TitelDatumPopulariteitActiefReacties

Schoolwiki

02. Kwaliteitsbeleid

Het beleid van onze school is voortdurend in ontwikkeling. In ons beleidsplan zijn de uitgangspunten geformuleerd op het gebied van onderwijskundig beleid, personeelsbeleid en het beleid met betrekking tot de bewaking en verbetering van de kwaliteit van het onderwijs.

Net als in andere sectoren, zoals het bedrijfsleven en de gezondheidszorg, zijn scholen wettelijk verplicht verantwoording af te leggen over hun beleid. Deze verantwoording wordt niet alleen afgelegd aan het bestuur en de inspectie, maar ook aan de 'afnemers', zoals leerlingen en ouders. Onze school legt steeds meer nadruk op kwaliteitszorg en heeft hiervoor een beleidsmedewerker Kwaliteitszorg in dienst.

Om de kwaliteit van het onderwijs regelmatig te toetsen, houden we periodiek enquêtes. Met de verkregen informatie worden de resultaten gemeten en vertaald in beleid dat leidt tot een betere kwaliteit. U wordt regelmatig op de hoogte gehouden van deze ontwikkelingen via onze nieuwsbrieven.

In het kader van kwaliteitszorg voeren we tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders, leerlingen en personeelsleden. Deze onderzoeken bevatten vragen over algemene schoolzaken, maar ook over specifieke onderwerpen waarbij we ouders bevragen over verschillende aspecten van de school. Ook de inspectie verzamelt gegevens over de kwaliteit van de school.

Voor meer informatie verwijzen we u naar www.scholenopdekaart.nl.

 

02. Kwaliteitsbeleid

Het beleid van onze school is voortdurend in ontwikkeling. In ons beleidsplan zijn de uitgangspunten geformuleerd op het gebied van onderwijskundig beleid, personeelsbeleid en het beleid met betrekking tot de bewaking en verbetering van de kwaliteit van het onderwijs.

Net als in andere sectoren, zoals het bedrijfsleven en de gezondheidszorg, zijn scholen wettelijk verplicht verantwoording af te leggen over hun beleid. Deze verantwoording wordt niet alleen afgelegd aan het bestuur en de inspectie, maar ook aan de 'afnemers', zoals leerlingen en ouders. Onze school legt steeds meer nadruk op kwaliteitszorg en heeft hiervoor een beleidsmedewerker Kwaliteitszorg in dienst.

Om de kwaliteit van het onderwijs regelmatig te toetsen, houden we periodiek enquêtes. Met de verkregen informatie worden de resultaten gemeten en vertaald in beleid dat leidt tot een betere kwaliteit. U wordt regelmatig op de hoogte gehouden van deze ontwikkelingen via onze nieuwsbrieven.

In het kader van kwaliteitszorg voeren we tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders, leerlingen en personeelsleden. Deze onderzoeken bevatten vragen over algemene schoolzaken, maar ook over specifieke onderwerpen waarbij we ouders bevragen over verschillende aspecten van de school. Ook de inspectie verzamelt gegevens over de kwaliteit van de school.

Voor meer informatie verwijzen we u naar www.scholenopdekaart.nl.

 

02. Merkbelofte

Medewerkers en leerlingen krijgen bij ons de ruimte om hun talenten, creativiteit en initiatieven te ontplooien. Binnen een veilige omgeving kunnen leerlingen in hun eigen tempo en op hun eigen manier toewerken naar een diploma. Wij maken het leerproces uitdagend door leerinhouden te verbinden aan echte vraagstukken, zodat leren niet alleen binnen school(tijd) plaatsvindt, maar ook erbuiten. We leren van en met elkaar: leerlingen onderling, leerlingen van docenten, maar ook docenten van leerlingen.

02. Merkbelofte

Medewerkers en leerlingen krijgen bij ons de ruimte om hun talenten, creativiteit en initiatieven te ontplooien. Binnen een veilige omgeving kunnen leerlingen in hun eigen tempo en op hun eigen manier toewerken naar een diploma. Wij maken het leerproces uitdagend door leerinhouden te verbinden aan echte vraagstukken, zodat leren niet alleen binnen school(tijd) plaatsvindt, maar ook erbuiten. We leren van en met elkaar: leerlingen onderling, leerlingen van docenten, maar ook docenten van leerlingen.

02. Merkbelofte

Medewerkers en leerlingen krijgen bij ons de ruimte om hun talenten, creativiteit en initiatieven te ontplooien. Binnen een veilige omgeving kunnen leerlingen in hun eigen tempo en op hun eigen manier toewerken naar een diploma. Wij maken het leerproces uitdagend door leerinhouden te verbinden aan echte vraagstukken, zodat leren niet alleen binnen school(tijd) plaatsvindt, maar ook erbuiten. We leren van en met elkaar: leerlingen onderling, leerlingen van docenten, maar ook docenten van leerlingen.

02. Merkbelofte

Medewerkers en leerlingen krijgen bij ons de ruimte om hun talenten, creativiteit en initiatieven te ontplooien. Binnen een veilige omgeving kunnen leerlingen in hun eigen tempo en op hun eigen manier toewerken naar een diploma. Wij maken het leerproces uitdagend door leerinhouden te verbinden aan echte vraagstukken, zodat leren niet alleen binnen school(tijd) plaatsvindt, maar ook erbuiten. We leren van en met elkaar: leerlingen onderling, leerlingen van docenten, maar ook docenten van leerlingen.

02. Onderbouw

Binnen de onderbouw werken leerlingen in een kleine en veilige setting waarbij verschillende docenten soms meerdere vakken verzorgen. Het lesaanbod is modern en gevarieerd en regelmatig maken de leerlingen gebruik van een eigen laptop. In de lessituatie gaat het niet alleen over vak inhoud en didaktiek maar ook over groepsvorming. Er wordt dan ook veel tijd besteed aan: sociale vaardigheden, communicatieve vaardigheden, leervaardigheden, vakinhoudelijke vaardigheden, zonder de inhoud uit het oog te verliezen.

Binnen de hieronder genoemde leergebieden werken we aan pedagogische en didactische uitgangspunten:
- De leerling leert actief en in toenemende mate zelfstandig. 
- De leerling leert samen met anderen.
- De leerling leert in samenhang.
- De leerling leert in betekenisvolle contexten. 

Binnen ons onderwijs bieden we ook ruimte voor talent, creativiteit en initiatief van de leerling. Natuurlijk krijgen zij hierbij begeleiding en ondersteuning van docenten. Eigen verantwoordelijkheid krijgen betekent ook verantwoording afleggen over het schoolwerk.

In het lesaanbod zijn de vakken verdeeld over de volgende leergebieden:

- Nederlands
- moderne vreemde talen
- wiskunde
- mens & natuur
- mens & maatschappij
- kunst & cultuur
- mens & bewegen
- loopbaanoriëntatie

Kernvakken
Wie de taal beheerst heeft een voorsprong in het (beroeps)leven. Wie structuren ontdekt en kan toepassen heeft meer te bieden. Vandaar dat we de waarde van de vakken Nederlands, Engels, wiskunde en rekenen onderkennen. Lichamelijke opvoeding vinden we net zo belangrijk als de andere kernvakken. Een goede balans tussen lichaam en geest zorgt voor een optimale ontwikkeling en goede leerprestaties.

In de onderbouw krijgen de leerlingen les in alle vakken.

Groepsgrootte
We streven bij BBL/KBL klassen naar een groepsgrootte van gemiddeld 18/20 leerlingen. De Groeiklassen bestaan uit maximaal 15 leerlingen.

Advies en doorstroommogelijkheden
Tijdens het 2e jaar moet in de onderbouw duidelijk worden op welk niveau de leerling examen zal gaan doen. De bevordering naar het volgende leerjaar gebeurt aan de hand van de bevorderingsnormen. Naast cijfers en Cito resultaten spelen ook werkhouding, taakaanpak en aanwezigheid een rol. Sinds schooljaar 2019 -2020 wordt er eind leerjaar drie definitief besloten op welk niveau een leerling het examen ingaat.

02. Onderwijsvisie

De Internationale Vos | ISK biedt onderwijs aan leerlingen van 12 tot 18 jaar die de Nederlandse taal niet of onvoldoende beheersen. Ons onderwijs gaat verder dan alleen taal; we werken vanuit een veilige en positieve omgeving aan de ontwikkeling van elke leerling. Met leerlingen uit verschillende landen en diverse onderwijsniveaus bieden we gepersonaliseerd onderwijs op maat. We benutten zowel de school als de omgeving als leerplek. Naast taal en rekenen richten we ons op burgerschap en loopbaanoriëntatie, zodat leerlingen zich kunnen voorbereiden op hun toekomst in Nederland.

Bij De Internationale Vos hanteren we vier bouwstenen die onze onderwijsaanpak vormgeven:

Inclusiviteit:
We zorgen ervoor dat iedere leerling zich welkom en ondersteund voelt, ongeacht hun achtergrond of startniveau.

Taalgerichtheid en rekenonderwijs:
We richten ons op effectieve taal- en rekenonderwijs, zodat leerlingen zowel de Nederlandse taal als rekenvaardigheden goed beheersen.

Maatwerk:
We bieden onderwijs dat is afgestemd op de individuele behoeften en niveaus van de leerlingen.

Veiligheid:
We creëren een veilige en positieve leeromgeving waarin leerlingen zich kunnen ontwikkelen en groeien.

Deze bouwstenen zijn gebaseerd op de kernwaarden van het openbaar onderwijs: gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting. Ze vormen de basis voor ons onderwijs en zorgen ervoor dat elke leerling de best mogelijke kansen krijgt.

02. Overzicht schoolkosten


Schoolkosten: Het College Vos 2023|2024: 

klik hier om te openen... 

 

 

 

 

02. Overzicht schoolkosten

Schoolkosten: Het Lyceum Vos 2024|2025:

klik hier om te openen...

02. Overzicht schoolkosten

Schoolkosten: De Mavo Vos 2024|2025:

klik hier om te openen...

 

03. Bovenbouw

Ingezette ontwikkelingen in de onderbouw krijgen een vervolg in de bovenbouw. In de bovenbouw ligt de nadruk op het studie- en keuzeproces. Hierbij wordt gebruik gemaakt van praktijkgerichte beroepssituaties en samenwerkingsvormen.

Alle leerlingen doen examen in de vakken Nederlands en Engels. Daarnaast wordt, m.u.v. het profiel D&P, nog in twee andere algemeen vormende vakken examen gedaan.

Deze vakken zijn gekoppeld aan de profielvakken:

  • biologie en wiskunde of biologie en maatschappijkunde bij Zorg & Welzijn
  • wiskunde en natuurkunde bij Techniek
  • economie en wiskunde bij Economie en Ondernemen


Verder hebben alle leerlingen in leerjaar 3 Cultureel Kunstzinnige Vorming (CKV) dat aan het eind van dat leerjaar wordt afgesloten. Maatschappijleer en lichamelijke opvoeding zijn zowel in leerjaar 3 en 4 onderdeel van het lesprogramma en wordt afgesloten met een schoolexamen.

Zowel de BBL als de KBL leerlingen doen daarnaast ook examen in het profielvak. Het zogenaamd Centraal Schriftelijk Praktijk Examen (CSPE).

De profielen
Het beroepsgerichte programma in de bovenbouw bestaat uit een profielvak en beroepsgerichte keuzevakken. Het beroepsgerichte programma wordt zowel in het 3e en 4e leerjaar 12 lesuren per week aangeboden.

Op het College Vos bieden we in leerjaar 3 en 4 de volgende beroepsprofielen aan:

  • Zorg en welzijn (ZW)
  • Economie en Ondernemen (EO)
  • Techniek
  • Diensten en Producten (DP)

Naast deze beroepsprofielen kan er ook gekozen worden voor het keuzeprofiel Sport & Uniformeerde Beroepen (SUB bij het profiel Economie & Ondernemen. Voor meer informatie verwijzen we u naar Stichting Platvorms VMBO...

Aansluiting vervolgonderwijs
Ook de overstap naar het mbo krijgt van ons de nodige aandacht. Met het mbo vindt regelmatig overleg plaats om de opleidingen van het vmbo naar het mbo zoveel mogelijk op elkaar te laten aansluiten, waarbij de leerlingen worden begeleid in het maken van een juiste keuze voor hun toekomst.

03. De bovenbouw

De in de onderbouw ingezette ontwikkelingen krijgen een vervolg in de bovenbouw. In het vmbo ligt veel nadruk op levensecht en ’van buiten’ leren en op de doorgaande leerlijnen met het mbo, o.a. met behulp van portfolio’s. Hierbij wordt zeker stil gestaan bij de eisen van het Centraal Examen.  
In de bovenbouw van De Mavo Vos worden verschillende activiteiten georganiseerd in het kader van de loopbaanoriëntatie en -begeleiding. Om deze activiteiten zoveel mogelijk structuur en context te geven, hebben wij Talentweken in leerjaar 1, 2 en 3. Het doel is om de leerling zo breed mogelijk te laten oriënteren op de verschillende profielen, beroepen en opleidingsmogelijkheden. De leerling reflecteert in een digitaal portfolio op alle ervaringen die hij heeft opgedaan en presenteert dit uiteindelijk tijdens een assessment aan docenten van De Mavo Vos als onderdeel van het schoolexamen. In de Talentweken wordt extra aandacht besteed aan de verschillende profielen, vooral daar waar mogelijkheden zijn om meisjes te stimuleren te kiezen voor een opleiding in de techniek/ICT wordt deze aangegrepen. Dit omdat de mogelijkheden binnen de techniek en technologie voor jongeren en vooral voor meisjes relatief onbekend zijn, terwijl de arbeidsmarkt in onze regio veel kansen biedt binnen dit profiel. In totaal zijn er gedurende de schoolloopbaan vijf Talentweken. Talentweekdagen staan in het teken van het ontdekken van de ‘talenten’ van de leerling. 

03. De internationale Schakelklas (ISK)

Het onderwijskundige doel van De Internationale Vos | ISK is om leerlingen voor te bereiden op een vervolgopleiding in het vmbo (beroepsopleiding of theoretische opleiding), de tweede fase van havo of vwo, of het mbo. Naast het leren van de Nederlandse taal zelf, is ook het leren in het Nederlands een belangrijk uitgangspunt in bijna alle lessen. Iedere leerling start op zijn eigen niveau met het leren van de Nederlandse taal. Door middel van verschillende werkvormen en leersituaties werkt de leerling zelfstandig of met de klas aan de onderdelen lezen en schrijven. Luisteren en spreken oefenen de leerlingen vaak in groepsverband. Binnen de school moet aandacht zijn voor het leerproces, waarbij leerlingen leren kritisch te zijn en zelf aan te geven wat ze nodig hebben: “Wat kan ik, wat wil ik gaan leren en gaat dit ook lukken?”

Naast taal- en rekenonderwijs besteden we ook aandacht aan burgerschap, zodat leerlingen leren actief en verantwoord deel te nemen aan de samenleving. We behandelen thema’s zoals normen en waarden, maatschappelijke structuren en cultuur, en stimuleren respect en verdraagzaamheid.

Een ander belangrijk aspect van ons onderwijs is loopbaanoriëntatie. We helpen leerlingen bij het verkennen van hun toekomstmogelijkheden en interesses door hen inzicht te geven in verschillende studie- en beroepsopties. Dit zorgt ervoor dat zij goed voorbereid zijn op hun verdere studie- en carrièrekeuzes.

De Internationale Vos is voor veel leerlingen de eerste plaats waar zij kennismaken met de West-Europese cultuur. Integratie is van belang voor onze leerlingen. Hierbij hanteren wij het uitgangspunt van verdraagzaamheid en respect voor elkaar.

De Internationale Vos staat als onderdeel van een openbare scholengemeenschap open voor iedereen, ongeacht levensbeschouwing, maatschappelijke visie, afkomst of andere individuele verschillen. Dit wordt onder meer benadrukt in de volgende bouwstenen:

Inclusiviteit

  • Aandacht voor normen en waarden, met extra nadruk op gelijkwaardigheid der seksen.
  • Respect voor diverse achtergronden en culturen.
  •  Bevorderen van een cultuur van verdraagzaamheid en respect.

Taalgerichtheid en rekenonderwijs

  • Effectief taalonderwijs dat afgestemd is op de individuele behoeften van de leerlingen.
  • Integratie van rekenonderwijs in de lesplannen.
  • Praktische toepassing van de Nederlandse taal en rekenvaardigheden in dagelijkse situaties en leeractiviteiten.

Maatwerk

  • Onderwijs op maat dat rekening houdt met de diverse startniveaus en leerbehoeften van leerlingen.
  • Aandacht voor persoonlijke verzorging, voeding, en omgangsvormen.

Flexibele leersituaties die ruimte bieden voor ontspanning, spel, studie en zelfexpressie.

Veiligheid

  • Creëren van een veilige en ondersteunende leeromgeving.
  • Duidelijke afspraken en regels binnen de school om een gestructureerde en veilige sfeer te waarborgen.
  • Gelegenheid voor leerlingen om zich uit te drukken en zich op hun gemak te voelen.

De Internationale Vos blijft de integratie van leerlingen bevorderen door verdraagzaamheid en respect voor elkaar centraal te stellen in ons onderwijs en schoolklimaat.

03. Extra hulp

Leerlingen die extra lessen (uitleg/hulp) nodig hebben krijgen hiervoor een advies, maar het is uiteraard ook mogelijk dat aanmelding van een leerling op eigen initiatief plaatsvindt. In dit laatste geval zijn de mentor en afdelingsleider behulpzaam. Ook worden extra trainingen gegeven zoals sociale vaardigheden en faalangstreductie training en wordt extra hulp geboden bij Nederlands, Engels en wiskunde/rekenen. 

Pagina 4 van 13Eerste   Vorige   1  2  3  [4]  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste