TitelDatumPopulariteitActiefReacties

Het College Vos

01. Algemene informatie

Onderwijsaanbod
Het College Vos (hierna afgekort met HCV) is een kleinschalig vmbo-school met circa 435 leerlingen. Het inhoudelijk modern onderwijs wordt gegeven op het niveau van de basisberoepsgerichte leerweg (bbl) en de kaderberoepsgerichte leerweg (kbl).

Basis Beroepsgerichte leerweg (bbl) is geschikt voor een leerling die praktisch is ingesteld. BBL bereidt leerlingen voor op de basisberoepsopleidingen in het mbo (niveau 2). Via het profiel Diensten & Producten gebeurt dit met een leerwerktraject (lwt). Een deel van het onderwijs wordt buiten school gevolgd. In een bedrijf dat aansluit bij de interesse en vaardigheid van de leerling wordt in de praktijk geleerd.

Kader Beroepsgerichte leerweg (kbl) is bestemd voor leerlingen die praktisch zijn ingesteld en het liefst kennis opdoen via theorie en praktijk. Deze leerweg bereidt de leerling voor op de vakopleidingen en middenkaderopleidingen in het mbo (niveau 3 en 4).

Wij bieden ook leerwegondersteunend onderwijs (lwoo), dit is geen onderwijsniveau maar een ondersteuning die de leerling in staat stelt een bbl- of kbl-diploma te behalen.

Tevens bieden wij het arrangement Groeiklas aan voor leerlingen op het grensgebied van bbl met lwoo en praktijkonderwijs. Toelating tot onderwijs met leerwegondersteuning of leerwegondersteuning met het arrangement Groeiklas wordt beide bepaald door het Samenwerkingsverband Nieuwe Waterweg Noord.

Schoolgebouw
In het ruime overzichtelijke gebouw zijn alle afdelingen en beroepsgerichte vakken gehuisvest in theorielokalen en grote modern ingerichte beroepsgerichte ruimtes. Alle lessen vinden plaats in één gebouw. We hebben een restaurant, een instellingskeuken, een technohal, een garage, een binnenplein, een kunstkelder en een nieuwe sporthal naast de school.

In de praktijklokalen wordt een levensechte omgeving nagebootst waardoor de leerlingen zich kunnen wanen in een beroep als bijvoorbeeld installateur, elektricien, automonteur, kapster, schoonheidsspecialiste, verpleger, of een ander verzorgend beroep.

Het gebouw staat in een rustige omgeving. Pauzes worden gehouden in de kantine en op het buitenplein. De pauzes tussen onder- en bovenbouw zijn gescheiden.
De leerlingen blijven onder schooltijd binnen school of op het binnenterrein, ook tijdens tussenuren. Alleen voor de lessen LO in de Westhal, de Erasmushal en voor de techniekhal moeten de leerlingen naar buiten.

01. Contact met ouders

Het contact dat De Vos met de ouders heeft, verloopt vaak via alle geledingen binnen de school. De wijze van contact verloopt incidenteel en informeel en geschiedt zowel mondeling als schriftelijk (voornamelijk per e-mail). Daarnaast bestaan er formele en gestructureerde contacten: individuele contacten met de mentor, leerling coördinator, sector coördinator of afdelingsleider. De mentor heeft gedurende het schooljaar regelmatig contact met de ouders over de vorderingen en het gedrag van de leerlingen. Ook in het tweede leerjaar en hoger is dit het geval. 
 

Ouders dienen wijzigingen in adressering, telefoonnummer en e-mailadres zo spoedig mogelijk door te geven aan de (leerling)administratie onder vermelding van de naam en de klas van de betreffende leerling. Ook worden ouders verzocht hun e-mail door te geven aan de schooladministratie indien dit nog niet is gebeurd. 
 

Voorafgaand aan plaatsing in het eerste leerjaar voeren de afdelingsleiders met alle leerlingen en hun ouders overleg over de plaatsing in een afdeling naar aanleiding van het advies van de basisschool. 

01. Het bestuur



Onze school is onderdeel van Stichting Openbare Scholengroep Vlaardingen Schiedam (OSVS). Het bestuur van de OSVS fungeert als het bevoegd gezag.

Hieronder vallen de volgende scholen:

  • Het Lyceum Vos
  • De Mavo Vos
  • Het College Vos
  • De Internationale Vos
  • Stedelijk Gymnasium Schiedam
  • Lyceum Schravenlant
  • Mavo Schravenlant XL
  • ProNovaCollege

Er is een eenhoofdig College van Bestuur.
Correspondentie:
De heer drs. F.W. Mutsaers 
Postbus 6040
3130 DA Vlaardingen

De Raad van Toezicht is het orgaan binnen de stichting, dat onafhankelijk toezicht houdt op het beleid van bestuur. De Raad van Toezicht bestaat uit:

  • dhr. R. van Beek (voorzitter)
  • mw. Ir. M. Vos
  • mw. M.J. Adelmund-Hannewijk
  • mw. A.M.B. Steenbergen MA

01. Het toelatingsbeleid

Het toelatingsbeleid geldt voor alle vormen van onderwijs op school. Het College Vos heeft bij het aannemen van leerlingen te maken met: onder-instroom (van het primair onderwijs), zij-instroom (vanuit een andere school voor VO) en doorstroom (vanuit een andere afdeling binnen de school). Voor elke instroom is een toelatingscommissie. Voordat leerlingen geplaatst kunnen worden, moet de toelatingsprocedure zijn afgerond. Deze procedure wordt gestart nadat de ouders c.q. wettelijke vertegenwoordigers met hun kind op school zijn geweest voor een aanmeldgesprek. De toelatingscommissie beslist over plaatsing, afwijzing of verlengde toelatingsprocedure. De ouders c.q. wettelijke vertegenwoordigers van de ingeschreven leerling worden betrokken bij het toelatingsbeleid.

Toelatingssbeleid, klik hier...

Verwijderingsbeleid

Onder verwijderingsbeleid wordt verstaan het geheel aan regels en redenen op basis waarvan besloten kan worden om een leerling tijdelijk of definitief te verwijderen en de manier waarop uitvoering wordt gegeven aan dit beleid. Het betreft hier leerlingen die onder de Leerplichtwet vallen (art. 3 Leerplichtwet). Het is zeer wel mogelijk om, een leerling die niet meer onder de Leerplichtwet valt, na zorgvuldige overwegingen van de school te verwijderen.

Redenen voor verwijdering:

  • De leerling is niet geschikt voor het volgen van één van de vormen van voortgezet onderwijs die door Het College Vos wordt aangeboden en langer verblijf beperkt de leerling in zijn ontwikkeling (ter beoordeling van de directeur van de school).
  • De leerling vraagt een onevenredige mate aan begeleiding en/of middelen. De inzet hiervan gaat ten koste van de overige leerlingen (ter beoordeling van de directeur van de school).

​Verwijderingsbeleid, klik hier...

01. Passend onderwijs

In het kader van passend onderwijs hebben scholen een zorgplicht. Dit betekent dat zij verantwoordelijk zijn om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden. Daarvoor werken reguliere en speciale scholen samen in regionale samenwerkingsverbanden waarbij zij zorgen voor een dekkend aanbod, zodat alle leerlingen passend onderwijs kunnen krijgen.

Voor meer informatie wordt verwezen naar de website van de rijksoverheid...

Ondersteuningsprofiel 

In het ondersteuningsprofiel van de school staat beschreven welke ondersteuning de school kan bieden. Het gaat hier om ondersteuning die meer omvat dan de basisondersteuning.  

De school beschrijft in het ondersteuningsprofiel welke ondersteuning de school kan bieden en hoe deze ondersteuning is georganiseerd. Ook staat hierin welke ambities de school heeft voor de toekomst. Hiermee voldoet de school aan de basisondersteuning zoals die in het samenwerkingsverband is afgesproken.  
 

Via de medezeggenschapsraad (MR) kunnen leraren, ouders en leerlingen invloed uitoefenen op de koers van de school, onder andere over de extra ondersteuning die de school biedt. De MR heeft adviesrecht op het ondersteuningsprofiel van de school. Ons ondersteuningsprofiel is te vinden op de website. 
 

Samenwerkingsverband 

Wij vallen onder Samenwerkingsverband Nieuwe Waterweg Noord voor voortgezet onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs VO2811 Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Midden-Delfland. De regionaal samenwerkende scholen maken afspraken over de begeleiding en ondersteuning die de deelnemende scholen kunnen bieden en over welke leerlingen een plek kunnen krijgen in het speciaal onderwijs. Dit staat beschreven in het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband. Ook maakt het samenwerkingsverband afspraken met de gemeenten in de regio over de inzet en afstemming met (jeugd)zorg.

01. Passend onderwijs

In het kader van passend onderwijs hebben scholen een zorgplicht. Dit betekent dat zij verantwoordelijk zijn om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden. Daarvoor werken reguliere en speciale scholen samen in regionale samenwerkingsverbanden waarbij zij zorgen voor een dekkend aanbod, zodat alle leerlingen passend onderwijs kunnen krijgen.

Voor meer informatie wordt verwezen naar de website van de rijksoverheid...

Ondersteuningsprofiel 

In het ondersteuningsprofiel van de school staat beschreven welke ondersteuning de school kan bieden. Het gaat hier om ondersteuning die meer omvat dan de basisondersteuning.  

De school beschrijft in het ondersteuningsprofiel welke ondersteuning de school kan bieden en hoe deze ondersteuning is georganiseerd. Ook staat hierin welke ambities de school heeft voor de toekomst. Hiermee voldoet de school aan de basisondersteuning zoals die in het samenwerkingsverband is afgesproken.  
 

Via de medezeggenschapsraad (MR) kunnen leraren, ouders en leerlingen invloed uitoefenen op de koers van de school, onder andere over de extra ondersteuning die de school biedt. De MR heeft adviesrecht op het ondersteuningsprofiel van de school. Ons ondersteuningsprofiel is te vinden op de website. 
 

Samenwerkingsverband 

Wij vallen onder Samenwerkingsverband Nieuwe Waterweg Noord voor voortgezet onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs VO2811 Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Midden-Delfland. De regionaal samenwerkende scholen maken afspraken over de begeleiding en ondersteuning die de deelnemende scholen kunnen bieden en over welke leerlingen een plek kunnen krijgen in het speciaal onderwijs. Dit staat beschreven in het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband. Ook maakt het samenwerkingsverband afspraken met de gemeenten in de regio over de inzet en afstemming met (jeugd)zorg.

01. Uitleg schoolkosten

De school neemt de meeste schoolkosten voor haar rekening. Om deze kosten te kunnen betalen vraagt de school de ouders/verzorgers een bijdrage. Het is echter wel zo dat dit een vrijwillige bijdrage is. Ouders hoeven niet te betalen maar mógen betalen.

Hoe gaat de betaling in zijn werk? 

In de maand september wordt voor de jaarlijkse schoolkosten vanuit het digitale ouderportaal (Wis-Collect) een mail gestuurd naar elke ouder en verzorger die in de schooladministratie (Magister) staat. In deze mail staat een link naar de persoonlijke pagina van de leerling. Op deze pagina staan de schoolkosten per activiteit vermeld. Hierbij kunnen keuzes gemaakt worden voor de betalingswijze en de termijnen.
 

De (vrijwillige) kosten voor de diverse (meestal) buitenlandse reizen waarop ingeschreven kan worden, gaan eveneens via het digitale ouderportaal. Het tijdstip van de rekening is afhankelijk van de periode van de reis.

De informatie is ook na te lezen op de website van de rijksoverheid...

Wat betaalt de school?

De schoolboeken, lesmaterialen en licenties voor digitale lesmaterialen die door de schoolleiding voor een specifiek leerjaar worden voorgeschreven zijn gratis voor de leerlingen. Dit geldt ook voor schoolboeken en lesmaterialen die nodig zijn voor het volgen van aanvullend onderwijsaanbod, zoals extra vakken. Hier ontvangt u geen rekening voor.

Wat betalen de ouders?

De kosten voor persoonsgebonden materialen zoals de kosten van gymkleding of materialen, die meerdere jaren (of door meerdere kinderen in een gezin) gebruikt kunnen worden zoals woordenboeken, atlassen, rekenmachines en veiligheidskleding bij een bepaalde opleiding.

Wat zijn de overige vrijwillige schoolkosten?

Naast het behalen van een diploma vinden wij het belangrijk om de talenten en (sociale) vaardigheden van onze leerlingen zoveel mogelijk te ontwikkelen. Naast het reguliere lesprogramma organiseren wij o.a. excursies, introductiekamp, schoolreisjes, Kerstviering, projectweken en gastlessen. Juist deze activiteiten maakt het dat onze leerlingen met nog meer plezier naar school gaan.

 

01. Voorwoord

Op onze school heerst wederzijds respect tussen docenten en leerlingen, ongeacht hun geloof of afkomst. Door onze kleinschaligheid kennen we alle leerlingen persoonlijk bij naam.

Onze kernwaarden zijn: Bewust, Bekwaam, Betrokken en Betekenisvol.

BEWUST: Doe ik (doen wij) de juiste dingen?
BEKWAAM: Kan ik (kunnen wij) het? Of wat is er nodig om het te kunnen?
BETROKKEN: Doe ik (doen wij) het samen?
BETEKENISVOL: Doet het er toe wat ik (wij) doe(n)?

Onze school anticipeert op veranderingen in de wereld bij het geven van onderwijs. We willen dat onze leerlingen met de kennis en vaardigheden die ze bij ons opdoen, vele jaren vooruit kunnen. Daarom werken onze docenten voortdurend aan de kwaliteit van het onderwijs, voor de jeugd en voor de toekomst.

02. Begeleiding

Het is belangrijk dat leerlingen zich thuis voelen op school. Soms komt het voor dat een leerling ‘niet zo lekker in zijn vel zit’. Voorbeelden zijn; de schoolprestaties dalen onverwachts, een leerling kan zich moeilijk concentreren, wordt gepest of is bang voor toetsen. Er kunnen tal van redenen zijn waarom een leerling dit gedrag laat zien.
 

Heel vaak gaat dit gedrag gewoon weer over, maar soms zijn er twijfels bij ouders of de school of het gedrag van de leerling de ontwikkeling kan belemmeren in de toekomst. 

Om de leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden heeft de school voor elke klas mentoren en contactdocenten die zorgen voor een goede en intensieve begeleiding van leerlingen.

De Gezinsspecialist 

De school kan een gezinsspecialist inschakelen. De gezinsspecialist is werkzaam op school en de docenten en ouder(s) kunnen hier om advies of kortdurende begeleiding vragen.  

Als de gezinsspecialist wordt ingeschakeld vindt er een gesprek plaats met de leerling, ouder(s) en de mentor om te horen wat er aan de hand is. In ieder geval is de gezinsspecialist er altijd op gericht om goed aan te sluiten bij de vragen van de leerling, de ouders en school. De gezinsspecialist kijkt vooral naar de mogelijkheden van de leerling in wisselwerking met de ouders en de school. Soms is een adviesgesprek al voldoende, in ieder geval is er altijd sprake van kortdurende begeleiding. Als er aanvullende hulp nodig is organiseert de gezinsspecialist passend aanbod van opvoed- en opgroeiondersteuning ook kun je denken aan faalangsttrainingen. De gezinsspecialist werkt altijd samen met de leerling, de ouders en de school. 
 

Als een leerling of ouders een gesprek willen met de gezinsspecialist, kan dit via de zorgcoördinator van de school of rechtstreeks met de gezinsspecialist. De gesprekken met de gezinsspecialist zijn vertrouwelijk en gratis. In afstemming met ouders en de leerling geeft de gezinsspecialist na het gesprek relevante informatie voor de school door aan de zorgcoördinator.  
 

Meer informatie kunt u vinden op de website: www.mevis.nl  

02. Contact met docenten

Naar aanleiding van de rapporten vinden in alle leerjaren – indien nodig en gewenst – twee keer per jaar gesprekken plaats tussen ouders en docenten op de zogenaamde oudercontactavonden. Deze 10-minutengesprekken zijn bedoeld om de vorderingen van de leerling toe te lichten en vragen van ouders te beantwoorden. In het 10-minutengesprek in april staat de voortzetting van de opleiding centraal. Wanneer daartoe aanleiding bestaat benaderen mentor, leerling coördinator, sector coördinator of afdelingsleider de ouders ook op andere momenten en vanzelfsprekend kunnen ouders ook met hen contact opnemen. Naarmate de leerling ouder wordt verschuift het zwaartepunt van de contacten van de ouders naar de leerling. Verder worden er aan het begin van het jaar kennismakingsgesprekken met ouders en mentoren georganiseerd. 

02. Het bestuursbureau

Het bestuursbureau is de centrale administratie van de stichting OSVS. Het bestuursbureau adviseert en ondersteunt de scholen, medewerkers en het bestuur op diverse beleidsterreinen.

Het bureau is gevestigd aan de Burgermeester van Lierplein 59 in Vlaardingen en is telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 010-8503550. Ook het College van Bestuur van de stichting OSVS is op dit adres gehuisvest.

Zij beheert de volgende portefeuilles:

  • P&O
  • Financiën
  • Aanbesteding/Inkoop
  • Privacy
  • Huisvesting
  • Marketing & Communicatie

02. Hulp bij schoolkosten

Onderwijs op een school voor voortgezet onderwijs brengt voor de ouders/verzorgers kosten met zich mee. Kosten voor leermiddelen zoals een rekenmachine, schoolkamp, sportkleding of buitenlandse reis zijn niet voor elke ouder/verzorger op te brengen. Toch mogen beperkte financiële middelen thuis geen belemmering vormen voor een leerling om deel te nemen aan onderwijsactiviteiten. Ieder kind heeft namelijk recht op hetzelfde onderwijs.

Hulp bij Schoolkosten
www.hulpbijschoolkosten.nl
Deze website geeft u inzicht in welke organisaties u kunnen ondersteunen.  

Stichting Leergeld Zuid-Holland Midden
www.elkkinddoetmee.nl
Stichting Leergeld richt zich op schoolgaande kinderen uit gezinnen met minimale financiële middelen. Ouders / verzorgers met een laag inkomen kunnen hier een aanvraag doen op materiele voorzieningen die niet of slechts gedeeltelijk door andere regelingen worden vergoed. De regeling geldt voor kinderen tot en met 17 jaar. De stichting probeert sociale uitsluiting te voorkomen door kinderen mee te laten doen aan binnen- en buitenschoolse activiteiten.  

Jeugdfonds Sport & Cultuur
www.jeugdfondssportencultuur.nl
Het Jeugdfonds Sport & Cultuur biedt de kans aan kinderen en jongeren van families met beperkte financiële middelen om deel te nemen aan diverse sportieve activiteiten en creatieve bezigheden, zoals een voetbaltraining of muziekles. Het Jeugdfonds neemt de verantwoordelijkheid voor de contributie/lesgeld en in bepaalde situaties voor benodigdheden zoals sportkleding e.d. 

Neem voor een aanvraag contact op met onze intermediair dhr. A. Hobijn via hobijn@devosvlaardingen.nl. 

Dienst Uitvoering Onderwijs - Ministerie van Onderwijs
www.duo.nl
Voor leerlingen van 18 jaar en ouder is er de mogelijkheid om een financiële tegemoetkoming aan te vragen bij DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs - Ministerie van Onderwijs).

Komt u er niet uit via bovenstaande websites of wilt u graag overleggen, dan kunt u contact opnemen met onze Coördinator Schoolkostenbeleid dhr. A. Hobijn via hobijn@devosvlaardingen.nl.

 

 

02. Kwaliteitsbeleid

Het beleid van onze school is voortdurend in ontwikkeling. In ons beleidsplan zijn de uitgangspunten geformuleerd op het gebied van onderwijskundig beleid, personeelsbeleid en het beleid met betrekking tot de bewaking en verbetering van de kwaliteit van het onderwijs.

Net als in andere sectoren, zoals het bedrijfsleven en de gezondheidszorg, zijn scholen wettelijk verplicht verantwoording af te leggen over hun beleid. Deze verantwoording wordt niet alleen afgelegd aan het bestuur en de inspectie, maar ook aan de 'afnemers', zoals leerlingen en ouders. Onze school legt steeds meer nadruk op kwaliteitszorg en heeft hiervoor een beleidsmedewerker Kwaliteitszorg in dienst.

Om de kwaliteit van het onderwijs regelmatig te toetsen, houden we periodiek enquêtes. Met de verkregen informatie worden de resultaten gemeten en vertaald in beleid dat leidt tot een betere kwaliteit. U wordt regelmatig op de hoogte gehouden van deze ontwikkelingen via onze nieuwsbrieven.

In het kader van kwaliteitszorg voeren we tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders, leerlingen en personeelsleden. Deze onderzoeken bevatten vragen over algemene schoolzaken, maar ook over specifieke onderwerpen waarbij we ouders bevragen over verschillende aspecten van de school. Ook de inspectie verzamelt gegevens over de kwaliteit van de school.

Voor meer informatie verwijzen we u naar www.scholenopdekaart.nl.

 

02. Merkbelofte

Medewerkers en leerlingen krijgen bij ons de ruimte om hun talenten, creativiteit en initiatieven te ontplooien. Binnen een veilige omgeving kunnen leerlingen in hun eigen tempo en op hun eigen manier toewerken naar een diploma. Wij maken het leerproces uitdagend door leerinhouden te verbinden aan echte vraagstukken, zodat leren niet alleen binnen school(tijd) plaatsvindt, maar ook erbuiten. We leren van en met elkaar: leerlingen onderling, leerlingen van docenten, maar ook docenten van leerlingen.

02. Onderbouw

Binnen de onderbouw werken leerlingen in een kleine en veilige setting waarbij verschillende docenten soms meerdere vakken verzorgen. Het lesaanbod is modern en gevarieerd en regelmatig maken de leerlingen gebruik van een eigen laptop. In de lessituatie gaat het niet alleen over vak inhoud en didaktiek maar ook over groepsvorming. Er wordt dan ook veel tijd besteed aan: sociale vaardigheden, communicatieve vaardigheden, leervaardigheden, vakinhoudelijke vaardigheden, zonder de inhoud uit het oog te verliezen.

Binnen de hieronder genoemde leergebieden werken we aan pedagogische en didactische uitgangspunten:
- De leerling leert actief en in toenemende mate zelfstandig. 
- De leerling leert samen met anderen.
- De leerling leert in samenhang.
- De leerling leert in betekenisvolle contexten. 

Binnen ons onderwijs bieden we ook ruimte voor talent, creativiteit en initiatief van de leerling. Natuurlijk krijgen zij hierbij begeleiding en ondersteuning van docenten. Eigen verantwoordelijkheid krijgen betekent ook verantwoording afleggen over het schoolwerk.

In het lesaanbod zijn de vakken verdeeld over de volgende leergebieden:

- Nederlands
- moderne vreemde talen
- wiskunde
- mens & natuur
- mens & maatschappij
- kunst & cultuur
- mens & bewegen
- loopbaanoriëntatie

Kernvakken
Wie de taal beheerst heeft een voorsprong in het (beroeps)leven. Wie structuren ontdekt en kan toepassen heeft meer te bieden. Vandaar dat we de waarde van de vakken Nederlands, Engels, wiskunde en rekenen onderkennen. Lichamelijke opvoeding vinden we net zo belangrijk als de andere kernvakken. Een goede balans tussen lichaam en geest zorgt voor een optimale ontwikkeling en goede leerprestaties.

In de onderbouw krijgen de leerlingen les in alle vakken.

Groepsgrootte
We streven bij BBL/KBL klassen naar een groepsgrootte van gemiddeld 18/20 leerlingen. De Groeiklassen bestaan uit maximaal 15 leerlingen.

Advies en doorstroommogelijkheden
Tijdens het 2e jaar moet in de onderbouw duidelijk worden op welk niveau de leerling examen zal gaan doen. De bevordering naar het volgende leerjaar gebeurt aan de hand van de bevorderingsnormen. Naast cijfers en Cito resultaten spelen ook werkhouding, taakaanpak en aanwezigheid een rol. Sinds schooljaar 2019 -2020 wordt er eind leerjaar drie definitief besloten op welk niveau een leerling het examen ingaat.

Pagina 1 van 4Eerste   Vorige   [1]  2  3  4  Volgende   Laatste