TitelDatumPopulariteitActiefReacties

De Mavo Vos

03. De bovenbouw

De in de onderbouw ingezette ontwikkelingen krijgen een vervolg in de bovenbouw. In het vmbo ligt veel nadruk op levensecht en ’van buiten’ leren en op de doorgaande leerlijnen met het mbo, o.a. met behulp van portfolio’s. Hierbij wordt zeker stil gestaan bij de eisen van het Centraal Examen.  
In de bovenbouw van De Mavo Vos worden verschillende activiteiten georganiseerd in het kader van de loopbaanoriëntatie en -begeleiding. Om deze activiteiten zoveel mogelijk structuur en context te geven, hebben wij Talentweken in leerjaar 1, 2 en 3. Het doel is om de leerling zo breed mogelijk te laten oriënteren op de verschillende profielen, beroepen en opleidingsmogelijkheden. De leerling reflecteert in een digitaal portfolio op alle ervaringen die hij heeft opgedaan en presenteert dit uiteindelijk tijdens een assessment aan docenten van De Mavo Vos als onderdeel van het schoolexamen. In de Talentweken wordt extra aandacht besteed aan de verschillende profielen, vooral daar waar mogelijkheden zijn om meisjes te stimuleren te kiezen voor een opleiding in de techniek/ICT wordt deze aangegrepen. Dit omdat de mogelijkheden binnen de techniek en technologie voor jongeren en vooral voor meisjes relatief onbekend zijn, terwijl de arbeidsmarkt in onze regio veel kansen biedt binnen dit profiel. In totaal zijn er gedurende de schoolloopbaan vijf Talentweken. Talentweekdagen staan in het teken van het ontdekken van de ‘talenten’ van de leerling. 

03. Extra hulp

Leerlingen die extra lessen (uitleg/hulp) nodig hebben krijgen hiervoor een advies, maar het is uiteraard ook mogelijk dat aanmelding van een leerling op eigen initiatief plaatsvindt. In dit laatste geval zijn de mentor en afdelingsleider behulpzaam. Ook worden extra trainingen gegeven zoals sociale vaardigheden en faalangstreductie training en wordt extra hulp geboden bij Nederlands, Engels en wiskunde/rekenen. 

03. Informatieavond

In alle afdelingen worden de ouders minstens één keer per jaar uitgenodigd voor een informatieavond. Hier komen voor de betreffende afdeling en vaak per leerjaar specifieke onderwerpen aan de orde, zoals de bevorderingsprocedure, de pakketkeuze en dergelijke.  

03. Klachten

Iedereen die bij de school is betrokken (ouders, leerlingen, personeel, etc.) kan een klacht indienen over gedragingen of beslissingen, of het nalaten daarvan, door eenieder die in relatie staat tot de school. Daarbij kan met name gedacht worden aan klachten over seksuele intimidatie, pesten en discriminatie, maar ook over andere zaken kunnen klachten worden ingediend bij de directeur of bij het bestuur van de school. Met de direct betrokkene(n) zal worden getracht tot een oplossing te komen. De doelstelling is om klachten zoveel mogelijk te beperken en binnen de school op te lossen.

Onze school is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie (LKC) voor het openbaar en het algemeen toegankelijke onderwijs. Het is uitdrukkelijk de bedoeling dat een klacht alleen bij de LKC wordt ingediend als men hiermee nergens anders terecht kan. Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken op school zullen in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding op een juiste wijze worden afgehandeld. Indien dit echter, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijk is of als de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan een beroep worden gedaan op de klachtenregeling. Voor ouders en leerlingen is een vertrouwenspersoon benoemd als intermediair voor de klachtencommissie. Dit is een onafhankelijk persoon die geen deel uitmaakt van de school.

Klachtenregeling OSVS, klik hier...

03. Medezeggenschapsraad

De MR is het inspraakorgaan dat (on)gevraagd het bevoegd gezag en de schoolleiding adviseert. De raad heeft over een aantal belangrijke onderwerpen adviesrecht of instemmingsrecht. Een en ander is geregeld in de Wet Medezeggenschap Onderwijs (WMO). In deze wet staat over dit onderwerp een hele lijst bevoegdheden. Deze kunnen globaal gesplitst worden in algemene bevoegdheden en bijzondere bevoegdheden. Voor de bijzondere bevoegdheden is na onderhandelingen in ons reglement vastgelegd wanneer de MR bij een bepaalde zaak instemmings-, of adviesrecht heeft. Het bestuur kan een adviesrecht onder bepaalde voorwaarden naast zich neerleggen. Voor meer informatie over de Wet op de Medezeggenschap Scholen (WMS) wordt verwezen naar www.infowms.nl.

De Medezeggenschapsraad bestaat uit ouders, leerlingen en personeelsleden.
Meer over de MR is te vinden op onze website zie, klik hier... 

03. Onderwijsvisie

Er is aandacht voor de drie basisbehoeften van elke leerling. Hieronder verstaan wij:

Autonomie: Dit is zelfbeschikking, waarbij je in samenspraak met je docent of coach kunt bepalen wat je doet en hoe je het doet. Naast autonomie is er ook coherentie; het bij een groep willen horen en gezamenlijk afspraken maken over wat de groep doet.

Competentie: Het vertrouwen hebben dat je kunt wat je wilt en dat het nut heeft. Naast competentie kennen we coöperatie, wat inhoudt dat je erop vertrouwt dat je als deelnemer in een groep kunt deelnemen.

Relatie: Dit is het hebben van relaties, samenwerken met anderen en erbij horen. Naast relatie is er ook cohesie: het bij elkaar horen en met elkaar verbonden zijn. Dit geldt voor zowel leerlingen als personeel.

Wij dagen leerlingen uit waardoor zij zelfstandigheid en verantwoordelijkheid kunnen ontwikkelen. Hierbij houden we vanzelfsprekend rekening met de verschillen tussen leerlingen. Het onderwijs wordt afgestemd op de mogelijkheden en behoeften van de leerlingen. De docent speelt in dit proces een belangrijke rol en wordt hierbij ondersteund door collega’s en interne en externe specialisten. Ook de ouders worden hierbij betrokken.

Een leerling voelt zich goed als het leren op school lekker verloopt. Een leerling wil zichzelf van nature ontwikkelen. In een veilige omgeving met een herkenbare structuur zal een leerling sneller naar een volgend niveau stijgen. Het ontwikkelen en leren beschouwen we als een natuurlijk proces waarin ruimte is voor de eigen inbreng van leerlingen. In dit proces komt de natuurlijke motivatie vrij om kennis, begrip en vaardigheden te vergroten. Dit is een interactief proces waarbij docent en leerling actief betrokken worden. Dit geeft zowel de docent als de leerling voldoening.

In het leerproces onderscheiden we drie aspecten, namelijk de onderwijsinhoud, de didactische werkvormen en de organisatie. Hierbij streven we naar de juiste verhouding tussen het bieden van houvast en het uitdagen van de leerlingen zodat zij (in hun eigen zone) hun talenten zelfstandig kunnen ontwikkelen.

Tijdens dit proces vindt er interactie plaats tussen de docenten en de leerlingen in een gevarieerde onderwijsomgeving met een flexibel aanbod van (digitale) leermiddelen. We vinden het belangrijk dat werkvormen prikkelen en leerlingen uitdagen om zelf nieuwe situaties, materialen, werkwijzen en betekenissen te gaan verkennen en deze toe te passen in nieuwe situaties. In een effectieve schoolorganisatie ondersteunen we de docenten en leerlingen door een duidelijke structuur te bieden met heldere afspraken. Het onderwijs wordt continu aangepast om het te laten aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen en de eisen die de huidige en toekomstige maatschappij stelt.

04. Digitale nieuwsbrief, website, social-media

Ouders, leerlingen en geïnteresseerden worden regelmatig op de hoogte gehouden over allerlei wetenswaardigheden die binnen De Vos plaatsvinden. Dit gebeurt in een digitale nieuwsbrief. Tevens zijn er nieuwsitems te vinden op de website en onze social-media kanalen.

04. Het meldpunt vertrouwensinspecteur

Bij het Meldpunt Vertrouwenspersoon kunnen medewerkers van het onderwijs terecht met klachten over seksueel misbruik, seksuele intimidatie, fysiek en psychisch geweld (waaronder pesten). Ook voor signalen inzake discriminatie, onverdraagzaamheid, fundamentalisme, radicalisering, extremisme e.d. fungeert de Vertrouwensinspecteur als aanspreekpunt.
 

Het Meldpunt Vertrouwensinspecteur

T: 0900 – 111 31 11 (op werkdagen van 08.00 – 17.00 uur).
 

04. Uitgangspunten

Uitgangspunten voor het vormgeven van ons onderwijs zijn, zoals opgenomen in de visie (zie hoofdstuk 1): 

  • Het bieden van ruimte voor talent, creativiteit en initiatief van leerlingen en werknemers;
  • Binnen een veilige omgeving toewerken in je eigen tempo en op je eigen manier naar een diploma;
  • Gebruik maken van ICT en eigen laptop;
  • We leren van en met elkaar: leerlingen onderling, leerlingen van leraren, maar ook leraren van leerlingen.

04. Voorzieningen

Voor leerlingen die belemmeringen ondervinden in hun leer- en ontwikkelingsproces heeft de school verschillende voorzieningen getroffen: 
 

  • Leerlingen met leerproblemen kunnen steunles krijgen. Voor leerlingen die onvoldoende staan voor een vak is het verplicht om deze hulp te aanvaarden wanneer dit noodzakelijk wordt geacht;
  • De school biedt op een aantal terreinen hulp of trainingen aan zoals faalangstreductietrainingen;
  • Het is mogelijk om leerlingen te testen. Hierbij kan worden gedacht aan capaciteitenonderzoek, beroepskeuzetesten en specifieke testen (zoals een vooronderzoek dyslexie en screening op faalangst). De testen kunnen intern of extern worden uitgevoerd. Externe testen kunnen o.a. worden afgenomen via het Steunpunt Onderwijs.

Faciliteiten en begeleiding bij dyslexie
Leerlingen met een dyslexieverklaring hebben recht op één of meer compenserende faciliteiten. We maken gebruik van het protocol dyslexie voortgezet onderwijs. Dit zijn:

  • Toetsen in lettertype Arial (of Verdana), puntgrootte 12 en meer dan de gebruikelijke regelafstand (1.15). Vergroting van de gehele toets.
  • 20% tijdverlenging bij toetsen.
  • Gebruik van een laptop met het programma Kurzweil. Kurzweil leest alle digitale teksten voor. Zowel bij de vakken als bij de toetsen wordt een laptop met Kurzweil gebruikt.
  • De examens worden digitaal afgenomen waarbij het mogelijk is om gebruik te maken van auditieve ondersteuning.
  • 30 minuten tijdverlenging bij CE (Centraal Examen) toetsen.
  • Mondelinge afname van toetsen.
  • Dyslexiepas waarop de faciliteiten vermeld staan.
  • Leeslinialen, readingpen, “Daisy-speler” indien in bezit van de leerling

De dyslexiecoach begeleidt de leerling gedurende de hele schoolloopbaan. Naast individuele gesprekken vinden er ook bijeenkomsten plaats met alle leerlingen met dyslexie. Hier worden ervaringen uitgewisseld en wordt de gang van zaken besproken. 

Faciliteiten en begeleiding bij dyscalculie 
Leerlingen met een dyscalculieverklaring hebben recht op één of meer compenserende faciliteiten. Dit zijn: 

  • De leerling gebruikt altijd kladpapier (overzicht).
  • De leerling laten werken met een stapsgewijze aanpak (wat weet ik al, wat wil ik weten, hoe reken ik?). Geef in gevallen waar nodig de wenselijkheid van strategieverandering aan.
  • De leerling laten werken met de formulekaart.
  • De leerling wijzen op net en overzichtelijk werken.
  • De leerling krijgt extra tijd.
  • De leerling krijgt extra mondelinge uitleg.
  • De leerling mag alles met een rekenmachine maken.
  • De leerling krijgt eigen verantwoordelijkheid in de keuze van rekenstrategie. Leerling houdt hier aan vast.

05. Centrum voor Jeugd & Gezin (CJG)

Aan de school is een jeugdverpleegkundige van het Centrum voor Jeugd en Gezin Vlaardingen verbonden. De jeugdverpleegkundige organiseert iedere maand een inloopspreekuur. Daarnaast ziet hij/zij uw kind een aantal keer in klas 2 en in het jaar voor eindexamen op school. Bijvoorbeeld tijdens een gesprek of bij het afnemen van een (digitale) vragenlijst in de klas. 

Klas 2

In het tweede schooljaar heeft uw kind met de jeugdverpleegkundige een gesprek op school. Samen praten zij over hoe het met uw kind gaat. Tijdens dit gesprek kan uw kind vragen stellen over zijn/haar gezondheid en ontwikkeling. Voordat het gesprek plaatsvindt komt de jeugdverpleegkundige in de klas langs om twee vragenlijsten in te laten vullen. De antwoorden worden in het gesprek gebruikt. Ook vraagt hij/zij aan de mentor hoe het met uw kind gaat. De gesprekken en vragenlijsten worden altijd vertrouwelijk behandeld.

Jaar voor het eindexamen 

In het jaar voordat uw kind (mavo en vmbo) examen doet vullen zij een digitale gezondheidsvragenlijst in.  De vragenlijst bestaat uit vragen over de gezondheid en leefstijl. Na het invullen krijgen ze een persoonlijk gezondheidsprofiel te zien met de resultaten van de vragenlijst en handige tips. Aan de hand van de resultaten of als zij het zelf willen, nodigt de jeugdverpleegkundige hen uit voor een gesprek. De gesprekken en digitale gezondheidsvragenlijst worden altijd vertrouwelijk behandeld. 
 

Zorg- en Adviesteam  

De jeugdverpleegkundige neemt sporadisch deel aan de overleggen van het Zorg- en Adviesteam (ZAT) op school. Daar wordt de ontwikkeling besproken van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Het kan zijn dat uw kind extra wordt uitgenodigd. Het is ook mogelijk dat uw kind zelf een gesprek bij de jeugdverpleegkundige aanvraagt en/of langs gaat tijdens het inloopspreekuur. 

Alles onder één dak! 

Het CJG bij u in de buurt is dé plek waar ouders/verzorgers, kinderen, jongeren en professionals terecht kunnen met vragen over gezondheid, opvoeden, opgroeien en verzorging. Als u het nodig vindt, biedt het CJG u en uw kind (van -9 maanden tot 19 jaar) ook advies en ondersteuning. 

Er werken jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen en pedagogen , om samen met u gezond en veilig opvoeden en opgroeien van uw kind mogelijk te maken. 

Contact 

Het CJG Vlaardingen is elke werkdag tussen 8.30 uur -1 7.00 uur te bereiken op de Burgemeester van Lierplein 5, 3134 ZB te Vlaardingen. 
T. 010-4608190. 

05. Contactgegevens

De Mavo Vos
Korhoenlaan 4
3136 ST  Vlaardingen


T. 010 850 35 70   E. info@demavovos.nl

Alle personeelsleden van De Mavo Vos beschikken over een e-mailadres, waarop zij o.a. voor ouders/verzorgers te bereiken zijn.
Daarnaast zijn zij tijdens schooltijden telefonisch te bereiken.

Directie 

mevrouw H.M. de Vlaam
devlaam@demavovos.nl

Afdelingsleiding 

mw. K. de Jong | Onderbouw 
dejong@demavovos.nl  
mw. B.A.P. van der Hout | Bovenbouw 
vanderhout@demavovos.nl  

LOB-coördinator 

dhr. M. van der Drift
vanderdrift@demavovos.nl

Zorgcoördinator 

mw. R. Moek moek@demavovos.nl

Counselors 

dhr. J. Verkade 
verkade@demavovos.nl
mw. L. Horn 
horn@demavovos.nl  
 

Docenten

Fatih Anul
Lisanne Horn
Samira El Haddouchi
Taner Ulusoy
Irene Baas
Tugba Anul
Sabah Yekhlef
Roselinde Kerkhof
Daphne Roos
Ralph Groen
Jaco Tettelaar
Naomi Jansen
Joeri Verkade
Diederik van Dalen
Vincent van der Horst
Marco Vroombout
Melissa de Wit
Rolien Moek
Maarten van der Drift
Tim de Bruin
Nasra Bakas Abdulrahman
Bianca van der Hout
Sylvia Blom
Kirsten de Jong
Lot Ribbens
Burak Coban
Julius Goossens
Vasuki Vallipuranathan
Gianni Garcia
Maudy Stroombergen
Olga Markovic

f.anul@demavovos.nl
horn@demavovos.nl
elhaddouchi@demavovos.nl
ulusoy@demavovos.nl
baas@demavovos.nl
anul@demavovos.nl
yekhlef@demavovos.nl
kerkhof@demavovos.nl
roos@demavovos.nl
groen@demavovos.nl
tettelaar@demavovos.nl
jansen@demavovos.nl
verkade@demavovos.nl
vandalen@demavovos.nl
vanderhorst@demavovos.nl
vroombout@demavovos.nl
dewit@demavovos.nl
moek@demavovos.nl
vanderdrift@demavovos.nl
debruin@demavovos.nl
bakas-abdoelrahman@demavovos.nl
vanderhout@demavovos.nl
s.blom@demavovos.nl
dejong@demavovos.nl
ribbens@demavovos.nl
coban@demavovos.nl
goossens@demavovos.nl
vvalli@demavovos.nl
garcia@demavovos.nl
stroombergen@hetlyceumvos.nl
markovic@demavovos.nl

 

Administratief personeel en OOP

Gerard Uiterschout
Bianca van der Velden
Sylvia de Ligt
Carien van der Burgt

uiterschout@demavovos.nl 
velden@demavovos.nl 
deligt@demavovos.nl 
vanderburgt@demavovos.nl

 

 

05. Het streefbeeld

  • De Mavo Vos is een betekenisvolle kleinschalige locatie met ongeveer 300 leerlingen. Het is er gezellig, maar ook degelijk en strikt met inhoudelijk modern onderwijs. Er heerst een veilige sfeer, iedere docent kent alle kinderen en ook bij de conciërges kunnen de leerlingen altijd terecht.
  • De coach/mentor onderhoudt een warme band met de klas en heeft, indien noodzakelijk, intensief contact met de ouders en de leerling.
  • Leerlingen krijgen de kans hun eigen talenten te ontdekken en te ontwikkelen en worden gewaardeerd als persoon. De leerlingen worden voorbereid op beroepsonderwijs, maar ook doorstroom naar de havo op Het Lyceum Vos behoort tot de mogelijkheden. Het onderwijs vindt niet alleen in de klaslokalen plaats, maar ook op locatie: bij bedrijven, instellingen of op het mbo.
  • Een groot deel van de eindtermen wordt bereikt in projecten met een vakoverstijgende samenhang en/of door het clusteren van vakken in leergebieden.
  • In het Beta Challenge Programma ( BCP) worden maatschappelijke en natuurwetenschappelijke vragen (volgens de zeven werelden van de technologie) aan de orde gesteld.
  • Tijdens de BCP lessen wordt vanuit diverse beroepscontexten gewerkt. Elk maatschappelijk probleem kan tenslotte vanuit verschillende invalshoeken aangepakt worden.
  • BCP biedt individuele vrijheid in de keuze van onderwerpen en tijdsindeling door de leerling en doet een beroep op verschillende leerstijlen van de leerlingen.
  • De opdrachten tijdens BCP lessen vereisen dat de leerlingen zich kennis en vaardigheden verwerven.
  • Ter ondersteuning van BCP worden lessen, cursussen en trainingen gegeven.
  • Er is veel aandacht voor het proces (leren, samenwerken etc.), maar ook voor het te leveren product.
  • De school neemt actief deel in netwerken waarin lessen met digitale componenten worden ontwikkeld. Deze lessen worden toegepast binnen de vakken.

05. Melden van ziekte en verzuim

Als een leerling door ziekte of door een andere geldige reden niet naar school kan, moeten de ouders-verzorgers dit dezelfde dag melden vóór 08.30 uur. Hiervoor moet contact worden opgenomen met de locatie waar de leerling is geplaatst. Indien het verzuim (bijvoorbeeld doktersbezoek) tevoren bekend is moet dit vooraf worden gemeld. Naast de telefonische melding moet ook een schriftelijke bevestiging van de ouders-verzorgers worden meegebracht. 

06. Belangrijke instanties

De Leerplichtambtenaar 
Leerrecht.nl
T. 010 - 248 4040
info@leerrecht.nl
 

De Inspectie van het Onderwijs 
www.onderwijsinspectie.nl
T. 0800 - 8051 

De Schoolarts 
Van Hogendorplaan 501 
3135 BP Vlaardingen 
T 010 - 248 80 63 

Pagina 2 van 4Eerste   Vorige   1  [2]  3  4  Volgende   Laatste