TitelDatumPopulariteitActiefReacties

Schoolwiki

03. Extra hulp

Leerlingen die extra lessen (uitleg/hulp) nodig hebben krijgen hiervoor een advies, maar het is uiteraard ook mogelijk dat aanmelding van een leerling op eigen initiatief plaatsvindt. In dit laatste geval zijn de mentor en afdelingsleider behulpzaam. Ook worden extra trainingen gegeven zoals sociale vaardigheden en faalangstreductie training en wordt extra hulp geboden bij Nederlands, Engels en wiskunde/rekenen. 

03. Extra hulp

Leerlingen die extra lessen (uitleg/hulp) nodig hebben krijgen hiervoor een advies, maar het is uiteraard ook mogelijk dat aanmelding van een leerling op eigen initiatief plaatsvindt. In dit laatste geval zijn de mentor en afdelingsleider behulpzaam. Ook worden extra trainingen gegeven zoals sociale vaardigheden en faalangstreductie training en wordt extra hulp geboden bij Nederlands, Engels en wiskunde/rekenen. 

03. Extra hulp

Leerlingen die extra lessen (uitleg/hulp) nodig hebben krijgen hiervoor een advies, maar het is uiteraard ook mogelijk dat aanmelding van een leerling op eigen initiatief plaatsvindt. In dit laatste geval zijn de mentor en afdelingsleider behulpzaam. Ook worden extra trainingen gegeven zoals sociale vaardigheden en faalangstreductie training en wordt extra hulp geboden bij Nederlands, Engels en wiskunde/rekenen. 

03. Informatieavond

In alle afdelingen worden de ouders minstens één keer per jaar uitgenodigd voor een informatieavond. Hier komen voor de betreffende afdeling en vaak per leerjaar specifieke onderwerpen aan de orde, zoals de bevorderingsprocedure, de pakketkeuze en dergelijke.  

03. Informatieavond

In alle afdelingen worden de ouders minstens één keer per jaar uitgenodigd voor een informatieavond. Hier komen voor de betreffende afdeling en vaak per leerjaar specifieke onderwerpen aan de orde, zoals de bevorderingsprocedure, de pakketkeuze en dergelijke.  

03. Informatieavond

In alle afdelingen worden de ouders minstens één keer per jaar uitgenodigd voor een informatieavond. Hier komen voor de betreffende afdeling en vaak per leerjaar specifieke onderwerpen aan de orde, zoals de bevorderingsprocedure, de pakketkeuze en dergelijke.  

03. Informatieavond

In alle afdelingen worden de ouders minstens één keer per jaar uitgenodigd voor een informatieavond. Hier komen voor de betreffende afdeling en vaak per leerjaar specifieke onderwerpen aan de orde, zoals de bevorderingsprocedure, de pakketkeuze en dergelijke.  

03. Klachten

Iedereen die bij de school is betrokken (ouders, leerlingen, personeel, etc.) kan een klacht indienen over gedragingen of beslissingen, of het nalaten daarvan, door eenieder die in relatie staat tot de school. Daarbij kan met name gedacht worden aan klachten over seksuele intimidatie, pesten en discriminatie, maar ook over andere zaken kunnen klachten worden ingediend bij de directeur of bij het bestuur van de school. Met de direct betrokkene(n) zal worden getracht tot een oplossing te komen. De doelstelling is om klachten zoveel mogelijk te beperken en binnen de school op te lossen.

Onze school is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie (LKC) voor het openbaar en het algemeen toegankelijke onderwijs. Het is uitdrukkelijk de bedoeling dat een klacht alleen bij de LKC wordt ingediend als men hiermee nergens anders terecht kan. Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken op school zullen in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding op een juiste wijze worden afgehandeld. Indien dit echter, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijk is of als de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan een beroep worden gedaan op de klachtenregeling. Voor ouders en leerlingen is een vertrouwenspersoon benoemd als intermediair voor de klachtencommissie. Dit is een onafhankelijk persoon die geen deel uitmaakt van de school.

Klachtenregeling OSVS, klik hier...

03. Klachten

Iedereen die bij de school is betrokken (ouders, leerlingen, personeel, etc.) kan een klacht indienen over gedragingen of beslissingen, of het nalaten daarvan, door eenieder die in relatie staat tot de school. Daarbij kan met name gedacht worden aan klachten over seksuele intimidatie, pesten en discriminatie, maar ook over andere zaken kunnen klachten worden ingediend bij de directeur of bij het bestuur van de school. Met de direct betrokkene(n) zal worden getracht tot een oplossing te komen. De doelstelling is om klachten zoveel mogelijk te beperken en binnen de school op te lossen.

Onze school is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie (LKC) voor het openbaar en het algemeen toegankelijke onderwijs. Het is uitdrukkelijk de bedoeling dat een klacht alleen bij de LKC wordt ingediend als men hiermee nergens anders terecht kan. Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken op school zullen in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding op een juiste wijze worden afgehandeld. Indien dit echter, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijk is of als de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan een beroep worden gedaan op de klachtenregeling. Voor ouders en leerlingen is een vertrouwenspersoon benoemd als intermediair voor de klachtencommissie. Dit is een onafhankelijk persoon die geen deel uitmaakt van de school.

Klachtenregeling OSVS, klik hier...

03. Klachten

Iedereen die bij de school is betrokken (ouders, leerlingen, personeel, etc.) kan een klacht indienen over gedragingen of beslissingen, of het nalaten daarvan, door eenieder die in relatie staat tot de school. Daarbij kan met name gedacht worden aan klachten over seksuele intimidatie, pesten en discriminatie, maar ook over andere zaken kunnen klachten worden ingediend bij de directeur of bij het bestuur van de school. Met de direct betrokkene(n) zal worden getracht tot een oplossing te komen. De doelstelling is om klachten zoveel mogelijk te beperken en binnen de school op te lossen.

Onze school is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie (LKC) voor het openbaar en het algemeen toegankelijke onderwijs. Het is uitdrukkelijk de bedoeling dat een klacht alleen bij de LKC wordt ingediend als men hiermee nergens anders terecht kan. Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken op school zullen in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding op een juiste wijze worden afgehandeld. Indien dit echter, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijk is of als de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan een beroep worden gedaan op de klachtenregeling. Voor ouders en leerlingen is een vertrouwenspersoon benoemd als intermediair voor de klachtencommissie. Dit is een onafhankelijk persoon die geen deel uitmaakt van de school.

Klachtenregeling OSVS, klik hier...

03. Klachten

Iedereen die bij de school is betrokken (ouders, leerlingen, personeel, etc.) kan een klacht indienen over gedragingen of beslissingen, of het nalaten daarvan, door eenieder die in relatie staat tot de school. Daarbij kan met name gedacht worden aan klachten over seksuele intimidatie, pesten en discriminatie, maar ook over andere zaken kunnen klachten worden ingediend bij de directeur of bij het bestuur van de school. Met de direct betrokkene(n) zal worden getracht tot een oplossing te komen. De doelstelling is om klachten zoveel mogelijk te beperken en binnen de school op te lossen.

Onze school is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie (LKC) voor het openbaar en het algemeen toegankelijke onderwijs. Het is uitdrukkelijk de bedoeling dat een klacht alleen bij de LKC wordt ingediend als men hiermee nergens anders terecht kan. Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken op school zullen in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding op een juiste wijze worden afgehandeld. Indien dit echter, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijk is of als de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan een beroep worden gedaan op de klachtenregeling. Voor ouders en leerlingen is een vertrouwenspersoon benoemd als intermediair voor de klachtencommissie. Dit is een onafhankelijk persoon die geen deel uitmaakt van de school.

Klachtenregeling OSVS, klik hier...

03. Klas 4, 5 en 6 (bovenbouw)

Op de havo bereiden de leerling zich voor op een hbo- c.q. universitaire studie. Het havodiploma geeft onder bepaalde voorwaarden toelating tot de 5e klas van het vwo.

In het vierde leerjaar van de havo en het vwo hebben de leerlingen voor één van de volgende profielen gekozen:
  • Cultuur&Maatschappij (CM);
  • Economie&Maatschappij (EM);
  • Natuur&Gezondheid (NG);
  • Natuur&Techniek (NT).
Elk van de vier profielen bestaat uit drie delen:
  • Vakken uit het gemeenschappelijk deel, die alle leerlingen van het leerjaar volgen.
  • Profielvakken, die voorbereiden op de vervolgstudie en werk en per profiel variëren
  • Vrije keuzevakken.
Werkwijze

In alle leerjaren van de bovenbouw leren leerlingen met vrijheid en zelfstandigheid om te gaan. Het gepersonaliseerd leren is in deze leerjaren aangepast aan de eisen die een examenprogramma stelt. Daarnaast bereiden leerlingen zich voor op de keuze van een vervolgopleiding.

Introductieperiode

In havo-4 en vwo-4 beginnen alle leerlingen met een introductieprogramma met als doel het bevorderen van het groepsgevoel.

Excursies en uitwisselingen

Voor havo-4 worden in de loop van het schooljaar enkele educatieve excursies georganiseerd. In havo-5 en vwo-6 zullen de leerlingen tijdens het schooljaar een reis maken. Voor vwo-4 bestaat de mogelijkheid om aan een uitwisselingsreis met een partnerschool in Europa deel te nemen.

Praktische opdrachten en voortgangstoetsen

Een deel van het door de leerling te maken werk, wordt gegeven in de vorm van een werkopdracht. Dit is een opdracht waarbij de leerling bepaalde algemene en vakinhoudelijke vaardigheden oefent, gekoppeld aan een stuk van de examenstof. Het gaat vaak om het toepassen van de stof die tijdens de les is behandeld. Een goede werkplanning is noodzakelijk om niet in tijdnood te raken.

Toetsen

Het aantal toetsen is beperkt vanaf klas 4. De toetsen zijn opgenomen in het Programma voor Toetsing en Afsluiting (het PTA) en bepalen het uiteindelijke schoolexamencijfer. Het PTA voor het hele schooljaar is vanaf het begin van het schooljaar bekend, zodat het werk goed kan worden gepland.

De omvang van de toetsen is behoorlijk groot. Het Lyceum Vos kent voor alle leerjaren van de bovenbouw toetsweken. Deze toetsweken worden 4 maal per jaar gehouden. Toetsen buiten de toetsweken zijn, net als in de onderbouw, formatief.

Mentor en coach

Elke klas in de bovenbouw heeft, net als in de onderbouw, een eigen mentor en een coach. Tijdens het wekelijkse mentoruur bespreekt de mentor groepsgewijs de voortgang. Ook niet-schoolse zaken worden in dit lesuur besproken. De coach spreekt in een afzonderlijk gesprek iedere week 10 minuten met een leerling over zijn leervorderingen en planningen.

Voorbereidend wetenschappelijk onderzoek

In de bovenbouwklassen havo en vwo worden leerlingen begeleid in het schrijven van een profielwerkstuk. In dit werkstuk richten de leerlingen zich op kleinschalig wetenschappelijk onderzoek ter voorbereiding van het doen van een onderzoek dat onderdeel uitmaakt van een hbo of universitaire studie.

 

03. Medezeggenschapsraad

De MR is het inspraakorgaan dat (on)gevraagd het bevoegd gezag en de schoolleiding adviseert. De raad heeft over een aantal belangrijke onderwerpen adviesrecht of instemmingsrecht. Een en ander is geregeld in de Wet Medezeggenschap Onderwijs (WMO). In deze wet staat over dit onderwerp een hele lijst bevoegdheden. Deze kunnen globaal gesplitst worden in algemene bevoegdheden en bijzondere bevoegdheden. Voor de bijzondere bevoegdheden is na onderhandelingen in ons reglement vastgelegd wanneer de MR bij een bepaalde zaak instemmings-, of adviesrecht heeft. Het bestuur kan een adviesrecht onder bepaalde voorwaarden naast zich neerleggen. Voor meer informatie over de Wet op de Medezeggenschap Scholen (WMS) wordt verwezen naar www.infowms.nl.

De Medezeggenschapsraad bestaat uit ouders, leerlingen en personeelsleden.
Meer over de MR is te vinden op onze website zie, klik hier... 

03. Medezeggenschapsraad

De MR is het inspraakorgaan dat (on)gevraagd het bevoegd gezag en de schoolleiding adviseert. De raad heeft over een aantal belangrijke onderwerpen adviesrecht of instemmingsrecht. Een en ander is geregeld in de Wet Medezeggenschap Onderwijs (WMO). In deze wet staat over dit onderwerp een hele lijst bevoegdheden. Deze kunnen globaal gesplitst worden in algemene bevoegdheden en bijzondere bevoegdheden. Voor de bijzondere bevoegdheden is na onderhandelingen in ons reglement vastgelegd wanneer de MR bij een bepaalde zaak instemmings-, of adviesrecht heeft. Het bestuur kan een adviesrecht onder bepaalde voorwaarden naast zich neerleggen. Voor meer informatie over de Wet op de Medezeggenschap Scholen (WMS) wordt verwezen naar www.infowms.nl.

De Medezeggenschapsraad bestaat uit ouders, leerlingen en personeelsleden.
Meer over de MR is te vinden op onze website zie, klik hier... 

03. Medezeggenschapsraad

De MR is het inspraakorgaan dat (on)gevraagd het bevoegd gezag en de schoolleiding adviseert. De raad heeft over een aantal belangrijke onderwerpen adviesrecht of instemmingsrecht. Een en ander is geregeld in de Wet Medezeggenschap Onderwijs (WMO). In deze wet staat over dit onderwerp een hele lijst bevoegdheden. Deze kunnen globaal gesplitst worden in algemene bevoegdheden en bijzondere bevoegdheden. Voor de bijzondere bevoegdheden is na onderhandelingen in ons reglement vastgelegd wanneer de MR bij een bepaalde zaak instemmings-, of adviesrecht heeft. Het bestuur kan een adviesrecht onder bepaalde voorwaarden naast zich neerleggen. Voor meer informatie over de Wet op de Medezeggenschap Scholen (WMS) wordt verwezen naar www.infowms.nl.

De Medezeggenschapsraad bestaat uit ouders, leerlingen en personeelsleden.
Meer over de MR is te vinden op onze website zie, klik hier... 

Pagina 5 van 13Eerste   Vorige   1  2  3  4  [5]  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste