TitelDatumPopulariteitActiefReacties

De Internationale Vos

01. Algemene informatie

Ieder jaar komen er in de regio Maassluis, Schiedam en Vlaardingen kinderen wonen die rechtstreeks afkomstig zijn uit het buitenland. Deze kinderen kunnen nog geen of onvoldoende Nederlands spreken, lezen of schrijven en hebben daarbij ondersteuning nodig. Zij moeten zo snel mogelijk de Nederlandse taal te leren om aansluiting te vinden bij het Nederlandse onderwijs.
 

In de regio kunnen deze kinderen naar de Internationale Schakel Klas (ISK) van De Internationale Vos. De Internationale Vos is gevestigd aan het Bachplein in Schiedam en heeft een nevenlocatie aan de Albertine Agneslaan in Vlaardingen.


Op De Internationale Vos|ISK zitten leerlingen in de leeftijd van twaalf tot achttien jaar. In ongeveer twee jaar leert een leerling zoveel dat hij of zij daarna kan doorstromen naar een reguliere school. Centraal staat bij ons het aanleren van de Nederlandse taal. Daarnaast bieden wij de vakken die nodig zijn om de leerlingen goed voor te bereiden op een doorstroom naar een reguliere opleiding. Naast taal en rekenen besteden wij ook aandacht aan burgerschap, zodat leerlingen worden voorbereid op actief en verantwoord deelnemen aan de samenleving. Bovendien helpen wij hen met loopbaanoriëntatie, zodat zij inzicht krijgen in hun toekomstmogelijkheden en interesses voor verdere studie en werk.

De toelating wordt voorafgegaan door een kennismakingsgesprek. De leerling start in een analyse klas van 6 tot 8 weken om het start- en eindniveau te bepalen. De tweede fase is een klas waarin een minimum niveau gaat worden behaald. De laatste fase is een klas gericht op de juiste uitstroom, afhankelijk van mogelijkheden en leeftijd.

Naast de ISK-klassen hebben wij Liftklassen. Deze klassen zijn (ook) bedoeld voor leerlingen van een basisschool die nog maar enkele jaren in Nederland zijn. In deze klassen wordt het reguliere aanbod van een eerste of tweede klas aangeboden op meerdere niveaus. Er worden extra uren Nederlands aangeboden en ook binnen de overige vakken wordt extra aandacht aan de taal. Het doel is dat een leerling op een hoger niveau kan doorstromen dan het advies van de basisschool was.

01. Contact met ouders

Het contact dat De Vos met de ouders heeft, verloopt vaak via alle geledingen binnen de school. De wijze van contact verloopt incidenteel en informeel en geschiedt zowel mondeling als schriftelijk (voornamelijk per e-mail). Daarnaast bestaan er formele en gestructureerde contacten: individuele contacten met de mentor, leerling coördinator, sector coördinator of afdelingsleider. De mentor heeft gedurende het schooljaar regelmatig contact met de ouders over de vorderingen en het gedrag van de leerlingen. Ook in het tweede leerjaar en hoger is dit het geval. 
 

Ouders dienen wijzigingen in adressering, telefoonnummer en e-mailadres zo spoedig mogelijk door te geven aan de (leerling)administratie onder vermelding van de naam en de klas van de betreffende leerling. Ook worden ouders verzocht hun e-mail door te geven aan de schooladministratie indien dit nog niet is gebeurd. 
 

Voorafgaand aan plaatsing in het eerste leerjaar voeren de afdelingsleiders met alle leerlingen en hun ouders overleg over de plaatsing in een afdeling naar aanleiding van het advies van de basisschool. 

01. Het bestuur



Onze school is onderdeel van Stichting Openbare Scholengroep Vlaardingen Schiedam (OSVS). Het bestuur van de OSVS fungeert als het bevoegd gezag.

Hieronder vallen de volgende scholen:

  • Het Lyceum Vos
  • De Mavo Vos
  • Het College Vos
  • De Internationale Vos
  • Stedelijk Gymnasium Schiedam
  • Lyceum Schravenlant
  • Mavo Schravenlant XL
  • ProNovaCollege

Er is een eenhoofdig College van Bestuur
Correspondentie:De heer drs. F.W. Mutsaers
Postbus 6040
3130 DA Vlaardingen

De Raad van Toezicht is het orgaan binnen de stichting, dat onafhankelijk toezicht houdt op het beleid van bestuur. De Raad van Toezicht bestaat uit:

  • dhr. R. van Beek (voorzitter)
  • mw. Ir. M. Vos
  • mw. M.J. Adelmund-Hannewijk
  • mw. A.M.B. Steenbergen MA

01. Het toelatingsbeleid

Het toelatingsbeleid geldt voor alle vormen van onderwijs op school. De Internationale Vos heeft bij het aannemen van leerlingen te maken met: onder-instroom (van het primair onderwijs), zij-instroom (vanuit een andere school voor VO) en doorstroom (vanuit een andere afdeling binnen de school). Voor elke instroom is een toelatingscommissie. Voordat leerlingen geplaatst kunnen worden, moet de toelatingsprocedure zijn afgerond. Deze procedure wordt gestart nadat de ouders c.q. wettelijke vertegenwoordigers met hun kind op school zijn geweest voor een aanmeldgesprek. De toelatingscommissie beslist over plaatsing, afwijzing of verlengde toelatingsprocedure. De ouders c.q. wettelijke vertegenwoordigers van de ingeschreven leerling worden betrokken bij het toelatingsbeleid.

Toelatingssbeleid, klik hier...

Verwijderingsbeleid

Onder verwijderingsbeleid wordt verstaan het geheel aan regels en redenen op basis waarvan besloten kan worden om een leerling tijdelijk of definitief te verwijderen en de manier waarop uitvoering wordt gegeven aan dit beleid. Het betreft hier leerlingen die onder de Leerplichtwet vallen (art. 3 Leerplichtwet). Het is zeer wel mogelijk om, een leerling die niet meer onder de Leerplichtwet valt, na zorgvuldige overwegingen van de school te verwijderen.

Redenen voor verwijdering:

  • De leerling is niet geschikt voor het volgen van één van de vormen van voortgezet onderwijs die door De Internationale Vos wordt aangeboden en langer verblijf beperkt de leerling in zijn ontwikkeling (ter beoordeling van de directeur van de school).
  • De leerling vraagt een onevenredige mate aan begeleiding en/of middelen. De inzet hiervan gaat ten koste van de overige leerlingen (ter beoordeling van de directeur van de school).

​Verwijderingsbeleid, klik hier...

01. Uitleg schoolkosten

De school neemt de schoolkosten voor haar rekening.

Wat betaalt de school?

De schoolboeken, lesmaterialen en licenties voor digitale lesmaterialen die door de schoolleiding voor een specifiek leerjaar worden voorgeschreven zijn gratis voor de leerlingen. Dit geldt ook voor schoolboeken en lesmaterialen die nodig zijn voor het volgen van aanvullend onderwijsaanbod, zoals extra vakken. Hier ontvangt u geen rekening voor.

Wat betalen de ouders?

De kosten voor persoonsgebonden materialen zoals de kosten van gymkleding of materialen, die meerdere jaren (of door meerdere kinderen in een gezin) gebruikt kunnen worden zoals woordenboeken, atlassen, rekenmachines en veiligheidskleding bij een bepaalde opleiding.
 

 

01. Voorwoord

Op onze school heerst wederzijds respect tussen docenten en leerlingen, ongeacht hun geloof of afkomst. Door onze kleinschaligheid kennen we alle leerlingen persoonlijk bij naam.

Onze kernwaarden zijn: Bewust, Bekwaam, Betrokken en Betekenisvol.

BEWUST: Doe ik (doen wij) de juiste dingen?
BEKWAAM: Kan ik (kunnen wij) het? Of wat is er nodig om het te kunnen?
BETROKKEN: Doe ik (doen wij) het samen?
BETEKENISVOL: Doet het er toe wat ik (wij) doe(n)?

Onze school anticipeert op veranderingen in de wereld bij het geven van onderwijs. We willen dat onze leerlingen met de kennis en vaardigheden die ze bij ons opdoen, vele jaren vooruit kunnen. Daarom werken onze docenten voortdurend aan de kwaliteit van het onderwijs, voor de jeugd en voor de toekomst.

02. Begeleiding

Het is belangrijk dat leerlingen zich thuis voelen op school. Soms komt het voor dat een leerling ‘niet zo lekker in zijn vel zit’. Voorbeelden zijn; de schoolprestaties dalen onverwachts, een leerling kan zich moeilijk concentreren, wordt gepest of is bang voor toetsen. Er kunnen tal van redenen zijn waarom een leerling dit gedrag laat zien.
 

Heel vaak gaat dit gedrag gewoon weer over, maar soms zijn er twijfels bij ouders of de school of het gedrag van de leerling de ontwikkeling kan belemmeren in de toekomst. 

Om de leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden heeft de school voor elke klas mentoren en contactdocenten die zorgen voor een goede en intensieve begeleiding van leerlingen.

De Gezinsspecialist 

De school kan een gezinsspecialist inschakelen. De gezinsspecialist is werkzaam op school en de docenten en ouder(s) kunnen hier om advies of kortdurende begeleiding vragen.  

Als de gezinsspecialist wordt ingeschakeld vindt er een gesprek plaats met de leerling, ouder(s) en de mentor om te horen wat er aan de hand is. In ieder geval is de gezinsspecialist er altijd op gericht om goed aan te sluiten bij de vragen van de leerling, de ouders en school. De gezinsspecialist kijkt vooral naar de mogelijkheden van de leerling in wisselwerking met de ouders en de school. Soms is een adviesgesprek al voldoende, in ieder geval is er altijd sprake van kortdurende begeleiding. Als er aanvullende hulp nodig is organiseert de gezinsspecialist passend aanbod van opvoed- en opgroeiondersteuning ook kun je denken aan faalangsttrainingen. De gezinsspecialist werkt altijd samen met de leerling, de ouders en de school. 
 

Als een leerling of ouders een gesprek willen met de gezinsspecialist, kan dit via de zorgcoördinator van de school of rechtstreeks met de gezinsspecialist. De gesprekken met de gezinsspecialist zijn vertrouwelijk en gratis. In afstemming met ouders en de leerling geeft de gezinsspecialist na het gesprek relevante informatie voor de school door aan de zorgcoördinator.  
 

Meer informatie kunt u vinden op de website: www.mevis.nl  

02. Contact met docenten

Naar aanleiding van de rapporten vinden in alle leerjaren – indien nodig en gewenst – twee keer per jaar gesprekken plaats tussen ouders en docenten op de zogenaamde oudercontactavonden. Deze 10-minutengesprekken zijn bedoeld om de vorderingen van de leerling toe te lichten en vragen van ouders te beantwoorden. In het 10-minutengesprek in april staat de voortzetting van de opleiding centraal. Wanneer daartoe aanleiding bestaat benaderen mentor, leerling coördinator, sector coördinator of afdelingsleider de ouders ook op andere momenten en vanzelfsprekend kunnen ouders ook met hen contact opnemen. Naarmate de leerling ouder wordt verschuift het zwaartepunt van de contacten van de ouders naar de leerling. Verder worden er aan het begin van het jaar kennismakingsgesprekken met ouders en mentoren georganiseerd. 

02. Het bestuursbureau

Het bestuursbureau is de centrale administratie van de stichting OSVS. Het bestuursbureau adviseert en ondersteunt de scholen, medewerkers en het bestuur op diverse beleidsterreinen.

Het bureau is gevestigd aan de Burgermeester van Lierplein 59 in Vlaardingen en is telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 010-8503550. Ook het College van Bestuur van de stichting OSVS is op dit adres gehuisvest.

Zij beheert de volgende portefeuilles:

  • P&O
  • Financiën
  • Aanbesteding/Inkoop
  • Privacy
  • Huisvesting
  • Marketing & Communicatie

02. Hulp bij schoolkosten

Onderwijs op een school voor voortgezet onderwijs brengt voor de ouders/verzorgers kosten met zich mee. Kosten voor leermiddelen zoals een rekenmachine, schoolkamp, sportkleding of buitenlandse reis zijn niet voor elke ouder/verzorger op te brengen. Toch mogen beperkte financiële middelen thuis geen belemmering vormen voor een leerling om deel te nemen aan onderwijsactiviteiten. Ieder kind heeft namelijk recht op hetzelfde onderwijs.

Hulp bij Schoolkosten
www.hulpbijschoolkosten.nl
Deze website geeft u inzicht in welke organisaties u kunnen ondersteunen.  

Stichting Leergeld Zuid-Holland Midden
www.elkkinddoetmee.nl
Stichting Leergeld richt zich op schoolgaande kinderen uit gezinnen met minimale financiële middelen. Ouders / verzorgers met een laag inkomen kunnen hier een aanvraag doen op materiele voorzieningen die niet of slechts gedeeltelijk door andere regelingen worden vergoed. De regeling geldt voor kinderen tot en met 17 jaar. De stichting probeert sociale uitsluiting te voorkomen door kinderen mee te laten doen aan binnen- en buitenschoolse activiteiten.  

Jeugdfonds Sport & Cultuur
www.jeugdfondssportencultuur.nl
Het Jeugdfonds Sport & Cultuur biedt de kans aan kinderen en jongeren van families met beperkte financiële middelen om deel te nemen aan diverse sportieve activiteiten en creatieve bezigheden, zoals een voetbaltraining of muziekles. Het Jeugdfonds neemt de verantwoordelijkheid voor de contributie/lesgeld en in bepaalde situaties voor benodigdheden zoals sportkleding e.d. 

Neem voor een aanvraag contact op met onze intermediair dhr. A. Hobijn via hobijn@devosvlaardingen.nl. 

Dienst Uitvoering Onderwijs - Ministerie van Onderwijs
www.duo.nl
Voor leerlingen van 18 jaar en ouder is er de mogelijkheid om een financiële tegemoetkoming aan te vragen bij DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs - Ministerie van Onderwijs).

Komt u er niet uit via bovenstaande websites of wilt u graag overleggen, dan kunt u contact opnemen met onze Coördinator Schoolkostenbeleid dhr. A. Hobijn via hobijn@devosvlaardingen.nl.

 

 

02. Kwaliteitsbeleid

Het beleid van onze school is voortdurend in ontwikkeling. In ons beleidsplan zijn de uitgangspunten geformuleerd op het gebied van onderwijskundig beleid, personeelsbeleid en het beleid met betrekking tot de bewaking en verbetering van de kwaliteit van het onderwijs.

Net als in andere sectoren, zoals het bedrijfsleven en de gezondheidszorg, zijn scholen wettelijk verplicht verantwoording af te leggen over hun beleid. Deze verantwoording wordt niet alleen afgelegd aan het bestuur en de inspectie, maar ook aan de 'afnemers', zoals leerlingen en ouders. Onze school legt steeds meer nadruk op kwaliteitszorg en heeft hiervoor een beleidsmedewerker Kwaliteitszorg in dienst.

Om de kwaliteit van het onderwijs regelmatig te toetsen, houden we periodiek enquêtes. Met de verkregen informatie worden de resultaten gemeten en vertaald in beleid dat leidt tot een betere kwaliteit. U wordt regelmatig op de hoogte gehouden van deze ontwikkelingen via onze nieuwsbrieven.

In het kader van kwaliteitszorg voeren we tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders, leerlingen en personeelsleden. Deze onderzoeken bevatten vragen over algemene schoolzaken, maar ook over specifieke onderwerpen waarbij we ouders bevragen over verschillende aspecten van de school. Ook de inspectie verzamelt gegevens over de kwaliteit van de school.

Voor meer informatie verwijzen we u naar www.scholenopdekaart.nl.

 

02. Merkbelofte

Medewerkers en leerlingen krijgen bij ons de ruimte om hun talenten, creativiteit en initiatieven te ontplooien. Binnen een veilige omgeving kunnen leerlingen in hun eigen tempo en op hun eigen manier toewerken naar een diploma. Wij maken het leerproces uitdagend door leerinhouden te verbinden aan echte vraagstukken, zodat leren niet alleen binnen school(tijd) plaatsvindt, maar ook erbuiten. We leren van en met elkaar: leerlingen onderling, leerlingen van docenten, maar ook docenten van leerlingen.

02. Onderwijsvisie

De Internationale Vos | ISK biedt onderwijs aan leerlingen van 12 tot 18 jaar die de Nederlandse taal niet of onvoldoende beheersen. Ons onderwijs gaat verder dan alleen taal; we werken vanuit een veilige en positieve omgeving aan de ontwikkeling van elke leerling. Met leerlingen uit verschillende landen en diverse onderwijsniveaus bieden we gepersonaliseerd onderwijs op maat. We benutten zowel de school als de omgeving als leerplek. Naast taal en rekenen richten we ons op burgerschap en loopbaanoriëntatie, zodat leerlingen zich kunnen voorbereiden op hun toekomst in Nederland.

Bij De Internationale Vos hanteren we vier bouwstenen die onze onderwijsaanpak vormgeven:

Inclusiviteit:
We zorgen ervoor dat iedere leerling zich welkom en ondersteund voelt, ongeacht hun achtergrond of startniveau.

Taalgerichtheid en rekenonderwijs:
We richten ons op effectieve taal- en rekenonderwijs, zodat leerlingen zowel de Nederlandse taal als rekenvaardigheden goed beheersen.

Maatwerk:
We bieden onderwijs dat is afgestemd op de individuele behoeften en niveaus van de leerlingen.

Veiligheid:
We creëren een veilige en positieve leeromgeving waarin leerlingen zich kunnen ontwikkelen en groeien.

Deze bouwstenen zijn gebaseerd op de kernwaarden van het openbaar onderwijs: gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting. Ze vormen de basis voor ons onderwijs en zorgen ervoor dat elke leerling de best mogelijke kansen krijgt.

03. De internationale Schakelklas (ISK)

Het onderwijskundige doel van De Internationale Vos | ISK is om leerlingen voor te bereiden op een vervolgopleiding in het vmbo (beroepsopleiding of theoretische opleiding), de tweede fase van havo of vwo, of het mbo. Naast het leren van de Nederlandse taal zelf, is ook het leren in het Nederlands een belangrijk uitgangspunt in bijna alle lessen. Iedere leerling start op zijn eigen niveau met het leren van de Nederlandse taal. Door middel van verschillende werkvormen en leersituaties werkt de leerling zelfstandig of met de klas aan de onderdelen lezen en schrijven. Luisteren en spreken oefenen de leerlingen vaak in groepsverband. Binnen de school moet aandacht zijn voor het leerproces, waarbij leerlingen leren kritisch te zijn en zelf aan te geven wat ze nodig hebben: “Wat kan ik, wat wil ik gaan leren en gaat dit ook lukken?”

Naast taal- en rekenonderwijs besteden we ook aandacht aan burgerschap, zodat leerlingen leren actief en verantwoord deel te nemen aan de samenleving. We behandelen thema’s zoals normen en waarden, maatschappelijke structuren en cultuur, en stimuleren respect en verdraagzaamheid.

Een ander belangrijk aspect van ons onderwijs is loopbaanoriëntatie. We helpen leerlingen bij het verkennen van hun toekomstmogelijkheden en interesses door hen inzicht te geven in verschillende studie- en beroepsopties. Dit zorgt ervoor dat zij goed voorbereid zijn op hun verdere studie- en carrièrekeuzes.

De Internationale Vos is voor veel leerlingen de eerste plaats waar zij kennismaken met de West-Europese cultuur. Integratie is van belang voor onze leerlingen. Hierbij hanteren wij het uitgangspunt van verdraagzaamheid en respect voor elkaar.

De Internationale Vos staat als onderdeel van een openbare scholengemeenschap open voor iedereen, ongeacht levensbeschouwing, maatschappelijke visie, afkomst of andere individuele verschillen. Dit wordt onder meer benadrukt in de volgende bouwstenen:

Inclusiviteit

  • Aandacht voor normen en waarden, met extra nadruk op gelijkwaardigheid der seksen.
  • Respect voor diverse achtergronden en culturen.
  •  Bevorderen van een cultuur van verdraagzaamheid en respect.

Taalgerichtheid en rekenonderwijs

  • Effectief taalonderwijs dat afgestemd is op de individuele behoeften van de leerlingen.
  • Integratie van rekenonderwijs in de lesplannen.
  • Praktische toepassing van de Nederlandse taal en rekenvaardigheden in dagelijkse situaties en leeractiviteiten.

Maatwerk

  • Onderwijs op maat dat rekening houdt met de diverse startniveaus en leerbehoeften van leerlingen.
  • Aandacht voor persoonlijke verzorging, voeding, en omgangsvormen.

Flexibele leersituaties die ruimte bieden voor ontspanning, spel, studie en zelfexpressie.

Veiligheid

  • Creëren van een veilige en ondersteunende leeromgeving.
  • Duidelijke afspraken en regels binnen de school om een gestructureerde en veilige sfeer te waarborgen.
  • Gelegenheid voor leerlingen om zich uit te drukken en zich op hun gemak te voelen.

De Internationale Vos blijft de integratie van leerlingen bevorderen door verdraagzaamheid en respect voor elkaar centraal te stellen in ons onderwijs en schoolklimaat.

03. Extra hulp

Leerlingen die extra lessen (uitleg/hulp) nodig hebben krijgen hiervoor een advies, maar het is uiteraard ook mogelijk dat aanmelding van een leerling op eigen initiatief plaatsvindt. In dit laatste geval zijn de mentor en afdelingsleider behulpzaam. Ook worden extra trainingen gegeven zoals sociale vaardigheden en faalangstreductie training en wordt extra hulp geboden bij Nederlands, Engels en wiskunde/rekenen. 

Pagina 1 van 4Eerste   Vorige   [1]  2  3  4  Volgende   Laatste