TitelDatumPopulariteitActiefReacties

De Mavo Vos

01. Contact met ouders

Het contact dat De Vos met de ouders heeft, verloopt vaak via alle geledingen binnen de school. De wijze van contact verloopt incidenteel en informeel en geschiedt zowel mondeling als schriftelijk (voornamelijk per e-mail). Daarnaast bestaan er formele en gestructureerde contacten: individuele contacten met de mentor, leerlingcoördinator, sectorcoördinator of afdelingsleider. De mentor heeft gedurende het schooljaar regelmatig contact met de ouders over de vorderingen en het gedrag van de leerlingen. Ook in het tweede leerjaar en hoger is dit het geval. 

Ouders dienen wijzigingen in adressering, telefoonnummer en e-mailadres zo spoedig mogelijk door te geven aan de (leerling)administratie onder vermelding van de naam en de klas van de betreffende leerling. Ook worden ouders verzocht hun e-mailadres door te geven aan de schooladministratie indien dit nog niet is gebeurd. 

Voorafgaand aan plaatsing in het eerste leerjaar voeren de afdelingsleiders met alle leerlingen en hun ouders overleg over de plaatsing in een afdeling naar aanleiding van het advies van de basisschool. 

01. Het bestuur



Onze school is onderdeel van Stichting Openbare Scholengroep Vlaardingen Schiedam (OSVS). Het bestuur van de OSVS fungeert als het bevoegd gezag.

Hieronder vallen de volgende scholen:

  • Het Lyceum Vos
  • De Mavo Vos
  • Het College Vos
  • De Internationale Vos
  • Stedelijk Gymnasium Schiedam
  • Lyceum Schravenlant
  • Mavo Schravenlant XL
  • ProNovaCollege

Er is een eenhoofdig interim College van Bestuur
Correspondentie:
De heer drs. F.W. Mutsaers
Postbus 6040
3130 DA Vlaardingen

De Raad van Toezicht is het orgaan binnen de stichting, dat onafhankelijk toezicht houdt op het beleid van bestuur. De Raad van Toezicht bestaat uit:

  • dhr. R. van Beek (voorzitter)
  • mw. Ir. M. Vos
  • mw. M.J. Adelmund-Hannewijk
  • mw. A.M.B. Steenbergen MA

01. Het toelatingsbeleid

Het toelatingsbeleid geldt voor alle vormen van onderwijs op school. De Mavo Vos heeft bij het aannemen van leerlingen te maken met: onder-instroom (van het primair onderwijs), zij-instroom (vanuit een andere school voor VO) en doorstroom (vanuit een andere afdeling binnen de school). Voor elke instroom is een toelatingscommissie. Voordat leerlingen geplaatst kunnen worden, moet de toelatingsprocedure zijn afgerond. Deze procedure wordt gestart nadat de ouders c.q. wettelijke vertegenwoordigers met hun kind op school zijn geweest voor een aanmeldgesprek. De toelatingscommissie beslist over plaatsing, afwijzing of verlengde toelatingsprocedure. De ouders c.q. wettelijke vertegenwoordigers van de ingeschreven leerling worden betrokken bij het toelatingsbeleid.

Toelatingssbeleid, klik hier...

Verwijderingsbeleid

Onder verwijderingsbeleid wordt verstaan het geheel aan regels en redenen op basis waarvan besloten kan worden om een leerling tijdelijk of definitief te verwijderen en de manier waarop uitvoering wordt gegeven aan dit beleid. Het betreft hier leerlingen die onder de Leerplichtwet vallen (art. 3 Leerplichtwet). Het is zeer wel mogelijk om, een leerling die niet meer onder de Leerplichtwet valt, na zorgvuldige overwegingen van de school te verwijderen.

Redenen voor verwijdering:

  • De leerling is niet geschikt voor het volgen van één van de vormen van voortgezet onderwijs die door De Mavo Vos wordt aangeboden en langer verblijf beperkt de leerling in zijn ontwikkeling (ter beoordeling van de directeur van de school).
  • De leerling vraagt een onevenredige mate aan begeleiding en/of middelen. De inzet hiervan gaat ten koste van de overige leerlingen (ter beoordeling van de directeur van de school).

​Verwijderingsbeleid, klik hier...

01. Onderwijs op De Mavo Vos


Ons onderwijs wordt gegeven op kbl/mavo en mavo-niveau. In de onderbouw kenmerkt het onderwijs zich door het gebruik van een eigen laptop en het aanleren van de benodigde ICT-vaardigheden. De vaardigheden worden toegepast in de vakken Nederlands, Engels, Frans, wiskunde, aardrijkskunde, geschiedenis, mens en natuur  en Beta Challenge Project (BCP). Leerlingen werken in een kleine en veilige setting waarbij docenten hun eigen vak verzorgen. Hierdoor ontstaat een sterke binding tussen docent en leerling.  

We werken met activerende werkvormen, die aansluiten bij de belevingswereld van onze leerlingen, waarbij we leerlingen structuur bieden en uitdagen zich persoonlijk te ontwikkelen. We gaan uit van de passie, talenten en interesse van de leerling en leren onze leerlingen zichzelf doelen te stellen. Leerlingen krijgen een actief aandeel in de wat/hoe keuze bij het vormgeven van hun onderwijs. Leerlingen ontwikkelen “21st Century Skills”, zodat ze voorbereid zijn op de technologie van de toekomst.  

De leerlingen kiezen aan het eind van het tweede jaar een breed vakkenpakket. Dit bestaat uit 8 vakken. Vanaf het vierde leerjaar krijgen zij les in zeven examenvakken, waaronder het praktijkgerichte examenprogramma Dienstverlening en Producten. Binnen het eindexamenprogramma wordt een keuze gemaakt voor economie, zorg & welzijn, landbouw of techniek. Er wordt gewerkt aan levensechte projecten, samen met het mbo en het bedrijfsleven. Tezamen vormt dit een ‘TL-Plusprogramma’.  .  

Tevens doen de leerlingen examen in zeven vakken in plaats van de gebruikelijke zes vakken. De kennis en vaardigheden van het “Plus vak” komen goed van pas en maken de overstap naar het mbo eenvoudiger. Met het TL-plus diploma op zak kan de leerling doorstromen naar het vierde leerjaar van de havo. 

Taal- en rekenbeleid 

Onze school heeft de afgelopen jaren gewerkt met een taal- en rekenbeleidsplan. Hierin staat beschreven hoe de school omgaat met het versterken van de taal- en rekenvaardigheden van de leerlingen. Op onze lessentabel staan extra vaardigheids- en rekenlessen ingeroosterd. 

Maatwerk 

Tijdens coachuren gaan de leerlingen in gesprek met hun coach/mentor over de keuzes die ze maken tijdens KeuzeWerkTijd en de vraag wat ze willen leren. 
 

Talentontwikkeling
De Mavo Vos blinkt uit in het begeleiden van leerlingen op het gebied van Loopbaanoriëntatie en Begeleiding (LOB). Hiermee beginnen wij al in het eerste leerjaar.

Tijdens de Talentweken en projecten worden de zeven werelden van de technologie verkend, zodat leerlingen een beeld krijgen wat hierin allemaal te doen is. Middels deze Talentweken, projecten en diverse (buitenschoolse) activiteiten leren leerlingen wie ze zijn, wat ze kunnen en wat ze willen, zodat zij een gedegen keuze kunnen maken voor een vervolgopleiding. Deze activiteiten bestaan onder andere uit speeddates met beroepsbeoefenaars, gastlessen, excursies, stages bij bedrijven of instellingen en proefstuderen op het mbo. Alle ervaringen en producten worden verwerkt in een digitaal portfolio, dat meegenomen kan worden naar de vervolgopleiding. Daarbij zijn allerlei zeer waardevolle vaardigheden aangeleerd, zoals onderzoeken, samenwerken, presenteren en ICT-vaardigheden. Wij horen dan ook regelmatig vanuit het vervolgonderwijs terug dat onze leerlingen hiermee een grote voorsprong hebben op leerlingen van andere scholen.  

Stage
De Mavo Vos kiest ervoor de leerlingen op stage te laten gaan, omdat het een belangrijke meerwaarde biedt. Leerlingen leren ook buiten de school en komen in aanraking met mogelijkheden, die zij anders minder snel ontdekken. Kennis maken met én een onbetaalde bijdrage leveren aan de maatschappij leidt tot goed burgerschap. Kortom, jezelf ontwikkelen, je oriënteren op de maatschappij en eens iets leren buiten de schoolbanken op onbaatzuchtige wijze. Voor onze leerlingen bedraagt de stage in totaal 30 uur. Deze uren mogen over leerjaar 3 en 4 verspreid worden. 

Aansluiting vervolgonderwijs
Met het mbo vindt regelmatig overleg plaats om de opleidingen van het vmbo naar het mbo zoveel mogelijk op elkaar te laten aansluiten. De leerlingen worden begeleid in het maken van een juiste keuze voor hun toekomst. Er is een intensieve samenwerking met de omliggende mbo’s. Docenten van deze onderwijsinstellingen nemen deel aan kennismakingsprogramma’s met onze docenten.  

Dit heeft als doelstelling de overstap van vmbo naar mbo te vereenvoudigen. Mavoleerlingen maken ook zeer regelmatig kennis met diverse bedrijven en sectoren binnen de mbo’s door korte stages, uitwisselingen, proefstuderen, gastlessen en bezoeken. 

01. Passend onderwijs

In het kader van passend onderwijs hebben scholen een zorgplicht. Dit betekent dat zij verantwoordelijk zijn om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden. Daarvoor werken reguliere en speciale scholen samen in regionale samenwerkingsverbanden waarbij zij zorgen voor een dekkend aanbod, zodat alle leerlingen passend onderwijs kunnen krijgen.

Voor meer informatie wordt verwezen naar de website van de rijksoverheid...

Ondersteuningsprofiel 

In het ondersteuningsprofiel van de school staat beschreven welke ondersteuning de school kan bieden. Het gaat hier om ondersteuning die meer omvat dan de basisondersteuning.  

De school beschrijft in het ondersteuningsprofiel welke ondersteuning de school kan bieden en hoe deze ondersteuning is georganiseerd. Ook staat hierin welke ambities de school heeft voor de toekomst. Hiermee voldoet de school aan de basisondersteuning zoals die in het samenwerkingsverband is afgesproken.  
 

Via de medezeggenschapsraad (MR) kunnen leraren, ouders en leerlingen invloed uitoefenen op de koers van de school, onder andere over de extra ondersteuning die de school biedt. De MR heeft adviesrecht op het ondersteuningsprofiel van de school. Ons ondersteuningsprofiel is te vinden op de website. 
 

Samenwerkingsverband 

Wij vallen onder Samenwerkingsverband Nieuwe Waterweg Noord voor voortgezet onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs VO2811 Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Midden-Delfland. De regionaal samenwerkende scholen maken afspraken over de begeleiding en ondersteuning die de deelnemende scholen kunnen bieden en over welke leerlingen een plek kunnen krijgen in het speciaal onderwijs. Dit staat beschreven in het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband. Ook maakt het samenwerkingsverband afspraken met de gemeenten in de regio over de inzet en afstemming met (jeugd)zorg.

01. Uitleg schoolkosten

De school neemt de meeste schoolkosten voor haar rekening. Om deze kosten te kunnen betalen vraagt de school de ouders/verzorgers een bijdrage. Het is echter wel zo dat dit een vrijwillige bijdrage is. Ouders hoeven niet te betalen maar mógen betalen.

Hoe gaat de betaling in zijn werk? 

In de maand september wordt voor de jaarlijkse schoolkosten vanuit het digitale ouderportaal (Wis-Collect) een mail gestuurd naar elke ouder en verzorger die in de schooladministratie (Magister) staat. In deze mail staat een link naar de persoonlijke pagina van de leerling. Op deze pagina staan de schoolkosten per activiteit vermeld. Hierbij kunnen keuzes gemaakt worden voor de betalingswijze en de termijnen. De contributie voor de oudervereniging wordt in de rekening meegenomen.
 

De (vrijwillige) kosten voor de diverse (meestal) buitenlandse reizen waarop ingeschreven kan worden, gaan eveneens via het digitale ouderportaal. Het tijdstip van de rekening is afhankelijk van de periode van de reis.

De informatie is ook na te lezen op de website van de rijksoverheid...

Wat betaalt de school?

De schoolboeken, lesmaterialen en licenties voor digitale lesmaterialen die door de schoolleiding voor een specifiek leerjaar worden voorgeschreven zijn gratis voor de leerlingen. Dit geldt ook voor schoolboeken en lesmaterialen die nodig zijn voor het volgen van aanvullend onderwijsaanbod, zoals extra vakken. Hier ontvangt u geen rekening voor.

Wat betalen de ouders?

De kosten voor persoonsgebonden materialen zoals de kosten van gymkleding of materialen, die meerdere jaren (of door meerdere kinderen in een gezin) gebruikt kunnen worden zoals woordenboeken, atlassen, rekenmachines en veiligheidskleding bij een bepaalde opleiding. Voor de extra lessen sportklas, kunstklas en scienceklas worden ook kosten aan de ouders in rekening gebracht.

Wat zijn de overige vrijwillige schoolkosten?

Naast het behalen van een diploma vinden wij het belangrijk om de talenten en (sociale) vaardigheden van onze leerlingen zoveel mogelijk te ontwikkelen. Naast het reguliere lesprogramma organiseren wij o.a. excursies, introductiekamp, schoolreisjes, Kerstviering, projectweken en gastlessen. Juist deze activiteiten maakt het dat onze leerlingen met nog meer plezier naar school gaan.

 

01. Voorwoord

Op onze school heerst wederzijds respect tussen docenten en leerlingen, ongeacht hun geloof of afkomst. Door onze kleinschaligheid kennen we alle leerlingen persoonlijk bij naam.

Onze kernwaarden zijn: Bewust, Bekwaam, Betrokken en Betekenisvol.

BEWUST: Doe ik (doen wij) de juiste dingen?
BEKWAAM: Kan ik (kunnen wij) het? Of wat is er nodig om het te kunnen?
BETROKKEN: Doe ik (doen wij) het samen?
BETEKENISVOL: Doet het er toe wat ik (wij) doe(n)?

Onze school anticipeert op veranderingen in de wereld bij het geven van onderwijs. We willen dat onze leerlingen met de kennis en vaardigheden die ze bij ons opdoen, vele jaren vooruit kunnen. Daarom werken onze docenten voortdurend aan de kwaliteit van het onderwijs, voor de jeugd en voor de toekomst.

02. Begeleiding

Het is belangrijk dat leerlingen zich thuis voelen op school. Soms komt het voor dat een leerling ‘niet zo lekker in zijn vel zit’. Voorbeelden zijn; de schoolprestaties dalen onverwachts, een leerling kan zich moeilijk concentreren, wordt gepest of is bang voor toetsen. Er kunnen tal van redenen zijn waarom een leerling dit gedrag laat zien.
 

Heel vaak gaat dit gedrag gewoon weer over, maar soms zijn er twijfels bij ouders of de school of het gedrag van de leerling de ontwikkeling kan belemmeren in de toekomst. 

Om de leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden heeft de school voor elke klas mentoren en contactdocenten die zorgen voor een goede en intensieve begeleiding van leerlingen.

Jeugdbegeleider op school

De school kan een gezinsspecialist inschakelen. De gezinsspecialist is werkzaam op school en de docenten en ouder(s) kunnen hier om advies of kortdurende begeleiding vragen.  

Als de gezinsspecialist wordt ingeschakeld vindt er een gesprek plaats met de leerling, ouder(s) en de mentor om te horen wat er aan de hand is. In ieder geval is de gezinsspecialist er altijd op gericht om goed aan te sluiten bij de vragen van de leerling, de ouders en school. De gezinsspecialist kijkt vooral naar de mogelijkheden van de leerling in wisselwerking met de ouders en de school. Soms is een adviesgesprek al voldoende, in ieder geval is er altijd sprake van kortdurende begeleiding. Als er aanvullende hulp nodig is organiseert de gezinsspecialist passend aanbod van opvoed- en opgroeiondersteuning ook kun je denken aan faalangsttrainingen. De gezinsspecialist werkt altijd samen met de leerling, de ouders en de school. 
 

Als een leerling of ouders een gesprek willen met de gezinsspecialist, kan dit via de zorgcoördinator van de school of rechtstreeks met de gezinsspecialist. De gesprekken met de gezinsspecialist zijn vertrouwelijk en gratis. In afstemming met ouders en de leerling geeft de gezinsspecialist na het gesprek relevante informatie voor de school door aan de zorgcoördinator.  
 

Meer informatie kunt u vinden op de website: www.mevis.nl  

02. Contact met docenten

Naar aanleiding van de rapporten vinden in alle leerjaren – indien nodig en gewenst – twee keer per jaar gesprekken plaats tussen ouders en docenten op de zogenaamde oudercontactavonden. Deze 10-minutengesprekken zijn bedoeld om de vorderingen van de leerling toe te lichten en vragen van ouders te beantwoorden. In het 10-minutengesprek in april staat de voortzetting van de opleiding centraal. Wanneer daartoe aanleiding bestaat benaderen mentor, leerling coördinator, sector coördinator of afdelingsleider de ouders ook op andere momenten en vanzelfsprekend kunnen ouders ook met hen contact opnemen. Naarmate de leerling ouder wordt verschuift het zwaartepunt van de contacten van de ouders naar de leerling. Verder worden er aan het begin van het jaar kennismakingsgesprekken met ouders en mentoren georganiseerd. 

02. De onderbouw

In de lessituatie gaat het niet alleen over vakinhoud en didactiek, maar ook over welbevinden en teamvorming. Er ligt een nadruk op vaardigheden: sociaal communicatieve vaardigheden, leervaardigheden, vakinhoudelijke vaardigheden etc. zonder echter de inhoud uit het oog te verliezen. We zoeken naar een balans tussen aanbodgestuurd en vraaggestuurd onderwijs. We bieden leerlingen aan zelf keuzes te maken over wat zij willen leren en hoe zij dit gaan doen, dit uiteraard onder begeleiding van hun coaches. Zelf verantwoordelijkheid krijgen, betekent daarbij ook verantwoording afleggen over het schoolwerk en de gemaakte keuzes. 
In de klassen worden de verplichte vakken gegeven en de leerlingen krijgen op minimaal kbl/mavo en mavo-niveau de leerstof aangeboden. 
De bevordering naar het volgende leerjaar gebeurt aan de hand van de bevorderingsregels die op de website staan vermeld. Er is over de bevordering ook overleg met de ouders.  

02. Het bestuursbureau

Het bestuursbureau is de centrale administratie van de stichting OSVS. Het bestuursbureau adviseert en ondersteunt de scholen, medewerkers en het bestuur op diverse beleidsterreinen.

Het bureau is gevestigd aan de Burgermeester van Lierplein 59 in Vlaardingen en is telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 010-8503550. Ook het College van Bestuur van de stichting OSVS is op dit adres gehuisvest.

Zij beheert de volgende portefeuilles:

  • P&O
  • Financiën
  • Aanbesteding/Inkoop
  • Privacy
  • Huisvesting
  • Marketing & Communicatie

02. Hulp bij schoolkosten

Onderwijs op een school voor voortgezet onderwijs brengt voor de ouders/verzorgers kosten met zich mee. Kosten voor leermiddelen zoals een rekenmachine, schoolkamp, sportkleding of buitenlandse reis zijn niet voor elke ouder/verzorger op te brengen. Toch mogen beperkte financiële middelen thuis geen belemmering vormen voor een leerling om deel te nemen aan onderwijsactiviteiten. Ieder kind heeft namelijk recht op hetzelfde onderwijs.

Hulp bij Schoolkosten
www.hulpbijschoolkosten.nl
Deze website geeft u inzicht in welke organisaties u kunnen ondersteunen.  

Stichting Leergeld Zuid-Holland Midden
www.elkkinddoetmee.nl
Stichting Leergeld richt zich op schoolgaande kinderen uit gezinnen met minimale financiële middelen. Ouders / verzorgers met een laag inkomen kunnen hier een aanvraag doen op materiele voorzieningen die niet of slechts gedeeltelijk door andere regelingen worden vergoed. De regeling geldt voor kinderen tot en met 17 jaar. De stichting probeert sociale uitsluiting te voorkomen door kinderen mee te laten doen aan binnen- en buitenschoolse activiteiten.  

Jeugdfonds Sport & Cultuur
www.jeugdfondssportencultuur.nl
Het Jeugdfonds Sport & Cultuur biedt de kans aan kinderen en jongeren van families met beperkte financiële middelen om deel te nemen aan diverse sportieve activiteiten en creatieve bezigheden, zoals een voetbaltraining of muziekles. Het Jeugdfonds neemt de verantwoordelijkheid voor de contributie/lesgeld en in bepaalde situaties voor benodigdheden zoals sportkleding e.d. 

Neem voor een aanvraag contact op met onze intermediair dhr. A. Hobijn via hobijn@devosvlaardingen.nl. 

Dienst Uitvoering Onderwijs - Ministerie van Onderwijs
www.duo.nl
Voor leerlingen van 18 jaar en ouder is er de mogelijkheid om een financiële tegemoetkoming aan te vragen bij DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs - Ministerie van Onderwijs).

Komt u er niet uit via bovenstaande websites of wilt u graag overleggen, dan kunt u contact opnemen met onze Coördinator Schoolkostenbeleid dhr. A. Hobijn via hobijn@devosvlaardingen.nl.

 

 

02. Kwaliteitsbeleid

Het beleid van onze school is voortdurend in ontwikkeling. In ons beleidsplan zijn de uitgangspunten geformuleerd op het gebied van onderwijskundig beleid, personeelsbeleid en het beleid met betrekking tot de bewaking en verbetering van de kwaliteit van het onderwijs.

Net als in andere sectoren, zoals het bedrijfsleven en de gezondheidszorg, zijn scholen wettelijk verplicht verantwoording af te leggen over hun beleid. Deze verantwoording wordt niet alleen afgelegd aan het bestuur en de inspectie, maar ook aan de 'afnemers', zoals leerlingen en ouders. Onze school legt steeds meer nadruk op kwaliteitszorg en heeft hiervoor een beleidsmedewerker Kwaliteitszorg in dienst.

Om de kwaliteit van het onderwijs regelmatig te toetsen, houden we periodiek enquêtes. Met de verkregen informatie worden de resultaten gemeten en vertaald in beleid dat leidt tot een betere kwaliteit. U wordt regelmatig op de hoogte gehouden van deze ontwikkelingen via onze nieuwsbrieven.

In het kader van kwaliteitszorg voeren we tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders, leerlingen en personeelsleden. Deze onderzoeken bevatten vragen over algemene schoolzaken, maar ook over specifieke onderwerpen waarbij we ouders bevragen over verschillende aspecten van de school. Ook de inspectie verzamelt gegevens over de kwaliteit van de school.

Voor meer informatie verwijzen we u naar www.scholenopdekaart.nl.

 

02. Merkbelofte

Medewerkers en leerlingen krijgen bij ons de ruimte om hun talenten, creativiteit en initiatieven te ontplooien. Binnen een veilige omgeving kunnen leerlingen in hun eigen tempo en op hun eigen manier toewerken naar een diploma. Wij maken het leerproces uitdagend door leerinhouden te verbinden aan echte vraagstukken, zodat leren niet alleen binnen school(tijd) plaatsvindt, maar ook erbuiten. We leren van en met elkaar: leerlingen onderling, leerlingen van docenten, maar ook docenten van leerlingen.

02. Overzicht schoolkosten

Schoolkosten: De Mavo Vos 2024|2025:

klik hier om te openen...

 

Pagina 1 van 4Eerste   Vorige   [1]  2  3  4  Volgende   Laatste