TitelDatumPopulariteitActiefReacties

De Internationale Vos

06. LOB-coördinator

De Loopbaan- en Oriëntatiebegeleiding (LOB) neemt binnen de scholen een belangrijke plaats in. Vanaf leerjaar 1 krijgen de leerlingen volop kansen zich te oriënteren op hun interesses, hun persoonlijke kwaliteiten, de vervolgopleiding en het beroep. 
 

Naast de vakdocenten en de mentoren is de LOB-coördinator één van de personen die de leerlingen in het keuzeproces begeleidt. Hij/zij voert met de leerlingen gesprekken over te maken keuzes en geeft leerlingen en ouders advies bij de Praktische Profiel Oriëntatie (PPO) en bij de keuze van het vakkenpakket (mavo) of bij de keuze van het profiel (havo/vwo). 
 

De LOB-coördinator is het aanspreekpunt voor leerlingen en ouders als het gaat om voorlichting, de afname van beroepen- en interesse testen en vragen over studiefinanciering. Ook kan hij/zij doorverwijzen naar externe adviesbureaus.  Omdat de LOB-coördinator goed geïnformeerd is over de eisen van het vervolgonderwijs kan hij/zij ‘schakelen’ tussen het voortgezet onderwijs en het vervolgonderwijs (mbo, hbo, universitair).

06. Melden van ziekte en verzuim

Als een leerling door ziekte of door een andere geldige reden niet naar school kan, moeten de ouders-verzorgers dit dezelfde dag melden vóór 08.30 uur. Hiervoor moet contact worden opgenomen met de locatie waar de leerling is geplaatst. Indien het verzuim (bijvoorbeeld doktersbezoek) tevoren bekend is moet dit vooraf worden gemeld. Naast de telefonische melding moet ook een schriftelijke bevestiging van de ouders-verzorgers worden meegebracht. 

07. De Liftklas

De Liftklas is één tot twee jaar onderwijs voor leerlingen die aan het eind van groep 8 of De Internationale Vos nog een taalachterstand hebben. Door deze achterstand kunnen zij het voortgezet onderwijs nog niet volgen op het niveau dat haalbaar zou kunnen zijn, terwijl ze daar wel de capaciteiten, inzet en motivatie voor hebben. Door in de Liftklas vooral veel aandacht te besteden aan Nederlands en aan vaktaal in de reguliere vakken wordt bereikt dat de leerlingen een veel betere start maken in het VMBO, HAVO of VWO. Het doel is dat zijn in het derde leerjaar  kunnen doorstromen op een hoger niveau dan bij hun start in de Liftklas. De Liftklas wordt aangeboden voor leerlingen met tenminste een KBL-advies.

Binnen de Liftklassen worden extra lesuren Nederlands aangeboden. Er wordt bij alle reguliere vakken veel aandacht besteed aan woordenschatuitbreiding en het verwerven van leerstrategieën. Ook technisch lezen, leesstrategieën, spelling, spreken en schrijven van teksten zijn onderdeel van het programma.

De meeste leerlingen gaan na de Liftklas, bij voldoende capaciteit, naar een hoger niveau dan aanvankelijk werd geadviseerd. Met andere woorden: de Liftklas vergroot de kansen voor leerlingen op een succesvolle schoolloopbaan in het voortgezet onderwijs, in de meeste gevallen zonder tijdverlies.

Het aanmelden

Leerlingen uit de regio Maassluis/Rozenburg/Schiedam en Vlaardingen kunnen aangemeld worden bij Liftklas. Leerlingen uit een andere regio kunnen een verzoek doen tot plaatsing. Aanmelding vindt plaats op advies van de basisschool of Steunpunt Onderwijs te Schiedam. Ouders kunnen hun kind ook rechtstreeks aanmelden.

07. Ouders & Onderwijs

Ouders & onderwijs, dé vraagbaak voor ouders met kinderen in de schoolgaande leeftijd. Gratis en onafhankelijk. 
 

T. 0800-5010
(op schooldagen tussen 10.00-15.00 uur)
E.  vraag@oudersonderwijs.nl
www.oudersonderwijs.nl 

07. Verlof buiten de schoolvakanties

Vrij krijgen buiten de schoolvakanties is niet mogelijk. Familiebezoek, verwachte verkeersdrukte, het niet kunnen boeken van een vliegticket in een bepaalde week, een speciale vakantieaanbieding, of het feit dat een ander kind uit het gezin al vrij is, etc. zijn géén geldige redenen om extra vakantieverlof te krijgen.

Ook een werkgeversverklaring vormt geen reden om automatisch extra vakantieverlof te krijgen. Bijna altijd liggen hieraan economische en/of organisatorische redenen ten grondslag en dit is volgens de leerplichtwet geen reden om extra vakantieverlof te mogen verlenen. 

Het is slechts in een zeer beperkt aantal situaties mogelijk om extra verlof te verkrijgen. Er moet sprake zijn van gewichtige omstandigheden. Onder gewichtige omstandigheden verstaan we bijvoorbeeld het overlijden van naaste familieleden, bij ernstige levensbedreigende ziekte zonder uitzicht op herstel, het bijwonen van een huwelijk van een naast familielid en verhuizing. In genoemde situaties wordt u gevraagd hier bewijs van te overleggen, zoals overlijdensakte, medische verklaring, trouwboekje, uittreksel burgerlijke stand. 

Tevens is het soms mogelijk om vanwege de specifieke aard van het beroep van de ouder(s) in aanmerking te komen voor extra verlof, maar alleen wanneer het voor het gezin in geen enkele schoolvakantie mogelijk is om twee weken aaneengesloten vakantie te hebben. Er moet dan voornamelijk worden gedacht aan seizoensgebonden werkzaamheden, respectievelijk werkzaamheden in bedrijfstakken die een piekdrukte kennen, waardoor het voor het gezin feitelijk onmogelijk is om in een schoolvakantie vakantie op te nemen. Het moet redelijkerwijs te voorzien zijn 

(en/of worden aangetoond) dat een vakantie in de schoolvakantie tot onoverkomelijke bedrijfseconomische problemen zal leiden.  

Slechts het gegeven dat gedurende de schoolvakanties een belangrijk deel van de omzet wordt behaald is onvoldoende. 

Aanvragen voor vakantieverlof voor de eerste en de laatste twee lesweken van het schooljaar worden doorgaans niet gehonoreerd.

Verlofaanvragen moeten tijdig en schriftelijk ingediend worden. Verlofaanvragen tot en met 10 schooldagen worden behandeld door de schooldirecteur, waarbij hij/zij vaak advies vraagt aan de leerplichtambtenaar over het wel of niet toekennen van het verlof. Verlofaanvragen van meer dan 10 dagen worden in behandeling genomen door de leerplichtambtenaar. 
Als er ongeoorloofd toch vakantieverlof wordt opgenomen, dan is de directeur verplicht dit te melden bij de leerplichtambtenaar. Tegen ouders kan proces-verbaal worden opgemaakt. De rechter kan in die gevallen een forse geldboete opleggen. 

Deze informatie is te vinden op de website van de rijksoverheid...

 

08. De zorg op school

De persoonlijke coach

Iedere locatie van De Vlaardingse Openbare Scholengroep begeleidt zijn eigen leerlingen. Het doel dat hierbij wordt nagestreefd is om de ontwikkeling van alle leerlingen op zowel cognitief als op sociaal-emotioneel gebied zo goed mogelijk te laten verlopen.

Begeleiding van leerlingen is een taak van alle leraren, waarbij de persoonlijke coach een extra verantwoordelijkheid heeft voor de leerlingen van een bepaalde groep. De persoonlijke coach heeft regelmatig contact met ouders/verzorgers. Ook wanneer leerlingen doorstromen naar een andere groep is er contact.

Zorgcoördinator

Soms volstaat de normale begeleiding echter niet; de leerling heeft gedurende korte of langere tijd extra ondersteuning nodig. Te denken valt dan aan bijvoorbeeld remedial teaching, faalangstreductietraining of begeleiding bij het plannen van huiswerk.

Om dit goed in beeld te krijgen en die extra hulp te bieden is er een zorgcoördinator die de speciale leerlingenzorg behartigd. Deze medewerker is ook belast met het aansturen van een zorgteam en de contacten met diverse instanties.

Aan De Internationale Vos is een Onderwijs Team (OT) verbonden. Dit team bestaat uit de onderwijs ondersteuningsspecialist (OOS), een Jeugdspecialist op School (JOS), de leerplichtambtenaar van de Gemeente Schiedam/Vlaardingen, vertegenwoordigers van maatschappelijke instanties en de zorgcoördinator van De Internationale Vos/ISK. Daarnaast hebben betrokken ouders en leerlingen zitting in dit OT.

Binnen dit team worden de leerlingen besproken die extra aandacht nodig hebben. Afhankelijk van de persoonlijke situatie van de leerling wordt bekeken welke strategie moet worden gehanteerd. Eventueel worden andere deskundigen ingeschakeld (traumatoloog, schoolarts, politie).
 

Het begrip 'ongeoorloofd schoolverzuim' wordt op de ISK ruim gehanteerd. Een zekere tolerantie is gewenst, omdat leerlingen de kans en de tijd moeten krijgen te wennen aan een nieuwe levenssituatie; voor veel leerlingen is dit geen gemakkelijke opgave. Veel leerlingen hebben sociaal emotionele problemen die zich uiten in fysieke en psychische klachten (psychosomatisch).

De Jeugdspecialist op School (JOS)

De Internationale Vos is onderdeel van het Voortgezet Onderwijs en krijgt vanuit GGD/CJG ondersteuning en begeleiding, net zoals andere scholen. Dit betekent dat er door de schoolarts en/of schoolverpleegkundige regelmatig contact is en dat de leerling bij hun terecht kunnen.

Indien nodig wordt de jeudspecialist  door school ingezet. Met de toestemming van ouders/verzorgers, worden leerlingen begeleid op het gebied van sociale-emotionele ontwikkelingen. Ook kan een leerling zelf contact opnemen met de gezinsspecialist. Hetzelfde geldt voor de sociaalverpleegkundige van de GGD. De jeugdspecialist, de sociaalverpleegkundige en de vertrouwenspersoon zijn voor alle leerlingen op een eenvoudige manier bereikbaar.

Decaan|LOB-coördinator

De decaan/LOB-coördinator treedt onder meer op als intermediair in de contacten tussen de school en de vervolgopleidingen. De decaan werkt nauw samen met de mentoren en de docenten om voor elke leerling een juist vervolg te kiezen. Daarbij hoort ook het mede begeleiden van de Praktische Sectoren Oriëntatie (PSO) binnen De Vlaardingse Openbare Scholengroep.

Leerlingbesprekingen

Alle leerlingen van De Internationale Vos  worden met enige regelmaat besproken in de leerlingenbespreking. Hierbij staan de onderwijskundige  ontwikkelingen van de leerlingen centraal, en daarnaast kunnen sociale ontwikkeling, problemen thuis of op school of andere belemmerende factoren worden besproken.  In eerste instantie vindt zo’n bespreking alleen plaats met aan de school verbonden personen.

Indien er grotere problemen worden geconstateerd, kan de mentor de leerling opgeven voor een OOGO (Op oplossing gericht overleg) of een Onderwijs Team (OT) bespreking. Zowel een stagnerende cognitieve ontwikkeling als gedragsmatige en/of sociaal-emotionele problemen kunnen aanleiding zijn voor bespreking van een leerling. Aan deze besprekingen nemen ook deskundigen deel van externe instanties, zoals de gezinsspecialist, de sociaalverpleegkundige van de GGD, een orthopedagoog en de leerplichtambtenaar. Het belang van de leerling staat hierbij altijd voorop. Ouders/verzorgers worden bij alle voorgenomen acties betrokken. Van dit overleg is een privacyreglement opgesteld, dat ter inzage ligt op alle locaties van De Vlaardingse Openbare Scholengroep.

Daarnaast zijn de scholen verplicht aan de hand van door de overheid opgestelde regels ongeoorloofde absentie en/of veel ziekteverzuim van leerlingen te melden bij de afdeling leerplicht van de woongemeente van een leerling.

08. Lesuitval

Wij streven ernaar om lesuitval zoveel mogelijk te beperken. Helaas is onverwachte lesuitval, bijvoorbeeld door plotselinge ziekte van een docent, niet altijd te vermijden. Wanneer een eerste lesuur door ziekte van een docent uitvalt, verstuurt de school een sms naar alle leerlingen van de klas waarvan de les uitvalt. Bij een vooraf aangekondigde afwezigheid of ziekte van een docent biedt het ruilen van uren en vakken door docenten vaak een oplossing. Bovendien kunnen ook proefwerken op deze tijdstippen worden gepland, waarbij een collega de surveillance verzorgt. Waar mogelijk wordt op zo kort mogelijke termijn een vervanger ingezet. De lesuitval als gevolg van rapportvergaderingen wordt zoveel mogelijk beperkt. De vergadering wordt gewoonlijk gepland na de middagpauze en op de dag wordt gewerkt met een verkort rooster.  

De lessen van docenten die niet aan de vergadering deelnemen gaan zo veel mogelijk door. Andere vergaderingen zijn per kernteam voor het gehele jaar ingeroosterd en veroorzaken geen lesuitval. 

Excursies en andere buitenschoolse activiteiten zijn educatieve en zinvolle activiteiten die onderdeel uitmaken van het lesprogramma waarbij geen sprake is van lesuitval. 

09. Leefregels

  • Bij ziekte of afwezigheid wegens een dringende reden dient de school op de hoogte gebracht te worden;
  • Afwezigheid op school vanwege religieuze verplichtingen of bijzondere feestdagen is in overleg mogelijk maar dient schriftelijk te worden aangevraagd bij de afdelingsleiding;
  • De schade die een leerling veroorzaakt aan het gebouw of inventaris, wordt verhaald op de ouder(s)/verzorger(s);
  • Veelvuldig verzuim wordt gemeld bij de betreffende leerplichtambtenaar en wangedrag kan tot schorsing leiden.

De school kan geen aansprakelijkheid aanvaarden voor diefstal en beschadiging van eigendommen. Elke leerling krijgt (gratis) een kluisje ter beschikking voor het opbergen van schoolboeken en persoonlijke dingen. Er wordt geen borg gevraagd, maar bij zoekraken van de sleutel zullen de kosten voor het maken van een nieuwe sleutel worden verhaald op de leerling. Met het gebruik van de kluisjes wordt voorkomen dat er tassen rondslingeren in het gebouw en in het ergste geval verdwijnen. Bij de aanvang van het schooljaar of bij de tussentijdse plaatsing ontvangt een leerling enkele leermiddelen. Leerlingen moeten zelf een schooltas aanschaffen en gymnastiekkleding.
 

09. Voortijdig schoolverlaters

Voortijdig schoolverlaters (VSV) 

Jongeren die zonder startkwalificatie het onderwijs verlaten worden vsv'ers genoemd. Met het programma Aanval op de schooluitval is het aantal vsv'ers de afgelopen jaren stevig teruggedrongen.

De cijfers van schooljaar 2022-2023 zijn voor De Internationale Vos: 2,51% op 318 leerlingen

Aantal VSV'ers door de jaren heen... 

Tussentijds schoolverlaten 
Leerlingen die tijdens het schooljaar de school verlaten dienen te worden uitgeschreven. Na uitschrijving zal een uitschrijfbewijs worden toegezonden aan de nieuwe school van de leerling. Bij tussentijdse uitschrijving moeten alle schooleigendommen inclusief de kluisjes-sleutel worden ingeleverd. 

10. Bijzondere activiteiten:

 

  • Ieder jaar gaan leerlingen van De Internationale Vos op schoolreis. Ouders/verzorgers worden door de school op de hoogte gebracht van de datum en het programma.
  • Er wordt ieder jaar een schoolkamp georganiseerd. Deelname is optioneel.
  • Eindejaarsviering met Open Podium voor leerlingen.
  • Sportdag.
  • Eindfeest ter afsluiting van het schooljaar.

10. Pauzes en kantine

De leerlingen kunnen tijdens de pauzes gebruik maken van de kantine of aula.
Er worden consumpties aangeboden volgens de principes van de Gezonde Schoolkantine.

Leerlingen dienen zich te houden aan de geldende regels in de pauzeruimte. Dit omvat ook de verantwoordelijkheid voor corveetaken. Er is tevens een schoolplein beschikbaar waar leerlingen hun pauze kunnen doorbrengen.

11. Lockers

De school stelt voor iedere leerling kosteloos een locker beschikbaar. Het gebruik van de locker wordt geregeld in een reglement. Hierin is o.a. opgenomen dat in lockers alleen boeken, kledingstukken en algemeen gebruikte persoonlijke bezittingen mogen worden opgeborgen. Wij adviseren geen waardevolle zaken mee naar school te nemen. De schooldirectie behoudt zich het recht voor om op ieder gewenst moment de kastinhoud te (laten) controleren, al dan niet in aanwezigheid van de betrokken leerling.

De school is verantwoordelijk voor de veiligheid van alle leerlingen en het personeel. Om deze veiligheid te waarborgen, heeft de schooldirectie het recht om bij vermoedens van strafbare feiten of constatering van strafbare feiten, tassen te controleren. Bij deze controle maakt de schooldirectie altijd een afweging in het belang van de privacy en het belang dat de school heeft bij de inzage. Het doorzoeken van tassen is eerder toelaatbaar bij een concrete aanleiding (een gepleegde overtreding) en een zwaarwegend belang (veiligheid van de school bijvoorbeeld).

11. Procedure bij te laat komen

  • 1e keer: er volgt een waarschuwing zonder sanctie;
  • 2e keer er volgt een waarschuwing en de leerling moet zich de volgende schooldag voor 08.00 uur melden bij de receptie;
  • 3e keer: er volgt een waarschuwing en de leerling moet zich de volgende schooldag voor 8.00 uur melden bij de receptie. De ouders ontvangen een brief over de vooraankondiging van de sanctieweek;
  • 4e keer: er volgt de sanctieweek. Dit houdt in dat de leerling zich een hele week voor 08.00 uur moet melden bij de receptie. Te laat komen binnen de sanctieweek wordt verlengd met een extra sanctieweek;
  • 5e, 6e, 7e en 8e keer: de zelfde procedure zoals hierboven omschreven;
  • 9e, 10e, 11e en 12e keer te laat volgt wederom dezelfde procedure met dien verstande dat naast de brief aan de ouders over de vooraankondiging van de sanctieweek tevens de leerplichtambtenaar wordt geïnformeerd;
  • 13e en 14e keer te laat komt, moet de leerling zich de volgende dag voor 8.00 uur melden bij de receptie. Bij het te laat komen van de 15e keer wordt Stichting Halt ingeschakeld. Halt staat letterlijk voor ‘Het ALTernatief’. Jongeren krijgen de mogelijkheid om recht te zetten wat zij fout deden, zonder dat zij hierbij in aanraking komen met Justitie.

Zie ook de website van Stichting Halt www.halt.nl.

Te laat komen wordt niet bestraft als een leerling hier niets aan kan doen bijvoorbeeld bij aantoonbare pech met fiets of ander vervoermiddel. Ook te laat komen door een bezoek een aan (tand-,)arts en|of specialist is geoorloofd mits een afsprakenkaart kan worden getoond. Te laat komen als gevolg van het zich verslapen is vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook te laat komen als gevolg van het niet op tijd gebruik maken van het openbaar vervoer wordt niet getolereerd.

12. Contactgegevens

 
De Internationale Vos
Bachplein 578
3122 JM Schiedam


T. 010 850 35 00   E. info@deinternationalevos.nl

Alle personeelsleden van De Internationale Vos beschikken over een e-mailadres, waarop zij o.a. voor ouders/verzorgers te bereiken zijn.
Daarnaast zijn zij tijdens schooltijden telefonisch te bereiken.

Directeur

dhr S. Kruis | kruis@deinternationalevos.nl

Afdelingsleiding: 

mw I. van Wingerden | vanwingerden@deinternationalevos.nl
dhr E. Pranger | pranger@deinternationalevos.nl

12. Het rapport

In de ISK-klassen en de Liftklassen wordt drie maal per jaar een rapport uitgereikt. In de ISK-klassen wordt gekeken naar de voortgang van de individuele leerling. Er wordt hierbij rekening gehouden met achtergrond, capaciteit en vooropleiding.

In de Liftklassen wordt een cijferrapport gebruikt. De normering wordt schriftelijk bij het eerste rapport in december aan de leerlingen mee gegeven en wordt op de website gepubliceerd. Bevordering vindt plaats op grond van de cijfers op het eindrapport, dat een gewogen gemiddelde is van de in het betreffende jaar uitgereikte rapporten. De beslissing van de lerarenvergadering omtrent de bevordering wordt medegedeeld op het eindrapport. Sinds een aantal jaren wordt gewerkt met het zogenaamde voortschrijdende gemiddelde, waarbij ouders thuis via het Magister de resultaten van hun kind kunnen volgen.

Pagina 3 van 4Eerste   Vorige   1  2  [3]  4  Volgende   Laatste