TitelDatumPopulariteitActiefReacties

Het Lyceum Vos

03. Informatieavond

In alle afdelingen worden de ouders minstens één keer per jaar uitgenodigd voor een informatieavond. Hier komen voor de betreffende afdeling en vaak per leerjaar specifieke onderwerpen aan de orde, zoals de bevorderingsprocedure, de pakketkeuze en dergelijke.  

03. Klachten

Iedereen die bij de school is betrokken (ouders, leerlingen, personeel, etc.) kan een klacht indienen over gedragingen of beslissingen, of het nalaten daarvan, door eenieder die in relatie staat tot de school. Daarbij kan met name gedacht worden aan klachten over seksuele intimidatie, pesten en discriminatie, maar ook over andere zaken kunnen klachten worden ingediend bij de directeur of bij het bestuur van de school. Met de direct betrokkene(n) zal worden getracht tot een oplossing te komen. De doelstelling is om klachten zoveel mogelijk te beperken en binnen de school op te lossen.

Onze school is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie (LKC) voor het openbaar en het algemeen toegankelijke onderwijs. Het is uitdrukkelijk de bedoeling dat een klacht alleen bij de LKC wordt ingediend als men hiermee nergens anders terecht kan. Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken op school zullen in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding op een juiste wijze worden afgehandeld. Indien dit echter, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijk is of als de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan een beroep worden gedaan op de klachtenregeling. Voor ouders en leerlingen is een vertrouwenspersoon benoemd als intermediair voor de klachtencommissie. Dit is een onafhankelijk persoon die geen deel uitmaakt van de school.

Klachtenregeling OSVS, klik hier...

03. Klas 4, 5 en 6 (bovenbouw)

Op de havo bereiden de leerling zich voor op een hbo- c.q. universitaire studie. Het havodiploma geeft onder bepaalde voorwaarden toelating tot de 5e klas van het vwo.

In het vierde leerjaar van de havo en het vwo hebben de leerlingen voor één van de volgende profielen gekozen:
  • Cultuur&Maatschappij (CM);
  • Economie&Maatschappij (EM);
  • Natuur&Gezondheid (NG);
  • Natuur&Techniek (NT).
Elk van de vier profielen bestaat uit drie delen:
  • Vakken uit het gemeenschappelijk deel, die alle leerlingen van het leerjaar volgen.
  • Profielvakken, die voorbereiden op de vervolgstudie en werk en per profiel variëren
  • Vrije keuzevakken.
Werkwijze

In alle leerjaren van de bovenbouw leren leerlingen met vrijheid en zelfstandigheid om te gaan. Het gepersonaliseerd leren is in deze leerjaren aangepast aan de eisen die een examenprogramma stelt. Daarnaast bereiden leerlingen zich voor op de keuze van een vervolgopleiding.

Introductieperiode

In havo-4 en vwo-4 beginnen alle leerlingen met een introductieprogramma met als doel het bevorderen van het groepsgevoel.

Excursies en uitwisselingen

Voor havo-4 worden in de loop van het schooljaar enkele educatieve excursies georganiseerd. In havo-5 en vwo-6 zullen de leerlingen tijdens het schooljaar een reis maken. Voor vwo-4 bestaat de mogelijkheid om aan een uitwisselingsreis met een partnerschool in Europa deel te nemen.

Praktische opdrachten en voortgangstoetsen

Een deel van het door de leerling te maken werk, wordt gegeven in de vorm van een werkopdracht. Dit is een opdracht waarbij de leerling bepaalde algemene en vakinhoudelijke vaardigheden oefent, gekoppeld aan een stuk van de examenstof. Het gaat vaak om het toepassen van de stof die tijdens de les is behandeld. Een goede werkplanning is noodzakelijk om niet in tijdnood te raken.

Toetsen

Het aantal toetsen is beperkt vanaf klas 4. De toetsen zijn opgenomen in het Programma voor Toetsing en Afsluiting (het PTA) en bepalen het uiteindelijke schoolexamencijfer. Het PTA voor het hele schooljaar is vanaf het begin van het schooljaar bekend, zodat het werk goed kan worden gepland.

De omvang van de toetsen is behoorlijk groot. Het Lyceum Vos kent voor alle leerjaren van de bovenbouw toetsweken. Deze toetsweken worden 4 maal per jaar gehouden. Toetsen buiten de toetsweken zijn, net als in de onderbouw, formatief.

Mentor en coach

Elke klas in de bovenbouw heeft, net als in de onderbouw, een eigen mentor en een coach. Tijdens het wekelijkse mentoruur bespreekt de mentor groepsgewijs de voortgang. Ook niet-schoolse zaken worden in dit lesuur besproken. De coach spreekt in een afzonderlijk gesprek iedere week 10 minuten met een leerling over zijn leervorderingen en planningen.

Voorbereidend wetenschappelijk onderzoek

In de bovenbouwklassen havo en vwo worden leerlingen begeleid in het schrijven van een profielwerkstuk. In dit werkstuk richten de leerlingen zich op kleinschalig wetenschappelijk onderzoek ter voorbereiding van het doen van een onderzoek dat onderdeel uitmaakt van een hbo of universitaire studie.

 

03. Medezeggenschapsraad

De MR is het inspraakorgaan dat (on)gevraagd het bevoegd gezag en de schoolleiding adviseert. De raad heeft over een aantal belangrijke onderwerpen adviesrecht of instemmingsrecht. Een en ander is geregeld in de Wet Medezeggenschap Onderwijs (WMO). In deze wet staat over dit onderwerp een hele lijst bevoegdheden. Deze kunnen globaal gesplitst worden in algemene bevoegdheden en bijzondere bevoegdheden. Voor de bijzondere bevoegdheden is na onderhandelingen in ons reglement vastgelegd wanneer de MR bij een bepaalde zaak instemmings-, of adviesrecht heeft. Het bestuur kan een adviesrecht onder bepaalde voorwaarden naast zich neerleggen. Voor meer informatie over de Wet op de Medezeggenschap Scholen (WMS) wordt verwezen naar www.infowms.nl.

De Medezeggenschapsraad bestaat uit ouders, leerlingen en personeelsleden.
Meer over de MR is te vinden op onze website zie, klik hier... 

03. Onderwijsvisie

Er is aandacht voor de drie basisbehoeften van elke leerling. Hieronder verstaan wij:

Autonomie: Dit is zelfbeschikking, waarbij je in samenspraak met je docent of coach kunt bepalen wat je doet en hoe je het doet. Naast autonomie is er ook coherentie; het bij een groep willen horen en gezamenlijk afspraken maken over wat de groep doet.

Competentie: Het vertrouwen hebben dat je kunt wat je wilt en dat het nut heeft. Naast competentie kennen we coöperatie, wat inhoudt dat je erop vertrouwt dat je als deelnemer in een groep kunt deelnemen.

Relatie: Dit is het hebben van relaties, samenwerken met anderen en erbij horen. Naast relatie is er ook cohesie: het bij elkaar horen en met elkaar verbonden zijn. Dit geldt voor zowel leerlingen als personeel.

Wij dagen leerlingen uit waardoor zij zelfstandigheid en verantwoordelijkheid kunnen ontwikkelen. Hierbij houden we vanzelfsprekend rekening met de verschillen tussen leerlingen. Het onderwijs wordt afgestemd op de mogelijkheden en behoeften van de leerlingen. De docent speelt in dit proces een belangrijke rol en wordt hierbij ondersteund door collega’s en interne en externe specialisten. Ook de ouders worden hierbij betrokken.

Een leerling voelt zich goed als het leren op school lekker verloopt. Een leerling wil zichzelf van nature ontwikkelen. In een veilige omgeving met een herkenbare structuur zal een leerling sneller naar een volgend niveau stijgen. Het ontwikkelen en leren beschouwen we als een natuurlijk proces waarin ruimte is voor de eigen inbreng van leerlingen. In dit proces komt de natuurlijke motivatie vrij om kennis, begrip en vaardigheden te vergroten. Dit is een interactief proces waarbij docent en leerling actief betrokken worden. Dit geeft zowel de docent als de leerling voldoening.

In het leerproces onderscheiden we drie aspecten, namelijk de onderwijsinhoud, de didactische werkvormen en de organisatie. Hierbij streven we naar de juiste verhouding tussen het bieden van houvast en het uitdagen van de leerlingen zodat zij (in hun eigen zone) hun talenten zelfstandig kunnen ontwikkelen.

Tijdens dit proces vindt er interactie plaats tussen de docenten en de leerlingen in een gevarieerde onderwijsomgeving met een flexibel aanbod van (digitale) leermiddelen. We vinden het belangrijk dat werkvormen prikkelen en leerlingen uitdagen om zelf nieuwe situaties, materialen, werkwijzen en betekenissen te gaan verkennen en deze toe te passen in nieuwe situaties. In een effectieve schoolorganisatie ondersteunen we de docenten en leerlingen door een duidelijke structuur te bieden met heldere afspraken. Het onderwijs wordt continu aangepast om het te laten aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen en de eisen die de huidige en toekomstige maatschappij stelt.

04. Digitale nieuwsbrief, website, social-media

Ouders, leerlingen en geïnteresseerden worden regelmatig op de hoogte gehouden over allerlei wetenswaardigheden die binnen De Vos plaatsvinden. Dit gebeurt in een digitale nieuwsbrief. Tevens zijn er nieuws items te vinden op de website en onze social-media kanalen.

04. Het meldpunt vertrouwensinspecteur

Bij het Meldpunt Vertrouwenspersoon kunnen medewerkers van het onderwijs terecht met klachten over seksueel misbruik, seksuele intimidatie, fysiek en psychisch geweld (waaronder pesten). Ook voor signalen inzake discriminatie, onverdraagzaamheid, fundamentalisme, radicalisering, extremisme e.d. fungeert de Vertrouwensinspecteur als aanspreekpunt.
 

Het Meldpunt Vertrouwensinspecteur

T: 0900 – 111 31 11 (op werkdagen van 08.00 – 17.00 uur).
 

04. Uitgangspunten

Uitgangspunten voor het vormgeven van ons onderwijs zijn:
  • Kennis wordt niet alleen overgedragen maar verworven (geconstrueerd);
  • Leren doe je vooral door het ontplooien van eigen activiteiten (eigenaarschap);
  • Leren doe je samen (o.a. met klasgenoten);
  • Leren doe je in samenhang (contextrijk, realistisch);
  • Reflectie speelt een belangrijke rol bij leren;
  • In ons onderwijs is het maken van keuzes erg belangrijk. Binnen vaste kaders begeleiden wij je hierin.
  • (Teams van) volwassenen ondersteunen het leren in verschillende rollen.

04. Voorzieningen

Voor leerlingen die belemmeringen ondervinden in hun leer- en ontwikkelingsproces heeft de school verschillende voorzieningen getroffen: 
 

  • Leerlingen met leerproblemen kunnen steunles krijgen. Voor leerlingen die onvoldoende staan voor een vak is het verplicht om deze hulp te aanvaarden wanneer dit noodzakelijk wordt geacht;
  • De school biedt op een aantal terreinen hulp of trainingen aan zoals faalangstreductietrainingen;
  • Het is mogelijk om leerlingen te testen. Hierbij kan worden gedacht aan capaciteitenonderzoek, beroepskeuzetesten en specifieke testen (zoals een vooronderzoek dyslexie en screening op faalangst). De testen kunnen intern of extern worden uitgevoerd. Externe testen kunnen o.a. worden afgenomen via het Steunpunt Onderwijs.

Faciliteiten en begeleiding bij dyslexie
Leerlingen met een dyslexieverklaring hebben recht op één of meer compenserende faciliteiten. We maken gebruik van het protocol dyslexie voortgezet onderwijs. Dit zijn:

  • Toetsen in lettertype Arial (of Verdana), puntgrootte 12 en meer dan de gebruikelijke regelafstand (1.15). Vergroting van de gehele toets.
  • 20% tijdverlenging bij toetsen.
  • Gebruik van een laptop met het programma Kurzweil. Kurzweil leest alle digitale teksten voor. Zowel bij de vakken als bij de toetsen wordt een laptop met Kurzweil gebruikt.
  • De examens worden digitaal afgenomen waarbij het mogelijk is om gebruik te maken van auditieve ondersteuning.
  • 30 minuten tijdverlenging bij CE (Centraal Examen) toetsen.
  • Mondelinge afname van toetsen.
  • Dyslexiepas waarop de faciliteiten vermeld staan.
  • Leeslinialen, readingpen, “Daisy-speler” indien in bezit van de leerling

De dyslexiecoach begeleidt de leerling gedurende de hele schoolloopbaan. Naast individuele gesprekken vinden er ook bijeenkomsten plaats met alle leerlingen met dyslexie. Hier worden ervaringen uitgewisseld en wordt de gang van zaken besproken. 

Faciliteiten en begeleiding bij dyscalculie 
Leerlingen met een dyscalculieverklaring hebben recht op één of meer compenserende faciliteiten. Dit zijn: 

  • De leerling gebruikt altijd kladpapier (overzicht).
  • De leerling laten werken met een stapsgewijze aanpak (wat weet ik al, wat wil ik weten, hoe reken ik?). Geef in gevallen waar nodig de wenselijkheid van strategieverandering aan.
  • De leerling laten werken met de formulekaart.
  • De leerling wijzen op net en overzichtelijk werken.
  • De leerling krijgt extra tijd.
  • De leerling krijgt extra mondelinge uitleg.
  • De leerling mag alles met een rekenmachine maken.
  • De leerling krijgt eigen verantwoordelijkheid in de keuze van rekenstrategie. Leerling houdt hier aan vast.

05. Belangrijke instanties

De Leerplichtambtenaar 
Leerrecht.nl
T. 010 - 248 4040
info@leerrecht.nl
 

De Inspectie van het Onderwijs 
www.onderwijsinspectie.nl
T. 0800 - 8051 

De Schoolarts 
Van Hogendorplaan 501 
3135 BP Vlaardingen 
T 010 - 248 80 63 

05. Centrum voor Jeugd & Gezin (CJG)

Aan de school is een jeugdverpleegkundige van het Centrum voor Jeugd en Gezin Vlaardingen verbonden. De jeugdverpleegkundige organiseert iedere maand een inloopspreekuur. Daarnaast ziet hij/zij uw kind een aantal keer in klas 1 en in het jaar voor eindexamen op school. Bijvoorbeeld tijdens een gesprek of bij het afnemen van een (digitale) vragenlijst in de klas. 
 

Klas 1 

In het eerste schooljaar heeft uw kind met de jeugdverpleegkundige een gesprek op school. Samen praten zij over hoe het met uw kind gaat. Tijdens dit gesprek kan uw kind vragen stellen over zijn/haar gezondheid en ontwikkeling. Voordat het gesprek plaatsvindt komt de jeugdverpleegkundige in de klas langs om twee vragenlijsten in te laten vullen. De antwoorden worden in het gesprek gebruikt. Ook vraagt hij/zij aan de mentor hoe het met uw kind gaat. De gesprekken en vragenlijsten worden altijd vertrouwelijk behandeld.

Jaar voor het eindexamen 

In het jaar voordat uw kind (mavo en vmbo) examen doet vullen zij een digitale gezondheidsvragenlijst in.  De vragenlijst bestaat uit vragen over de gezondheid en leefstijl. Na het invullen krijgen ze een persoonlijk gezondheidsprofiel te zien met de resultaten van de vragenlijst en handige tips. Aan de hand van de resultaten of als zij het zelf willen, nodigt de jeugdverpleegkundige hen uit voor een gesprek. De gesprekken en digitale gezondheidsvragenlijst worden altijd vertrouwelijk behandeld. 
 

Zorg- en Adviesteam  

De jeugdverpleegkundige neemt sporadisch deel aan de overleggen van het Zorg- en Adviesteam (ZAT) op school. Daar wordt de ontwikkeling besproken van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Het kan zijn dat uw kind extra wordt uitgenodigd. Het is ook mogelijk dat uw kind zelf een gesprek bij de jeugdverpleegkundige aanvraagt en/of langs gaat tijdens het inloopspreekuur. 
 

Alles onder één dak! 

Het CJG bij u in de buurt is dé plek waar ouders/verzorgers, kinderen, jongeren en professionals terecht kunnen met vragen over gezondheid, opvoeden, opgroeien en verzorging. Als u het nodig vindt, biedt het CJG u en uw kind (van -9 maanden tot 19 jaar) ook advies en ondersteuning. 

Er werken jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen en pedagogen , om samen met u gezond en veilig opvoeden en opgroeien van uw kind mogelijk te maken. 

Contact 

Het CJG Vlaardingen is elke werkdag tussen 8.30 uur -1 7.00 uur te bereiken op de Burgemeester van Lierplein 5, 3134 ZB te Vlaardingen. 
T. 010-4608190. 

05. De extra’s

Tweetalig onderwijs (tto)
Op Het Lyceum Vos wordt TweeTalig Onderwijs (tto) aangeboden aan leerlingen met een mavo/havo-, havo-, havo/vwo- of vwo-advies. Op het tto wordt in de eerste drie leerjaren meer dan de helft van de vakken in de Engelse taal gegeven.
We verwachten van de leerlingen binnen de tto-afdeling dat ze in en rond de lessen ook onderling Engels spreken. De methodes zijn Engelstalig en de toetsen zijn dit vanzelfsprekend ook. Er is dan ook sprake van een heuse onderdompeling in de Engelse taal. Het tto moet motivatie bieden aan leerlingen die een uitdagend onderwijsprogramma willen volgen. Zowel voor vervolgopleidingen, het latere werk als ook daarbuiten biedt het tto een verrijking.
Uitwisselingsprogramma’s zijn een vast onderdeel van het tto-curriculum. Leerlingen sluiten na drie jaar het juniorgedeelte van het tto af met het Anglia-examen.
In leerjaar 3 worden de leerlingen definitief ingedeeld op havo of vwo. Vanaf leerjaar 4 bereiden de leerlingen zich voor op het Nederlandse havo of vwo-examen, met naar keuze de mogelijkheid om op te gaan voor het Cambridge Advanced English examen.

De kwaliteit van het tto wordt goed bewaakt. Dit doen we samen met het Europees Platform, het Nuffic, en het netwerk van tto-scholen. Het Lyceum Vos voldoet aan de door het Europees Platform opgestelde standaardvoorwaarden:
  • Heel belangrijk is de minimale verplichting om 50% van de lessen in het Engels te geven. Bij ons zijn dit de vakken Engels, geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde, biologie, beeldende vorming en lichamelijke oefening;
  • Het Lyceum Vos heeft een native speaker in dienst. Daarnaast staan er meer uren Engels op de lessentabel dan in de reguliere klassen;
  • Er wordt gebruik gemaakt van authentiek Engelstalig materiaal;
  • Er is een gevarieerd programma gericht op internationalisering. Zo hebben de leerlingen in de brugklas een educatieve excursie naar Engeland. In de latere jaren worden ook andere landen bezocht.

In leerjaar 1 t/m 3 tto worden onder meer de volgende activiteiten ondernomen:

  • Deelname aan e-twinning projecten. Deze projecten hebben als doelstelling de kennis en vaardigheden van ICT te verbeteren en tegelijkertijd te werken aan het Europees bewustzijn.
  • European International Oriëntation: je verdiepen in Europa tijdens projecturen in klas 1 en 2;
  • Engelstalige toneelworkshop voor leerlingen onder leiding van een Brits toneelgezelschap;
  • Om de kwaliteit te waarborgen volgen onze tto-docenten regelmatig scholing via het Europees Platform.
  • Door deze werkwijze is de kwaliteit van het ttouitstekend. Het Lyceum Vos is een gecertificeerd ’Junior tto-school’.
Lezen

Op Het Lyceum Vos is lezen ook een vak! In leerjaar 1 en 4 worden lessen lezen aangeboden waarin leerlingen, ieder op eigen niveau, hun leesvaardigheid versterken. In onze moderne samenleving is 80% van het werk gerelateerd aan lezen en schrijven. Om iedere leerling optimale kansen te geven in de toekomst is het dus van cruciaal belang dat hun taal- en leesvaardigheid wordt gestimuleerd. In samenwerking met de bibliotheek, de leesconsulent en onze taalcoordinatoren is ons leesbeleid dan ook continu in ontwikkeling.

Sportklas

De Sportklas is niet bedoeld om topsporters in spe op te leiden. Het is meer een klas voor jongens en meisjes die plezier beleven aan sport. In de Sportklas volgen de leerlingen het gewone programma. Daarbij krijgen zij 4 uur extra sportoriëntatie, veelal in sporten die niet in het normale programma worden aangeboden. In deze lessen is er, naast het kennismaken met voor de leerlingen vaak nieuwe takken van sport, ook aandacht voor leren samenwerken, elkaar helpen, het leren organiseren van bewegingsactiviteiten, fairplay, doorzettingsvermogen en zelfstandigheid. Ook is er ruimte voor gastlessen.

Kunstklas/Theaterklas

In de Kunstklas/Theaterklas volgen de leerlingen extra kunstonderwijs naast het reguliere programma van de beeldende en expressieve vakken. Op een vaste middag in de week krijgen de leerlingen extra lessen aangeboden binnen de disciplines van beeldende kunst, drama, theater en muziek.

Per periode kunnen zij hun voorkeuren aangeven. Wat spreekt hen het meest aan en waar willen ze graag meer over leren. Een vereiste voor de Kunstklas is uiteraard een voorliefde voor kunst en een enthousiasme dat groot genoeg is om er drie tot vier uur per week aan te besteden.

Binnen de beeldende kunst kan er dieper worden ingegaan op zowel de mogelijkheden in het platte vlak als driedimensionaal. Zo kregen de leerlingen afgelopen jaar lessen aangeboden waarin zij de fijne kneepjes van het schilderen leerden en konden zij bijvoorbeeld ook kiezen voor een basiscursus strip- en cartoontekenen. In het driedimensionale lesaanbod kregen de leerlingen de gelegenheid om o.a. vaardigheden te ontwikkelen in het boetseren van een realistisch gezicht.

Het lesaanbod van drama en muziek is geïntegreerd. Afgelopen jaar zijn diverse musicals als insteek gebruikt voor o.a. het leren toneelspelen en uitwerken van scènes. Hierbij hadden de docenten meteen een goede mogelijkheid om aandacht te besteden aan bijvoorbeeld zangtechniek.

Kookklas

In het schooljaar 2022-2023 kunnen de leerlingen in leerjaar 1, 2 en 3 ook kiezen voor de kookklas.  Op vrijdagmiddag gaat er van alles gebakken, gestoomd, gepresenteerd en voorbereid worden. Het exacte programma is nog in ontwikkeling maar het wordt zeker leerzaam, leuk en lekker.

Mediaklas

In de mediaklas staat media centraal. Hoe communiceren wij met elkaar in deze moderne maatschappij? Welke mogelijkheden zijn er allemaal? Het oprichten en het uitbrengen van een schoolkrant, fake news, inspraak, onderzoek, vormgeving en discussie. Of wat denk je van social media, fotografie en digitale skills? Afwisselend, uitdagend en vooruitstrevend die mediaklas!

Maatschappelijke betrokkenheid 

Wij vinden als school onze maatschappelijke betrokkenheid belangrijk. Om deze betrokkenheid te delen proberen wij ieder jaar samen met onze leerlingen een goed doel te kiezen. De leerlingen helpen in de organisatie en nemen deel aan de activiteiten die in het teken staan van het goede doel. Zo hebben de leerlingen o.a. een bijdrage geleverd aan een school in Thailand, Dance4life en hebben geld ingezameld voor OrangeBabies en Stichting Present Vlaardingen. Ook in de lessen burgerschap komt onze maatschappelijke betrokkenheid tot uiting. Vanaf het schooljaar 2023- 2024 worden deze lessen in projectvorm aangeboden in de onderbouw.


 

 

05. Veiligheidsbeleid

Op onze school zijn leerlingen aanwezig om te leren. Ze kunnen pas leren en zichzelf ontwikkelen als ze zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. Het is van essentieel belang dat ze zich kwetsbaar kunnen opstellen, zich gezien en geaccepteerd voelen, en het gevoel hebben erbij te horen.

Het waarborgen van sociale veiligheid gaat dus verder dan het tegengaan van onveiligheid. Leerlingen hebben de ruimte nodig om te ontdekken waar grenzen liggen, om fouten te maken, om verantwoordelijkheid te leren nemen en daarop aangesproken te worden.

De school is niet alleen de plek waar leerlingen lesstof leren, maar ook waar ze leeftijdsgenoten ontmoeten en kennismaken met de samenleving en verschillen in normen, waarden en omgangsvormen. Dit vraagt om pedagogische professionaliteit en roept vragen op over hoe er op school wordt gedacht over leren en ontwikkeling, de ruimte die leerlingen krijgen om grenzen te verkennen, en de ruimte om van elkaar te leren.

Ook voor medewerkers geldt dat ze hun werk alleen goed kunnen doen als ze zich veilig voelen, zich kwetsbaar kunnen opstellen, en gezien en gehoord worden. Ook zij moeten fouten kunnen maken en aangesproken kunnen worden op verantwoordelijkheden.

Onze school besteedt voortdurend serieuze aandacht aan het creëren van een veilig schoolklimaat en het voorkomen, herkennen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag. We blijven kritisch naar onszelf kijken en zorgen ervoor dat elk incident leidt tot verkleining van de kans op nieuw grensoverschrijdend gedrag. In een cultuur waarin zowel leerlingen als medewerkers worden gestimuleerd om na te denken over hun houding en gedrag en hier openlijk over te praten.

Op onze school hanteren we het pestprotocol, waarin afspraken zijn vastgelegd waaraan leerlingen zich moeten houden. Hierin staat onder andere dat pesten, schelden, het aanraken van elkaars eigendommen, respectloos gedrag en agressief gedrag niet worden getolereerd.

Om de sociale veiligheid in het algemeen te waarborgen, ontwikkelen wij beleid. Het opstellen van gedragsregels, protocollen en sanctiebeleid alleen is niet voldoende om personeel, leerlingen en ouders een gevoel van veiligheid te geven. Door continu met elkaar in gesprek te blijven - in vergaderingen, mentorlessen en oudergesprekken - weten we wat er speelt en wat er nodig is om leerlingen, personeel en ouders te ondersteunen.

Uitgangspunten

De school moet een plek zijn waar rust heerst, waar leerlingen, personeel en ouders/verzorgers zich thuis voelen en zich veilig weten en waar alle betrokkenen respectvol, prettig en vriendelijk met elkaar omgaan. Dat betekent concreet:
 

voor leerlingen:

  • niet pesten of gepest worden; jezelf mogen en kunnen zijn;
  • de lessen kunnen volgen zonder dat je wordt lastiggevallen;
  • weten dat geweld en (seksuele) intimidatie uit den boze zijn;
  • bij iemand terecht kunnen als er problemen zijn;
  • serieus genomen worden door personeelsleden en overige medewerkers;
  • duidelijke afspraken over dit alles.

voor ouders/verzorgers:

  • erop kunnen vertrouwen dat hun kinderen graag naar school gaan;
  • weten dat er geen bedreigingen voorkomen;
  • een open oor vinden voor problemen;
  • weten dat signalen worden opgepakt en problemen aangepakt;
  • duidelijke afspraken over dit alles.

voor personeel en andere medewerkers:

  • met respect bejegend worden door leerlingen, ouders/verzorgers, collega's,
  • weten dat problemen worden aangepakt;
  • ergens terecht kunnen met signalen;
  • duidelijkheid over wat er gebeurt bij calamiteiten;
  • duidelijke afspraken over dit alles.

voor de omgeving/de buurt:

  • geen overlast van leerlingen die rond de school hangen;
  • geen vandalisme, vervuiling of diefstal;
  • weten dat leerlingen worden aangesproken op hun gedrag;
  • een aanspreekpunt voor suggesties of eventuele klachten;
  • signalen worden opgepakt en problemen aangepakt.

Om deze visie op veiligheid te borgen en in de praktijk uit te kunnen voeren, maakt de school gebruik van het zogenaamde digitaal veiligheidsplan van de organisatie School en Veiligheid. In dit digitaal plan worden alle protocollen en procedures die gebruikt worden door de school op het gebied van veiligheid verzameld. Hierdoor behoudt de school een goed overzicht.

Voorbeelden van deze protocollen en procedures zijn afspraken rondom pesten, reizen naar het buitenland, afspraken met politie, afspraken rondom medicijnverstrekking, de klachtenregeling, checklist calamiteiten.

06. Contactgegevens

 
Het Lyceum Vos
Koninginnelaan 771
3136 EZ Vlaardingen


T. 010 850 35 20   E. info@hetlyceumvos.nl

Alle personeelsleden van Het Lyceum Vos beschikken over een e-mailadres, waarop zij o.a. voor ouders/verzorgers te bereiken zijn.
Daarnaast zijn zij tijdens schooltijden telefonisch te bereiken.

Directie 

Rector
mw. H. de Koning
koning@hetlyceumvos.nl

 

Afdelingsleiding 

mw. A. Mols | Onderbouw 
mols@hetlyceumvos.nl

dhr. drs. C.A. ter Haar | Bovenbouw havo
terhaar@hetlyceumvos.nl
 

mw. N. van der Goes M.Ed | Bovenbouw vwo
vandergoes@hetlyceumvos.nl

Decanen 

Dhr. A. Samaniri | decaan havo/vwo
samaniri@hetlyceumvos.nl
 

dhr. J. de Vega Diaz | decaan vwo
devega.diaz@hetlyceumvos.nl

 

Coördinatoren Zorg, counselors & dyslexie coaches

mw. C. de Jong jong@hetlyceumvos.nl
mw. M.A. Snoeij snoeij@hetlyceumvos.nl
mw. M. Vogel vogel@hetlyceumvos.nl
mw. S. Luijten luijten@hetlyceumvos.nl
mw. S. van Houweling houweling@hetlyceumvos.nl

Leerlingcoördinatoren

mw. M.D. Barzilay barzilay@hetlyceumvos.nl
dhr. T. Scheffer scheffer@hetlyceumvos.nl
dhr. E. Rijst vanrijst@hetlyceumvos.nl
 

Docenten

dhr. Abdel Salam

mw. Baan

mw. Barzilay

mw. Bounou-Akbar

dhr. Bouwman

mw. Breeuwsma

mw. de Jong

dhr. de Romph

dhr. de Vega Diaz

mw. de Vlieger

mw. Dulfer

dhr. van Stralen

dhr. Tempel

mw. Hahn

dhr. Hobijn

dhr. Hoff

mw. Hoogesteger

mw. Houweling

mw. Janssen

dhr. Knoop

mw. Kooij

mw. Koopmans

mw. Koster

mw. Lakhssim

mw. Lindsey

mw. Luijten

dhr. Mahmoud

mw. Monga

mw. Snoeij

mw. Plugge

dhr. Rudi

dhr. Samaniri

mw. Atmopawiro

dhr. Scheffer

dhr. Snellens

mw. Stout-Jansen

mw. Stroombergen

mw. Terveer

mw. van Kan

dhr. van Rijst

mw. Vogel

dhr. Zonneveld

abdelsalam@hetlyceumvos.nl
Baan@hetlyceumvos.nl
barzilay@hetlyceumvos.nl
Bounou-Akbar@hetlyceumvos.nl
bouwman@hetlyceumvos.nl
Breeuwsma@hetlyceumvos.nl
ddejong@hetlyceumvos.nl
deromph@hetlyceumvos.nl
devega.diaz@hetlyceumvos.nl
devlieger@hetlyceumvos.nl
Dulfer@hetlyceumvos.nl
DvanStralen@hetlyceumvos.nl
Gtempel@hetlyceumvos.nl
hahn@hetlyceumvos.nl
Hobijn@hetlyceumvos.nl
hoff@hetlyceumvos.nl
hoogesteger@hetlyceumvos.nl
houweling@hetlyceumvos.nl
janssen@hetlyceumvos.nl
knoop@hetlyceumvos.nl
kooij@hetlyceumvos.nl
Koopmans@hetlyceumvos.nl
Koster@hetlyceumvos.nl
Lakhssim@hetlyceumvos.nl
lindsey@hetlyceumvos.nl
luijten@hetlyceumvos.nl
mahmoud@hetlyceumvos.nl
monga@hetlyceumvos.nl
mostert@hetlyceumvos.nl
plugge@hetlyceumvos.nl
rudi@hetlyceumvos.nl
samaniri@hetlyceumvos.nl
satmopawiro@hetlyceumvos.nl
Scheffer@hetlyceumvos.nl
snellens@hetlyceumvos.nl
Stout-Jansen@hetlyceumvos.nl
Stroombergen@hetlyceumvos.nl
terveer@hetlyceumvos.nl
vanKan@hetlyceumvos.nl
vanrijst@hetlyceumvos.nl
vogel@hetlyceumvos.nl
zonneveld@hetlyceumvos.nl

 

Administratief personeel

mw. A. Vermeulen - van den Akker

mw. G.J. Redan 
AVermeulen@hetlyceumvos.nl
redan@hetlyceumvos.nl

 

Onderwijs Ondersteunend Personeel

 

dhr. Dammann
mw. Creemers
dhr. Bronder
mw. Redert
dhr. Philip
mw. Dijkers-Straathof

 

 

dammann@hetlyceumvos.nl
creemers@hetlyceumvos.nl
bronder@hetlyceumvos.nl
redert@hetlyceumvos.nl
philip@hetlyceumvos.nl
dijkers-straathof@hetlyceumvos.nl

 

 

 

06. Laptopregeling

Op De Vos bestaat integratie van digitaal onderwijs in het lesprogramma. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van laptops. Elke leerling heeft tijdens het schooljaar de beschikking over een eigen laptop en kan hiermee deelnemen aan het (digitale) lesprogramma.  

Alle leerlingen die zijn aangemeld op één van de scholen van De Vlaardingse Openbare Scholengroep moeten daarom dus beschikken over een laptop. Voor deze laptop zijn er twee mogelijkheden. Een laptop via school of een zelf meegebrachte laptop (BYOD = bring your own device). 

Bij de laptop via school zal er een rechtstreeks contract aangegaan worden bij The Rent Company. De kosten zijn hierbij voor rekening van de ouder(s) en bedragen per laptop € 18,40 per maand. De looptijd hierbij is 48 maanden. Deze laptop wordt voorzien van alle software die nodig is om deel te kunnen nemen aan de lessen. Zaken als o.a. een oplaadpunt, printen (betaald) en een internet verbinding worden door de school gefaciliteerd.  

Voor zij- instromers (leerlingen die instromen vanaf klas 2) geldt een andere looptijd en dus ook een ander maandbedrag. Dit wordt naar rato verdeeld over de resterende maanden. Meer informatie kunt u bij de afdelingsleider van uw zoon of dochter krijgen.  

Indien u kiest voor een zelf meegebrachte laptop dan moet deze wel aan een aantal eisen voldoen en dit moet tijdig bij de schoolleiding bekend worden gemaakt. Er wordt vanuit de school beperkte ondersteuning geboden. Het beheer dient u dus zelf te verzorgen. Zaken als o.a. een oplaadpunt, printen (betaald) en een internet verbinding worden wel door de school gefaciliteerd. Voor de start van het schooljaar wordt u uitgebreid geïnformeerd over het gebruik van de laptop en de mogelijkheden. 

Een laptop of tablet valt niet onder de definitie van lesmateriaal, omdat het de drager is van informatie en zelf geen informatie is en niet voorgeschreven wordt voor een specifiek leerjaar. Hierdoor valt een laptop of tablet niet onder het lesmateriaal die scholen gratis aan ouders dienen te verstrekken.  

Het bezit van een laptop of tablet kan door ons als school niet van u als ouders worden geëist, net zo min als u als ouders dit van de school kunt eisen. Wij verzoeken echter wel dringend om een laptop voor uw kind aan te schaffen, aangezien er regelmatig binnen de lessen gebruik van wordt gemaakt. Als u als ouder er voor kiest om dit niet te doen, dan zal de school ervoor zorgen dat de leerling bruikbaar lesmateriaal krijgt om de lessen te volgen. Het is echter niet zo dat de leerling een laptop in bruikleen krijgt gedurende de gehele lesperiode.

Pagina 2 van 3Eerste   Vorige   1  [2]  3  Volgende   Laatste