbeschikking, waarbij je in samenspraak met je docent of coach kunt bepalen wat je doet en hoe je het doet. Naast autonomie is er ook coherentie; het bij een groep willen horen en gezamenlijk afspraken maken over wat de groep doet.

Competentie: Het vertrouwen hebben dat je kunt wat je wilt en dat het nut heeft. Naast competentie kennen we coöperatie, wat inhoudt dat je erop vertrouwt dat je als deelnemer in een groep kunt deelnemen.

Relatie: Dit is het hebben van relaties, samenwerken met anderen en erbij horen. Naast relatie is er ook cohesie: het bij elkaar horen en met elkaar verbonden zijn. Dit geldt voor zowel leerlingen als personeel.

Wij dagen leerlingen uit waardoor zij zelfstandigheid en verantwoordelijkheid kunnen ontwikkelen. Hierbij houden we vanzelfsprekend rekening met de verschillen tussen leerlingen. Het onderwijs wordt afgestemd op de mogelijkheden en behoeften van de leerlingen. De docent speelt in dit proces een belangrijke rol en wordt hierbij ondersteund door collega’s en interne en externe specialisten. Ook de ouders worden hierbij betrokken.

Een leerling voelt zich goed als het leren op school lekker verloopt. Een leerling wil zichzelf van nature ontwikkelen. In een veilige omgeving met een herkenbare structuur zal een leerling sneller naar een volgend niveau stijgen. Het ontwikkelen en leren beschouwen we als een natuurlijk proces waarin ruimte is voor de eigen inbreng van leerlingen. In dit proces komt de natuurlijke motivatie vrij om kennis, begrip en vaardigheden te vergroten. Dit is een interactief proces waarbij docent en leerling actief betrokken worden. Dit geeft zowel de docent als de leerling voldoening.

In het leerproces onderscheiden we drie aspecten, namelijk de onderwijsinhoud, de didactische werkvormen en de organisatie. Hierbij streven we naar de juiste verhouding tussen het bieden van houvast en het uitdagen van de leerlingen zodat zij (in hun eigen zone) hun talenten zelfstandig kunnen ontwikkelen.

Tijdens dit proces vindt er interactie plaats tussen de docenten en de leerlingen in een gevarieerde onderwijsomgeving met een flexibel aanbod van (digitale) leermiddelen. We vinden het belangrijk dat werkvormen prikkelen en leerlingen uitdagen om zelf nieuwe situaties, materialen, werkwijzen en betekenissen te gaan verkennen en deze toe te passen in nieuwe situaties. In een effectieve schoolorganisatie ondersteunen we de docenten en leerlingen door een duidelijke structuur te bieden met heldere afspraken. Het onderwijs wordt continu aangepast om het te laten aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen en de eisen die de huidige en toekomstige maatschappij stelt.

03. Onderwijsvisie

Bij De Mavo Vos is onderwijs meer dan kennisoverdracht. We combineren leerstof met persoonlijke begeleiding, differentiatie, coaching en ouderbetrokkenheid om elk talent te ondersteunen. Onze lessen bevorderen groei in kennis, vaardigheden en persoonlijkheid. We stimuleren zelfstandigheid, motivatie en eigenaarschap. We kiezen voor maatwerk en een sterke samenwerking tussen leerlingen, docenten en ouders. Zo creëren we een veilige, creatieve leeromgeving waar iedereen zich welkom voelt. Duidelijke communicatie, structuur en onderlinge betrokkenheid zorgen voor een stabiele en prettige school voor zowel leerlingen als medewerkers. 

03. Onderwijsvisie

Er is aandacht voor de drie basisbehoeften van elke leerling. Hieronder verstaan wij:

Autonomie: Dit is zelfbeschikking, waarbij je in samenspraak met je docent of coach kunt bepalen wat je doet en hoe je het doet. Naast autonomie is er ook coherentie; het bij een groep willen horen en gezamenlijk afspraken maken over wat de groep doet.

Competentie: Het vertrouwen hebben dat je kunt wat je wilt en dat het nut heeft. Naast competentie kennen we coöperatie, wat inhoudt dat je erop vertrouwt dat je als deelnemer in een groep kunt deelnemen.

Relatie: Dit is het hebben van relaties, samenwerken met anderen en erbij horen. Naast relatie is er ook cohesie: het bij elkaar horen en met elkaar verbonden zijn. Dit geldt voor zowel leerlingen als personeel.

Wij dagen leerlingen uit waardoor zij zelfstandigheid en verantwoordelijkheid kunnen ontwikkelen. Hierbij houden we vanzelfsprekend rekening met de verschillen tussen leerlingen. Het onderwijs wordt afgestemd op de mogelijkheden en behoeften van de leerlingen. De docent speelt in dit proces een belangrijke rol en wordt hierbij ondersteund door collega’s en interne en externe specialisten. Ook de ouders worden hierbij betrokken.

Een leerling voelt zich goed als het leren op school prettig verloopt. Een leerling wil zichzelf van nature ontwikkelen. In een veilige omgeving met een herkenbare structuur zal een leerling sneller naar een volgend niveau stijgen. Het ontwikkelen en leren beschouwen we als een natuurlijk proces waarin ruimte is voor de eigen inbreng van leerlingen. In dit proces komt de natuurlijke motivatie vrij om kennis, begrip en vaardigheden te vergroten. Dit is een interactief proces waarbij docent en leerling actief betrokken worden. Dit geeft zowel de docent als de leerling voldoening.

In het leerproces onderscheiden we drie aspecten, namelijk de onderwijsinhoud, de didactische werkvormen en de organisatie. Hierbij streven we naar de juiste verhouding tussen het bieden van houvast en het uitdagen van de leerlingen zodat zij (in hun eigen zone) hun talenten zelfstandig kunnen ontwikkelen.

Tijdens dit proces vindt er interactie plaats tussen de docenten en de leerlingen in een gevarieerde onderwijsomgeving met een flexibel aanbod van (digitale) leermiddelen. We vinden het belangrijk dat werkvormen prikkelen en leerlingen uitdagen om zelf nieuwe situaties, materialen, werkwijzen en betekenissen te gaan verkennen en deze toe te passen in nieuwe situaties. In een effectieve schoolorganisatie ondersteunen we de docenten en leerlingen door een duidelijke structuur te bieden met heldere afspraken. Het onderwijs wordt continu aangepast om het te laten aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen en de eisen die de huidige en toekomstige maatschappij stelt.

03. Ongevallenverzekering

De school heeft voor de leerlingen een collectieve ongevallen- en reisverzekering afgesloten. Deze verzekering dekt het risico van ongevallen op school en het schoolterrein, de periode tijdens stages, door de school georganiseerde activiteiten buiten de school zoals excursies, schoolkamp e.d. 

Ook kunnen de kosten voor een geneeskundige behandeling als gevolg van een ongeval door deze verzekering worden gedekt zover de kosten niet, of niet voldoende via de ouders/verzorgers zijn verzekerd. 

Verder biedt deze verzekering ook dekking bij overlijden, blijvende invaliditeit of vergoeding voor gezinszorg na ziekenhuisopname ten gevolge van een ongeval. Uitkeringen in deze gevallen kennen een maximaal bedrag. Hiervoor geldt dat het ongeval is geschied tijdens de reis van en naar de school of door de school georganiseerde activiteit. 

De reisverzekering is van kracht tijdens alle school- en groepsreizen, stages, excursies en uitstapjes in schoolverband (ook in het buitenland) mits en zolang de leerlingen onder toezicht staan van de door school aangewezen personen. 

03. Visie op onderwijs

We gaan en staan voor onderwijs dat aansluit bij de talenten, interesses en leer-strategieën van iedere leerling. We dagen hen uit om in beweging te komen, hun eigen pad te ontdekken en te volgen. Samen zorgen we ervoor dat leren hen motiveert, inzicht en richting geeft aan hun toekomst. 

Krachtig, eigentijds onderwijs betekent voor ons: 
  • Je veilig en gezien voelen (relatie/welzijn) 
  • Een leeromgeving die bijdraagt aan het stimuleren en ontwikkelen van talenten en leerlingen uitdaagt om tot leren te komen 
  • Groeien in kennis en toekomstgerichte vaardigheden (competentie) 
  • Elkaar respecteren, helpen en versterken (samenwerken) 
  • Kansen bieden, ruimte geven binnen duidelijke kaders (autonomie/vrijheid) 
  • Groeien in het nemen van verantwoordelijkheid voor je eigen ontwikkeling (eigenaarschap en persoonlijk leiderschap 

 

03. Voorzieningen

Voor leerlingen die belemmeringen ondervinden in hun leer- en ontwikkelingsproces heeft de school verschillende voorzieningen getroffen:  

  • De school biedt op een aantal terreinen hulp of trainingen aan zoals faalangstreductietrainingen;
  • Het is mogelijk om leerlingen te testen. Hierbij kan worden gedacht aan capaciteitenonderzoek, beroepskeuzetesten en specifieke testen (zoals een vooronderzoek dyslexie en screening op faalangst). De testen kunnen intern of extern worden uitgevoerd. Externe testen kunnen o.a. worden afgenomen via het Steunpunt Onderwijs.

Faciliteiten en begeleiding bij dyslexie
Leerlingen met een dyslexieverklaring hebben recht op één of meer compenserende faciliteiten. We maken gebruik van het protocol dyslexie voortgezet onderwijs. Dit zijn:

  • Toetsen in lettertype Arial (of Verdana), puntgrootte 12 en meer dan de gebruikelijke regelafstand (1.15). Vergroting van de gehele toets.
  • 20% tijdverlenging bij toetsen.
  • Gebruik van een laptop met het programma Kurzweil. Kurzweil leest alle digitale teksten voor. Zowel bij de vakken als bij de toetsen wordt een laptop met Kurzweil gebruikt.
  • De examens worden digitaal afgenomen waarbij het mogelijk is om gebruik te maken van auditieve ondersteuning.
  • 30 minuten tijdverlenging bij CE (Centraal Examen) toetsen.
  • Mondelinge afname van toetsen.
  • Dyslexiepas waarop de faciliteiten vermeld staan.
  • Leeslinialen, readingpen, “Daisy-speler” indien in bezit van de leerling

De dyslexiecoach begeleidt de leerling gedurende de hele schoolloopbaan. Naast individuele gesprekken vinden er ook bijeenkomsten plaats met alle leerlingen met dyslexie. Hier worden ervaringen uitgewisseld en wordt de gang van zaken besproken. 

Faciliteiten en begeleiding bij dyscalculie 
Leerlingen met een dyscalculieverklaring hebben recht op één of meer compenserende faciliteiten. Dit zijn: 

  • De leerling gebruikt altijd kladpapier (overzicht).
  • De leerling laten werken met een stapsgewijze aanpak (wat weet ik al, wat wil ik weten, hoe reken ik?). Geef in gevallen waar nodig de wenselijkheid van strategieverandering aan.
  • De leerling laten werken met de formulekaart.
  • De leerling wijzen op net en overzichtelijk werken.
  • De leerling krijgt extra tijd.
  • De leerling krijgt extra mondelinge uitleg.
  • De leerling mag alles met een rekenmachine maken.
  • De leerling krijgt eigen verantwoordelijkheid in de keuze van rekenstrategie. Leerling houdt hier aan vast.

03. Waar we voor gaan

 

‘Samen Slim groeien!’ 

Slim groeien: 
‘Slim groeien’ betekent dat we samen met de leerlingen kijken wat er nodig is om verder te komen. We ontdekken hun leerstrategie en helpen die verder te ontwikkelen, zodat ze slim groeien op een manier die bij hen past. 

Trots zijn: 
We zorgen ervoor dat leerlingen zich veilig en gezien voelen. Iedereen is anders en heeft unieke talenten. Daar mag je trots op zijn. Leerlingen groeien als persoon, kennen hun talenten en weten wat ze kunnen betekenen voor anderen 

Nieuwsgierig blijven: 
Wie nieuwsgierig is, blijft leren. Daarom stimuleren we leerlingen om verder te kijken, vragen te stellen en leergierig te zijn. Zo blijven ze zichzelf verwonderen en raken ze nooit uitgeleerd 

04. Centrum voor Jeugd & Gezin (CJG)

Aan de school is een jeugdverpleegkundige van het Centrum voor Jeugd en Gezin Vlaardingen verbonden. De jeugdverpleegkundige organiseert iedere maand een inloopspreekuur. Daarnaast ziet hij/zij uw kind een aantal keer in klas 1 en in het jaar voor eindexamen op school. Bijvoorbeeld tijdens een gesprek of bij het afnemen van een (digitale) vragenlijst in de klas. 

In het eerste schooljaar heeft uw kind met de jeugdverpleegkundige een gesprek op school. Samen praten zij over hoe het met uw kind gaat. Tijdens dit gesprek kan uw kind vragen stellen over zijn/haar gezondheid en ontwikkeling. Voordat het gesprek plaatsvindt komt de jeugdverpleegkundige in de klas langs om twee vragenlijsten in te laten vullen. De antwoorden worden in het gesprek gebruikt. Ook vraagt hij/zij aan de mentor hoe het met uw kind gaat. De gesprekken en vragenlijsten worden altijd vertrouwelijk behandeld.

Zorg- en Adviesteam  

De jeugdverpleegkundige neemt sporadisch deel aan de overleggen van het Zorg- en Adviesteam (ZAT) op school. Daar wordt de ontwikkeling besproken van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Het kan zijn dat uw kind extra wordt uitgenodigd. Het is ook mogelijk dat uw kind zelf een gesprek bij de jeugdverpleegkundige aanvraagt en/of langs gaat tijdens het inloopspreekuur. 
 

Alles onder één dak! 

Het CJG bij u in de buurt is dé plek waar ouders/verzorgers, kinderen, jongeren en professionals terecht kunnen met vragen over gezondheid, opvoeden, opgroeien en verzorging. Als u het nodig vindt, biedt het CJG u en uw kind (van -9 maanden tot 19 jaar) ook advies en ondersteuning. 

Er werken jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen en pedagogen , om samen met u gezond en veilig opvoeden en opgroeien van uw kind mogelijk te maken. 

Contact 

Het CJG Vlaardingen is elke werkdag tussen 8.30 uur -1 7.00 uur te bereiken op de Burgemeester van Lierplein 5, 3134 ZB te Vlaardingen. 
T. 010-4608190. 

04. De leerroute

04. De leerroute

Op De Internationale Vos doorlopen de leerlingen een aantal fases, namelijk:

In fase 1a start een leerling in een Analyseklas voor de duur van maximaal 6 tot 8 weken. In deze groep worden basisvaardigheden aangeleerd en testen afgenomen (onder andere het Intake Instrument ISK van Bureau ICE) om het start- en streefniveau van de leerling te bepalen.

In fase 1b gaat een leerling naar een groep waarin gewerkt wordt naar een A1-niveau of A2-niveau op het gebied van Nederlands.

Afhankelijk van het streefniveau van de leerling vervolgt de leerling in fase 2 zijn/haar route in een uitstroomgroep. Er zijn groepen gericht op uitstroom naar praktijkonderwijs, naar voortgezet onderwijs klas 1, voortgezet onderwijs klas 2 of 3 en naar mbo.

Alfabetiseringsgroepen
In deze groepen worden de onderdelen lezen en schrijven aangeleerd en getoetst. Deze onderdelen worden in een voortgangsverslag bijgehouden. Als een leerling gealfabetiseerd is, kan hij doorstromen naar een reguliere onderwijsgroep.

Uitstroomfase: reguliere onderwijsgroepen
Na de analyse en/of de alfabetiseringsfase wordt samen met de leerling bekeken welke vervolgmogelijkheden er zijn en welke weg de leerling zou willen/kunnen volgen.

Gaat de leerling na De Internationale Vos verder naar een reguliere school voor voortgezet onderwijs of naar een andere onderwijs vorm, dan stroomt hij door in de diverse reguliere onderwijs groepen (praktijkonderwijs, VO1, VO2 of mbo). Het streefdoel voor een leerling die gaat doorstromen ligt tussen op naar A2 en B1. Wij maken hierbij gebruik van de leerlijnen die zijn opgesteld door LOWAN/ITTA.

Is de leerling 15 jaar of ouder, dan kan hij geplaatst worden in een van de
MBO-groepen. In deze groepen wordt, naast de reguliere lessen, aan de competenties van de leerling gewerkt. Het streefdoel voor een leerling die gaat doorstromen ligt tussen A2 en B2. Wij maken hierbij gebruik van de leerlijnen die zijn opgesteld door LOWAN/ITTA en voor de mbo-combi-klas ook van de afspraken die zijn gemaakt met de ontvangende mbo-school. Leerlingen van de mbo-combi klas krijgen 2 dagen per week op het Albeda Entree College. Voor leerlingen die het gewenste niveau behalen is het ook mogelijk door te stromen naar klas 3 of 4 van het regulier Voortgezet Onderwijs.

Voor leerlingen die fase 2 hebben afgerond en naar het Voortgezet Onderwijs gaan doorstromen is een mogelijkheid voor fase 3, de Liftklas. In deze klassen wordt een of twee jaar onderwijs geboden met een regulier VO- aanbod, uitgebreid met extra taalonderwijs binnen alle vakken.

04. Digitale nieuwsbrief, website, social-media

Ouders, leerlingen en geïnteresseerden worden regelmatig op de hoogte gehouden over allerlei wetenswaardigheden die binnen De Vos plaatsvinden. Dit gebeurt in een digitale nieuwsbrief. Tevens zijn er nieuws items te vinden op de website en onze social-media kanalen.

04. Digitale nieuwsbrief, website, social-media

Ouders, leerlingen en geïnteresseerden worden regelmatig op de hoogte gehouden over allerlei wetenswaardigheden die binnen De Vos plaatsvinden. Dit gebeurt in een digitale nieuwsbrief. Tevens zijn er nieuws items te vinden op de website en onze social-media kanalen.

Pagina 6 van 13Eerste   Vorige   1  2  3  4  5  [6]  7  8  9  10  Volgende   Laatste