TitelDatumPopulariteitActiefReacties

Het College Vos

02. Overzicht schoolkosten


Schoolkosten: Het College Vos 2023|2024: 

klik hier om te openen... 

 

 

 

 

03. Bovenbouw

Ingezette ontwikkelingen in de onderbouw krijgen een vervolg in de bovenbouw. In de bovenbouw ligt de nadruk op het studie- en keuzeproces. Hierbij wordt gebruik gemaakt van praktijkgerichte beroepssituaties en samenwerkingsvormen.

Alle leerlingen doen examen in de vakken Nederlands en Engels. Daarnaast wordt, m.u.v. het profiel D&P, nog in twee andere algemeen vormende vakken examen gedaan.

Deze vakken zijn gekoppeld aan de profielvakken:

  • biologie en wiskunde of biologie en maatschappijkunde bij Zorg & Welzijn
  • wiskunde en natuurkunde bij Techniek
  • economie en wiskunde bij Economie en Ondernemen


Verder hebben alle leerlingen in leerjaar 3 Cultureel Kunstzinnige Vorming (CKV) dat aan het eind van dat leerjaar wordt afgesloten. Maatschappijleer en lichamelijke opvoeding zijn zowel in leerjaar 3 en 4 onderdeel van het lesprogramma en wordt afgesloten met een schoolexamen.

Zowel de BBL als de KBL leerlingen doen daarnaast ook examen in het profielvak. Het zogenaamd Centraal Schriftelijk Praktijk Examen (CSPE).

De profielen
Het beroepsgerichte programma in de bovenbouw bestaat uit een profielvak en beroepsgerichte keuzevakken. Het beroepsgerichte programma wordt zowel in het 3e en 4e leerjaar 12 lesuren per week aangeboden.

Op het College Vos bieden we in leerjaar 3 en 4 de volgende beroepsprofielen aan:

  • Zorg en welzijn (ZW)
  • Economie en Ondernemen (EO)
  • Techniek
  • Diensten en Producten (DP)

Naast deze beroepsprofielen kan er ook gekozen worden voor het keuzeprofiel Sport & Uniformeerde Beroepen (SUB bij het profiel Economie & Ondernemen. Voor meer informatie verwijzen we u naar Stichting Platvorms VMBO...

Aansluiting vervolgonderwijs
Ook de overstap naar het mbo krijgt van ons de nodige aandacht. Met het mbo vindt regelmatig overleg plaats om de opleidingen van het vmbo naar het mbo zoveel mogelijk op elkaar te laten aansluiten, waarbij de leerlingen worden begeleid in het maken van een juiste keuze voor hun toekomst.

03. Extra hulp

Leerlingen die extra lessen (uitleg/hulp) nodig hebben krijgen hiervoor een advies, maar het is uiteraard ook mogelijk dat aanmelding van een leerling op eigen initiatief plaatsvindt. In dit laatste geval zijn de mentor en afdelingsleider behulpzaam. Ook worden extra trainingen gegeven zoals sociale vaardigheden en faalangstreductie training en wordt extra hulp geboden bij Nederlands, Engels en wiskunde/rekenen. 

03. Informatieavond

In alle afdelingen worden de ouders minstens één keer per jaar uitgenodigd voor een informatieavond. Hier komen voor de betreffende afdeling en vaak per leerjaar specifieke onderwerpen aan de orde, zoals de bevorderingsprocedure, de pakketkeuze en dergelijke.  

03. Klachten

Iedereen die bij de school is betrokken (ouders, leerlingen, personeel, etc.) kan een klacht indienen over gedragingen of beslissingen, of het nalaten daarvan, door eenieder die in relatie staat tot de school. Daarbij kan met name gedacht worden aan klachten over seksuele intimidatie, pesten en discriminatie, maar ook over andere zaken kunnen klachten worden ingediend bij de directeur of bij het bestuur van de school. Met de direct betrokkene(n) zal worden getracht tot een oplossing te komen. De doelstelling is om klachten zoveel mogelijk te beperken en binnen de school op te lossen.

Onze school is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie (LKC) voor het openbaar en het algemeen toegankelijke onderwijs. Het is uitdrukkelijk de bedoeling dat een klacht alleen bij de LKC wordt ingediend als men hiermee nergens anders terecht kan. Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken op school zullen in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding op een juiste wijze worden afgehandeld. Indien dit echter, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijk is of als de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan een beroep worden gedaan op de klachtenregeling. Voor ouders en leerlingen is een vertrouwenspersoon benoemd als intermediair voor de klachtencommissie. Dit is een onafhankelijk persoon die geen deel uitmaakt van de school.

Klachtenregeling OSVS, klik hier...

03. Medezeggenschapsraad

De MR is het inspraakorgaan dat (on)gevraagd het bevoegd gezag en de schoolleiding adviseert. De raad heeft over een aantal belangrijke onderwerpen adviesrecht of instemmingsrecht. Een en ander is geregeld in de Wet Medezeggenschap Onderwijs (WMO). In deze wet staat over dit onderwerp een hele lijst bevoegdheden. Deze kunnen globaal gesplitst worden in algemene bevoegdheden en bijzondere bevoegdheden. Voor de bijzondere bevoegdheden is na onderhandelingen in ons reglement vastgelegd wanneer de MR bij een bepaalde zaak instemmings-, of adviesrecht heeft. Het bestuur kan een adviesrecht onder bepaalde voorwaarden naast zich neerleggen. Voor meer informatie over de Wet op de Medezeggenschap Scholen (WMS) wordt verwezen naar www.infowms.nl.

De Medezeggenschapsraad bestaat uit ouders, leerlingen en personeelsleden.
Meer over de MR is te vinden op onze website zie, klik hier... 

03. Onderwijsvisie

Er is aandacht voor de drie basisbehoeften van elke leerling. Hieronder verstaan wij:

Autonomie: Dit is zelfbeschikking, waarbij je in samenspraak met je docent of coach kunt bepalen wat je doet en hoe je het doet. Naast autonomie is er ook coherentie; het bij een groep willen horen en gezamenlijk afspraken maken over wat de groep doet.

Competentie: Het vertrouwen hebben dat je kunt wat je wilt en dat het nut heeft. Naast competentie kennen we coöperatie, wat inhoudt dat je erop vertrouwt dat je als deelnemer in een groep kunt deelnemen.

Relatie: Dit is het hebben van relaties, samenwerken met anderen en erbij horen. Naast relatie is er ook cohesie: het bij elkaar horen en met elkaar verbonden zijn. Dit geldt voor zowel leerlingen als personeel.

Wij dagen leerlingen uit waardoor zij zelfstandigheid en verantwoordelijkheid kunnen ontwikkelen. Hierbij houden we vanzelfsprekend rekening met de verschillen tussen leerlingen. Het onderwijs wordt afgestemd op de mogelijkheden en behoeften van de leerlingen. De docent speelt in dit proces een belangrijke rol en wordt hierbij ondersteund door collega’s en interne en externe specialisten. Ook de ouders worden hierbij betrokken.

Een leerling voelt zich goed als het leren op school lekker verloopt. Een leerling wil zichzelf van nature ontwikkelen. In een veilige omgeving met een herkenbare structuur zal een leerling sneller naar een volgend niveau stijgen. Het ontwikkelen en leren beschouwen we als een natuurlijk proces waarin ruimte is voor de eigen inbreng van leerlingen. In dit proces komt de natuurlijke motivatie vrij om kennis, begrip en vaardigheden te vergroten. Dit is een interactief proces waarbij docent en leerling actief betrokken worden. Dit geeft zowel de docent als de leerling voldoening.

In het leerproces onderscheiden we drie aspecten, namelijk de onderwijsinhoud, de didactische werkvormen en de organisatie. Hierbij streven we naar de juiste verhouding tussen het bieden van houvast en het uitdagen van de leerlingen zodat zij (in hun eigen zone) hun talenten zelfstandig kunnen ontwikkelen.

Tijdens dit proces vindt er interactie plaats tussen de docenten en de leerlingen in een gevarieerde onderwijsomgeving met een flexibel aanbod van (digitale) leermiddelen. We vinden het belangrijk dat werkvormen prikkelen en leerlingen uitdagen om zelf nieuwe situaties, materialen, werkwijzen en betekenissen te gaan verkennen en deze toe te passen in nieuwe situaties. In een effectieve schoolorganisatie ondersteunen we de docenten en leerlingen door een duidelijke structuur te bieden met heldere afspraken. Het onderwijs wordt continu aangepast om het te laten aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen en de eisen die de huidige en toekomstige maatschappij stelt.

03. Ongevallenverzekering

De school heeft voor de leerlingen een collectieve ongevallen- en reisverzekering afgesloten. Deze verzekering dekt het risico van ongevallen op school en het schoolterrein, de periode tijdens stages, door de school georganiseerde activiteiten buiten de school zoals excursies, schoolkamp e.d. 

Ook kunnen de kosten voor een geneeskundige behandeling als gevolg van een ongeval door deze verzekering worden gedekt zover de kosten niet, of niet voldoende via de ouders/verzorgers zijn verzekerd. 

Verder biedt deze verzekering ook dekking bij overlijden, blijvende invaliditeit of vergoeding voor gezinszorg na ziekenhuisopname ten gevolge van een ongeval. Uitkeringen in deze gevallen kennen een maximaal bedrag. Hiervoor geldt dat het ongeval is geschied tijdens de reis van en naar de school of door de school georganiseerde activiteit. 

De reisverzekering is van kracht tijdens alle school- en groepsreizen, stages, excursies en uitstapjes in schoolverband (ook in het buitenland) mits en zolang de leerlingen onder toezicht staan van de door school aangewezen personen. 

04. Digitale nieuwsbrief, website, social-media

Ouders, leerlingen en geïnteresseerden worden regelmatig op de hoogte gehouden over allerlei wetenswaardigheden die binnen De Vos plaatsvinden. Dit gebeurt in een digitale nieuwsbrief. Tevens zijn er nieuws items te vinden op de website en onze social-media kanalen.

04. Het meldpunt vertrouwensinspecteur

Bij het Meldpunt Vertrouwenspersoon kunnen medewerkers van het onderwijs terecht met klachten over seksueel misbruik, seksuele intimidatie, fysiek en psychisch geweld (waaronder pesten). Ook voor signalen inzake discriminatie, onverdraagzaamheid, fundamentalisme, radicalisering, extremisme e.d. fungeert de Vertrouwensinspecteur als aanspreekpunt.
 

Het Meldpunt Vertrouwensinspecteur

T: 0900 – 111 31 11 (op werkdagen van 08.00 – 17.00 uur).
 

04. Streefbeeld

  • Wij doen er alles aan om de leerlingen en de ouders zich betrokken te laten voelen bij de school.
  • Er wordt zorg en aandacht besteed aan iedere leerling zodat een leerling zich gekend en gezien voelt.
  • De sfeer is gezellig, maar wij hanteren een degelijke en strikte houding.
  • De mentor onderhoudt een warme band met de klas en heeft, indien noodzakelijk contact met ouder(s) / verzorger(s).

04. Voorzieningen

Voor leerlingen die belemmeringen ondervinden in hun leer- en ontwikkelingsproces heeft de school verschillende voorzieningen getroffen: 
 

  • Leerlingen met leerproblemen kunnen steunles krijgen. Voor leerlingen die onvoldoende staan voor een vak is het verplicht om deze hulp te aanvaarden wanneer dit noodzakelijk wordt geacht;
  • De school biedt op een aantal terreinen hulp of trainingen aan zoals faalangstreductietrainingen;
  • Het is mogelijk om leerlingen te testen. Hierbij kan worden gedacht aan capaciteitenonderzoek, beroepskeuzetesten en specifieke testen (zoals een vooronderzoek dyslexie en screening op faalangst). De testen kunnen intern of extern worden uitgevoerd. Externe testen kunnen o.a. worden afgenomen via het Steunpunt Onderwijs.

Faciliteiten en begeleiding bij dyslexie
Leerlingen met een dyslexieverklaring hebben recht op één of meer compenserende faciliteiten. We maken gebruik van het protocol dyslexie voortgezet onderwijs. Dit zijn:

  • Toetsen in lettertype Arial (of Verdana), puntgrootte 12 en meer dan de gebruikelijke regelafstand (1.15). Vergroting van de gehele toets.
  • 20% tijdverlenging bij toetsen.
  • Gebruik van een laptop met het programma Kurzweil. Kurzweil leest alle digitale teksten voor. Zowel bij de vakken als bij de toetsen wordt een laptop met Kurzweil gebruikt.
  • De examens worden digitaal afgenomen waarbij het mogelijk is om gebruik te maken van auditieve ondersteuning.
  • 30 minuten tijdverlenging bij CE (Centraal Examen) toetsen.
  • Mondelinge afname van toetsen.
  • Dyslexiepas waarop de faciliteiten vermeld staan.
  • Leeslinialen, readingpen, “Daisy-speler” indien in bezit van de leerling

De dyslexiecoach begeleidt de leerling gedurende de hele schoolloopbaan. Naast individuele gesprekken vinden er ook bijeenkomsten plaats met alle leerlingen met dyslexie. Hier worden ervaringen uitgewisseld en wordt de gang van zaken besproken. 

Faciliteiten en begeleiding bij dyscalculie 
Leerlingen met een dyscalculieverklaring hebben recht op één of meer compenserende faciliteiten. Dit zijn: 

  • De leerling gebruikt altijd kladpapier (overzicht).
  • De leerling laten werken met een stapsgewijze aanpak (wat weet ik al, wat wil ik weten, hoe reken ik?). Geef in gevallen waar nodig de wenselijkheid van strategieverandering aan.
  • De leerling laten werken met de formulekaart.
  • De leerling wijzen op net en overzichtelijk werken.
  • De leerling krijgt extra tijd.
  • De leerling krijgt extra mondelinge uitleg.
  • De leerling mag alles met een rekenmachine maken.
  • De leerling krijgt eigen verantwoordelijkheid in de keuze van rekenstrategie. Leerling houdt hier aan vast.

05. Centrum voor Jeugd & Gezin (CJG)

Aan de school is een jeugdverpleegkundige van het Centrum voor Jeugd en Gezin Vlaardingen verbonden. De jeugdverpleegkundige organiseert iedere maand een inloopspreekuur. Daarnaast ziet hij/zij uw kind een aantal keer in klas 1 en in het jaar voor eindexamen op school. Bijvoorbeeld tijdens een gesprek of bij het afnemen van een (digitale) vragenlijst in de klas. 
 

Klas 1 

In het eerste schooljaar heeft uw kind met de jeugdverpleegkundige een gesprek op school. Samen praten zij over hoe het met uw kind gaat. Tijdens dit gesprek kan uw kind vragen stellen over zijn/haar gezondheid en ontwikkeling. Voordat het gesprek plaatsvindt komt de jeugdverpleegkundige in de klas langs om twee vragenlijsten in te laten vullen. De antwoorden worden in het gesprek gebruikt. Ook vraagt hij/zij aan de mentor hoe het met uw kind gaat. De gesprekken en vragenlijsten worden altijd vertrouwelijk behandeld.

Jaar voor het eindexamen 

In het jaar voordat uw kind (mavo en vmbo) examen doet vullen zij een digitale gezondheidsvragenlijst in.  De vragenlijst bestaat uit vragen over de gezondheid en leefstijl. Na het invullen krijgen ze een persoonlijk gezondheidsprofiel te zien met de resultaten van de vragenlijst en handige tips. Aan de hand van de resultaten of als zij het zelf willen, nodigt de jeugdverpleegkundige hen uit voor een gesprek. De gesprekken en digitale gezondheidsvragenlijst worden altijd vertrouwelijk behandeld. 
 

Zorg- en Adviesteam  

De jeugdverpleegkundige neemt sporadisch deel aan de overleggen van het Zorg- en Adviesteam (ZAT) op school. Daar wordt de ontwikkeling besproken van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Het kan zijn dat uw kind extra wordt uitgenodigd. Het is ook mogelijk dat uw kind zelf een gesprek bij de jeugdverpleegkundige aanvraagt en/of langs gaat tijdens het inloopspreekuur. 
 

Alles onder één dak! 

Het CJG bij u in de buurt is dé plek waar ouders/verzorgers, kinderen, jongeren en professionals terecht kunnen met vragen over gezondheid, opvoeden, opgroeien en verzorging. Als u het nodig vindt, biedt het CJG u en uw kind (van -9 maanden tot 19 jaar) ook advies en ondersteuning. 

Er werken jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen en pedagogen , om samen met u gezond en veilig opvoeden en opgroeien van uw kind mogelijk te maken. 

Contact 

Het CJG Vlaardingen is elke werkdag tussen 8.30 uur -1 7.00 uur te bereiken op de Burgemeester van Lierplein 5, 3134 ZB te Vlaardingen. 
T. 010-4608190. 

05. Contactgegevens

 
Het College Vos
Claudius Civilislaan 41
3132 JA Vlaardingen


T. 010 850 35 40   E. info@hetcollegevos.nl

Alle personeelsleden van Het College Vos beschikken over een e-mailadres, waarop zij o.a. voor ouders/verzorgers te bereiken zijn.
Daarnaast zijn zij tijdens schooltijden telefonisch te bereiken.

Directie

dhr. A. Veldboer
veldboer@hetcollegevos.nl

Afdelingsleiding 

mw. N. van Kooij - van Wamelen | onderbouw
wamelen@hetcollegevos.nl

mw. B. Veldkamp-Hartemink | Bovenbouw
veldkamp@hetcollegevos.nl

dhr. P. Wijntjes | Bovenbouw
wijntjes@hetcollegevos.nl

Leerlingcoördinatoren

mw. W. Vintges vintges@hetcollegevos.nl
mw. S. Taman taman@hetcollegevos.nl

Ondersteuningscoördinatoren

mw. G. van Gijn vangijn@hetcollegevos.nl
mw. S. Bispham bisphem@hetcollegevos.nl

Loopbaanoriëntatiebegeleider

dhr. D. Wijers wijers@hetcollegevos.nl
dhr. A. Odijk odijk@hetcollegevos.nl

 

Docenten

mw. Afallah
mw. Bijlsma
mw. Boere
mw. Bolhuis
mw. Corijn
mw. Degeling
dhr. Dogterom
dhr. Emekli
mw. Ergin
dhr. Finies
dhr. Gözek
mw. Hendriks
mw. Hindori
dhr. Huijser
mw. Huijsman-Plomp
mw. Kaba
dhr. van Klaveren
mw. Krull
mw. Lazet
dhr. van der Leije
mw. van der Linden
mw. van der Linden
dhr. Lyahyaoui
dhr. Ocak
dhr. Odijk
dhr. Odijk
dhr. Rauhé
dhr. Schouten
mw. Shafik
mw. Taman
mw. Tas
mw. Verkiel
dhr. Visser
dhr. Visser
dhr. Visser
dhr. van Waas
dhr. Wijers
dhr. Wijers
mw. van 't Wout
mw. Yilmaz
dhr. el Yousfi
dhr. Zonneveld

 

afallah@hetcollegevos.nl
bijlsma@hetcollegevos.nl
boere@hetcollegevos.nl
bolhuis@hetcollegevos.nl
corijn@hetcollegevos.nl
degeling@hetcollegevos.nl
dogterom@hetcollegevos.nl
emekli@hetcollegevos.nl
ergin@hetcollegevos.nl
finies@hetcollegevos.nl
gozek@hetcollegevos.nl
hendriks@hetcollegevos.nl
hindori@hetcollegevos.nl
huijser@hetcollegevos.nl
huijsmanplomp@hetcollegevos.nl
kaba@hetcollegevos.nl
vanklaveren@hetcollegevos.nl
krull@hetcollegevos.nl
lazet@hetcollegevos.nl
vanderleije@hetcollegevos.nl
cvanderlinden@hetcollegevos.nl
vanderlinden@hetcollegevos.nl
lyahyaoui@hetcollegevos.nl
ocak@hetcollegevos.nl
aodijk@hetcollegevos.nl
odijk@hetcollegevos.nl
rauhe@hetcollegevos.nl
schouten@hetcollegevos.nl
shafik@hetcollegevos.nl
taman@hetcollegevos.nl
tas@hetcollegevos.nl
verkiel@hetcollegevos.nl
fvisser@hetcollegevos.nl
visser@hetcollegevos.nl
t.visser@hetcollegevos.nl
vanwaas@hetcollegevos.nl
bwijers@hetcollegevos.nl
wijers@hetcollegevos.nl
vtwout@hetcollegevos.nl
yilmaz@hetcollegevos.nl
elyousfi@hetcollegevos.nl
gzonneveld@hetcollegevos.nl

 

 

05. Procedure bij te laat komen/verzuim

Ziekte:

  • afmelden tussen 08.15 en 09.00 uur telefoon: 010-8503540
  • doorgeven via de ouderapp
  • na het weekend opnieuw ziekmelden
  • 70 uur ziek: oproep jeugdverpleegkundige (als school dit noodzakelijk vindt)


Te laat:

  • Bij 2x te laat sanctie van 1 uur
  • Bij 4x te laat volgt een gesprek met de mentor en een sanctie van 1 uur
  • Bij 6x te laat sanctie van 1 uur
  • Bij 8x te laat volgt een gesprek met de mentor, een sanctie van 1 uur en worden ouders (per mail) op de hoogte gesteld door de mentor
  • Bij 10x te laat sanctie van 1 uur
  • Bij 12x te laat volgt een sanctie van 1 uur, een gesprek met de verzuim/leerlingcoördinator en een waarschuwingsbrief vanuit school
  • Bij 14x te laat sanctie van 1 uur
  • Bij 16x te laat volgt een DUO melding bij leerrecht en een gesprek op het Stadhuis


Ongeoorloofd verzuim

  • Bij 2x ongeoorloofd verzuim sanctie van 1 uur
  • Bij 4x ongeoorloofd verzuim volgt een gesprek met de mentor en een sanctie van 1 uur
  • Bij 6x ongeoorloofd verzuim sanctie van 1 uur
  • Bij 8x ongeoorloofd verzuim volgt een gesprek met de mentor, een sanctie van 1 uur en worden ouders op de hoogte gesteld door de mentor
  • Bij 10x ongeoorloofd verzuim sanctie van 1 uur
  • Bij 12x ongeoorloofd verzuim volgt een sanctie van 1 uur, een gesprek met de  verzuim/leerlingcoördinator en een waarschuwingsbrief vanuit school naar de ouders
  • Bij 14x ongeoorloofd verzuim sanctie van 1 uur
  • Bij 16x ongeoorloofd verzuim in 4 weken, volgt een DUO melding (leerrecht), waarschuwingsbrief, gesprek op het Stadhuis

De terugkommaatregel wordt gemeld in de agenda van magister!

 

Leerplichtambtenaar

Wij hebben geregeld contact met leerrecht, zij komen ook op school om (groepjes) leerlingen te spreken m.b.t. verzuim.

Mentor

De mentor is het eerste aanspreekpunt voor de ouders en de leerlingen. Wanneer een leerling regelmatig te laat of afwezig is, neemt de mentor contact op met de ouders om dit te bepreken.

Pagina 2 van 4Eerste   Vorige   1  [2]  3  4  Volgende   Laatste