TitelDatumPopulariteitActiefReacties

Schoolwiki

04. Digitale nieuwsbrief, website, social-media

Ouders, leerlingen en geïnteresseerden worden regelmatig op de hoogte gehouden over allerlei wetenswaardigheden die binnen De Vos plaatsvinden. Dit gebeurt in een digitale nieuwsbrief. Tevens zijn er nieuws items te vinden op de website en onze social-media kanalen.

04. Digitale nieuwsbrief, website, social-media

Ouders, leerlingen en geïnteresseerden worden regelmatig op de hoogte gehouden over allerlei wetenswaardigheden die binnen De Mavo Vos plaatsvinden. Dit gebeurt in een digitale nieuwsbrief. Tevens zijn er nieuwsitems te vinden op de website en onze social-media kanalen. 

04. Het meldpunt vertrouwensinspecteur

Bij het Meldpunt Vertrouwenspersoon kunnen medewerkers van het onderwijs terecht met klachten over seksueel misbruik, seksuele intimidatie, fysiek en psychisch geweld (waaronder pesten). Ook voor signalen inzake discriminatie, onverdraagzaamheid, fundamentalisme, radicalisering, extremisme e.d. fungeert de Vertrouwensinspecteur als aanspreekpunt.
 

Het Meldpunt Vertrouwensinspecteur

T: 0900 – 111 31 11 (op werkdagen van 08.00 – 17.00 uur).
 

04. Het meldpunt vertrouwensinspecteur

Bij het Meldpunt Vertrouwenspersoon kunnen medewerkers van het onderwijs terecht met klachten over seksueel misbruik, seksuele intimidatie, fysiek en psychisch geweld (waaronder pesten). Ook voor signalen inzake discriminatie, onverdraagzaamheid, fundamentalisme, radicalisering, extremisme e.d. fungeert de Vertrouwensinspecteur als aanspreekpunt.
 

Het Meldpunt Vertrouwensinspecteur

T: 0900 – 111 31 11 (op werkdagen van 08.00 – 17.00 uur).
 

04. Laptopregeling

Op onze school bestaat integratie van digitaal onderwijs in het lesprogramma. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van laptops. Elke leerling heeft tijdens het schooljaar de beschikking over een eigen laptop en kan hiermee deelnemen aan het (digitale) lesprogramma.  

Alle leerlingen die zijn aangemeld op onze school moeten daarom dus beschikken over een laptop. Voor deze laptop zijn er twee mogelijkheden. Een laptop via school of een zelf meegebrachte laptop (BYOD = bring your own device). 

Bij de laptop via school zal er een rechtstreeks contract aangegaan worden bij The Rent Company. De kosten zijn hierbij voor rekening van de ouder(s) en bedragen per laptop € 15,83 per maand omdat school € 150 bijdraagt vanuit een subsidie kansengelijkheid. De looptijd hierbij is 48 maanden. Deze laptop wordt voorzien van alle software die nodig is om deel te kunnen nemen aan de lessen. Zaken als o.a. een oplaadpunt, printen (betaald) en een internet verbinding worden door de school gefaciliteerd.  

Voor zij- instromers (leerlingen die instromen vanaf klas 2) geldt een andere looptijd en dus ook een ander maandbedrag. Dit wordt naar rato verdeeld over de resterende maanden. Meer informatie kunt u bij de afdelingsleider van uw zoon of dochter krijgen.  

Indien u kiest voor een zelf meegebrachte laptop dan moet deze wel aan een aantal eisen voldoen en dit moet tijdig bij de schoolleiding bekend worden gemaakt. Er wordt vanuit de school beperkte ondersteuning geboden. Het beheer dient u dus zelf te verzorgen. Zaken als o.a. een oplaadpunt, printen (betaald) en een internet verbinding worden wel door de school gefaciliteerd. Voor de start van het schooljaar wordt u uitgebreid geïnformeerd over het gebruik van de laptop en de mogelijkheden. 

Een laptop of tablet valt niet onder de definitie van lesmateriaal, omdat het de drager is van informatie en zelf geen informatie is en niet voorgeschreven wordt voor een specifiek leerjaar. Hierdoor valt een laptop of tablet niet onder het lesmateriaal die scholen gratis aan ouders dienen te verstrekken.  

Het bezit van een laptop of tablet kan door ons als school niet van u als ouders worden geëist, net zo min als u als ouders dit van de school kunt eisen. Wij verzoeken echter wel dringend om een laptop voor uw kind aan te schaffen, aangezien er regelmatig binnen de lessen gebruik van wordt gemaakt. Als u als ouder er voor kiest om dit niet te doen, dan zal de school ervoor zorgen dat de leerling bruikbaar lesmateriaal krijgt om de lessen te volgen. Het is echter niet zo dat de leerling een laptop in bruikleen krijgt gedurende de gehele lesperiode.

04. Resultaten

Onderstaand een overzicht van de onderwijsresultaten vanuit de inspectiestandaarden. De resultaten van schooljaar 2024-2025 zijn nog niet opgenomen in de overzichten (behalve bij de onderwijspositie), wel in de toelichtingen. Gedurende schooljaar 2025-2026 zal het schema aangepast zijn naar het driejaarsgemiddelde van de schooljaren 2022-2023, 2023-2024, 2024-2025.

Klik hier om het overzicht te bekijken.

04. Streefbeeld

  • Wij doen er alles aan om de leerlingen en de ouders zich betrokken te laten voelen bij de school.
  • Er wordt zorg en aandacht besteed aan iedere leerling zodat een leerling zich gekend en gezien voelt.
  • De sfeer is gezellig, maar wij hanteren een degelijke en strikte houding.
  • De mentor onderhoudt een warme band met de klas en heeft, indien noodzakelijk contact met ouder(s) / verzorger(s).

04. Uitgangspunten

Uitgangspunten voor het vormgeven van ons onderwijs zijn, zoals opgenomen in de visie (zie hoofdstuk 1):  

  • Het bieden van ruimte voor talent, creativiteit en initiatief van leerlingen en werknemers; 
  • Binnen een veilige omgeving toewerken naar een diploma.,  
  • Gebruik maken van ICT en eigen laptop; 
  • We leren van en met elkaar: leerlingen onderling, leerlingen van leraren, maar ook leraren van leerlingen.

04. Uitgangspunten

Uitgangspunten voor het vormgeven van ons onderwijs zijn: 

  • Kennis wordt niet alleen overgedragen maar verworven (geconstrueerd); 
  • Leren doe je vooral door het ontplooien van eigen activiteiten (eigenaarschap); 
  • Leren doe je samen (o.a. met klasgenoten); 
  • Leren doe je in samenhang (contextrijk, realistisch); 
  • Reflectie speelt een belangrijke rol bij leren; 
  • In ons onderwijs is het maken van keuzes erg belangrijk. Binnen vaste kaders begeleiden wij je hierin. 
  • (Teams van) volwassenen ondersteunen het leren in verschillende rollen. 

04. Vertrouwenspersonen

Op De Mavo Vos zijn er voor leerlingen en ouders twee vertrouwenspersonen. Hun gegevens staan vermeld in hoofdstuk 7.  

Bij de vertrouwenspersoon kunnen leerlingen en ouders ook terecht met klachten over seksueel misbruik, seksuele intimidatie, fysiek en psychisch geweld (waaronder pesten). Ook voor signalen inzake discriminatie, onverdraagzaamheid, fundamentalisme, radicalisering, extremisme e.d. fungeert de Vertrouwensinspecteur als aanspreekpunt.

04. Visie op leren

Ruimte bieden en denken in mogelijkheden 
We vinden dat al onze leerlingen de ruimte moeten krijgen om te leren, te groeien en zichzelf te ontwikkelen. We stemmen onze aanpak af op de leerdoelen van de leerling. Dat doen we door maatwerk te bieden, te denken in mogelijkheden en extra ondersteuning te geven aan wie dat nodig heeft. Zo blijft leren waardevol en passend. 

Motivatie, leerplezier en doorzettingsvermogen 
Motivatie en leerplezier ontstaan wanneer leerlingen uitgedaagd worden om iets nieuws te ontdekken en stap voor stap te groeien. Leerlingen leren dat het oké is om even vast te zitten, hulp te zoeken en door te zetten. 

Persoonlijke groei 
Leerlingen leren beter te begrijpen wat hun sterke en ontwikkelpunten zijn, wat hen helpt om steeds zelfstandiger te worden en zich goed voor te bereiden op de toekomst.  

Duidelijk inzicht in voortgang 
Met persoonlijke leerdoelen en een eigen coach wordt de groei van de leerling gemonitord en wordt het leerproces inzichtelijk en transparant. 

04. Voorzieningen

Voor leerlingen die belemmeringen ondervinden in hun leer- en ontwikkelingsproces heeft de school verschillende voorzieningen getroffen: 
 

  • Leerlingen met leerproblemen kunnen steunles krijgen. Voor leerlingen die onvoldoende staan voor een vak is het verplicht om deze hulp te aanvaarden wanneer dit noodzakelijk wordt geacht;
  • De school biedt op een aantal terreinen hulp of trainingen aan zoals faalangstreductietrainingen;
  • Het is mogelijk om leerlingen te testen. Hierbij kan worden gedacht aan capaciteitenonderzoek, beroepskeuzetesten en specifieke testen (zoals een vooronderzoek dyslexie en screening op faalangst). De testen kunnen intern of extern worden uitgevoerd. Externe testen kunnen o.a. worden afgenomen via het Steunpunt Onderwijs.

Faciliteiten en begeleiding bij dyslexie
Leerlingen met een dyslexieverklaring hebben recht op één of meer compenserende faciliteiten. We maken gebruik van het protocol dyslexie voortgezet onderwijs. Dit zijn:

  • Toetsen in lettertype Arial (of Verdana), puntgrootte 12 en meer dan de gebruikelijke regelafstand (1.15). Vergroting van de gehele toets.
  • 20% tijdverlenging bij toetsen.
  • Gebruik van een laptop met het programma Kurzweil. Kurzweil leest alle digitale teksten voor. Zowel bij de vakken als bij de toetsen wordt een laptop met Kurzweil gebruikt.
  • De examens worden digitaal afgenomen waarbij het mogelijk is om gebruik te maken van auditieve ondersteuning.
  • 30 minuten tijdverlenging bij CE (Centraal Examen) toetsen.
  • Mondelinge afname van toetsen.
  • Dyslexiepas waarop de faciliteiten vermeld staan.
  • Leeslinialen, readingpen, “Daisy-speler” indien in bezit van de leerling

De dyslexiecoach begeleidt de leerling gedurende de hele schoolloopbaan. Naast individuele gesprekken vinden er ook bijeenkomsten plaats met alle leerlingen met dyslexie. Hier worden ervaringen uitgewisseld en wordt de gang van zaken besproken. 

Faciliteiten en begeleiding bij dyscalculie 
Leerlingen met een dyscalculieverklaring hebben recht op één of meer compenserende faciliteiten. Dit zijn: 

  • De leerling gebruikt altijd kladpapier (overzicht).
  • De leerling laten werken met een stapsgewijze aanpak (wat weet ik al, wat wil ik weten, hoe reken ik?). Geef in gevallen waar nodig de wenselijkheid van strategieverandering aan.
  • De leerling laten werken met de formulekaart.
  • De leerling wijzen op net en overzichtelijk werken.
  • De leerling krijgt extra tijd.
  • De leerling krijgt extra mondelinge uitleg.
  • De leerling mag alles met een rekenmachine maken.
  • De leerling krijgt eigen verantwoordelijkheid in de keuze van rekenstrategie. Leerling houdt hier aan vast.

04. Voorzieningen

Voor leerlingen die belemmeringen ondervinden in hun leer- en ontwikkelingsproces heeft de school verschillende voorzieningen getroffen:  

Leerlingen met leerproblemen kunnen via de keuzewerktijduren in leerjaar 1 en 2 extra hulp krijgen. Voor leerlingen die onvoldoende staan voor een vak is het verplicht om deze hulp te aanvaarden wanneer dit noodzakelijk wordt geacht; In de leerjaren 3 en 4 worden waar mogelijk vakuren gegeven ter extra ondersteuning.  

De school biedt op een aantal terreinen hulp of trainingen aan zoals de eerder genoemde faalangstreductietrainingen; 

Het is mogelijk om leerlingen te testen. Hierbij kan worden gedacht aan capaciteitenonderzoek, beroepskeuzetesten en specifieke testen (zoals een vooronderzoek dyslexie en screening op faalangst). De testen kunnen intern of extern worden uitgevoerd. Externe testen kunnen o.a. worden afgenomen via het Steunpunt Onderwijs. 

Faciliteiten en begeleiding bij dyslexie  
Leerlingen met een dyslexieverklaring hebben recht op één of meer compenserende faciliteiten.
We maken gebruik van het protocol dyslexie voortgezet onderwijs. Dit zijn: 

  • Toetsen in lettertype Arial (of Verdana), puntgrootte 12 en meer dan de gebruikelijke regelafstand (1.15).  
  • 20% tijdverlenging bij toetsen. 
  • Gebruik van een laptop met het programma Kurzweil. Kurzweil leest alle digitale teksten voor. Zowel bij de vakken als bij de toetsen wordt een laptop met Kurzweil gebruikt. 
  • De examens worden digitaal afgenomen waarbij het mogelijk is om gebruik te maken van auditieve ondersteuning. 
  • 30 minuten tijdverlenging bij CE (Centraal Examen) toetsen. 
  • Mondelinge afname van toetsen. 
  • Dyslexiepas waarop de faciliteiten vermeld staan. 
  • Leeslinialen, readingpen, “Daisy-speler” indien in bezit van de leerling 

De dyslexiecoach begeleidt de leerling gedurende de hele schoolloopbaan.  
 
Faciliteiten en begeleiding bij dyscalculie  
Leerlingen met een dyscalculieverklaring hebben recht op één of meer compenserende faciliteiten. Dit zijn:  

  • De leerling gebruikt altijd kladpapier (overzicht). 
  • De leerling laten werken met een stapsgewijze aanpak (wat weet ik al, wat wil ik weten, hoe reken ik?). Geef in gevallen waar nodig de wenselijkheid van strategieverandering aan. 
  • De leerling laten werken met de formulekaart. 
  • De leerling krijgt extra tijd. 
  • De leerling krijgt extra mondelinge uitleg. 
  • De leerling mag alles met een rekenmachine maken. 
  • De leerling krijgt eigen verantwoordelijkheid in de keuze van rekenstrategie. Leerling houdt hier aan vast. 

04. Voorzieningen

Voor leerlingen die belemmeringen ondervinden in hun leer- en ontwikkelingsproces heeft de school verschillende voorzieningen getroffen: 

Leerlingen met leerproblemen kunnen steunles krijgen. Voor leerlingen die onvoldoende staan voor een vak is het verplicht om deze hulp te aanvaarden wanneer dit noodzakelijk wordt geacht;

De school biedt op een aantal terreinen hulp of trainingen aan zoals faalangstreductietrainingen;

Faciliteiten en begeleiding bij dyslexie

Leerlingen met een dyslexieverklaring hebben recht op één of meer compenserende faciliteiten. We maken gebruik van het protocol dyslexie voortgezet onderwijs. Dit zijn:

  • Toetsen in lettertype Arial  puntgrootte 12 en meer dan de gebruikelijke regelafstand (1.15). Vergroting van de gehele toets.
  • 20% tijdverlenging bij toetsen.
  • Gebruik van een laptop met het programma Kurzweil. Kurzweil leest alle digitale teksten voor. Zowel bij de vakken als bij de toetsen wordt een laptop met Kurzweil gebruikt.
  • De examens worden digitaal afgenomen waarbij het mogelijk is om gebruik te maken van auditieve ondersteuning.
  • 30 minuten tijdverlenging bij CE (Centraal Examen) toetsen.
  • Mondelinge afname van toetsen.
  • Dyslexiepas waarop de faciliteiten vermeld staan.
  • Leeslinialen, readingpen, “Daisy-speler” indien in bezit van de leerling

De dyslexiecoach begeleidt de leerling gedurende de hele schoolloopbaan. Naast individuele gesprekken vinden er ook bijeenkomsten plaats met alle leerlingen met dyslexie. Hier worden ervaringen uitgewisseld en wordt de gang van zaken besproken. 

Mevrouw Verhoeven onze dyslexiecoach.

Faciliteiten en begeleiding bij dyscalculie

Leerlingen met een dyscalculieverklaring hebben recht op één of meer compenserende faciliteiten. Dit zijn: 

  • De leerling gebruikt altijd kladpapier (overzicht).
  • De leerling laten werken met een stapsgewijze aanpak (wat weet ik al, wat wil ik weten, hoe reken ik?). Geef in gevallen waar nodig de wenselijkheid van strategieverandering aan.
  • De leerling laten werken met de formulekaart.
  • De leerling wijzen op net en overzichtelijk werken.
  • De leerling krijgt extra tijd.
  • De leerling krijgt extra mondelinge uitleg.
  • De leerling mag alles met een rekenmachine maken.
  • De leerling krijgt eigen verantwoordelijkheid in de keuze van rekenstrategie. Leerling houdt hieraan vast.

04. Wettelijke aansprakelijkheid

De school kan niet aansprakelijk worden gesteld voor beschadiging aan of ontvreemding van eigendommen van leerlingen zoals schade aan kleding, fietsen, tassen e.d. Wij geven u in overweging om voor eigendommen van uw kind zoals een bril, een horloge of een mobiele telefoon een eigendommenverzekering af te sluiten die schade, verlies of diefstal dekt. 

Schade die door een leerling aan gebouw of meubilair wordt toegebracht, wordt op de ouders-verzorgers van betreffende leerling verhaald. 

Pagina 7 van 13Eerste   Vorige   2  3  4  5  6  [7]  8  9  10  11  Volgende   Laatste