Alle leerlingen in klas 1, 2 en 3 volgen onderwijs binnen de route gepersonaliseerd leren. In deze leerjaren worden vakken gegeven zoals Engels, wiskunde, burgerschap, aardrijkskunde, biologie, Frans en lichamelijke opvoeding. Leerlingen hebben op het rooster een aantal vaste uren die we instructie-uren noemen en een aantal keuze-uren, de inschrijfuren. Op deze momenten kiezen leerlingen voor vakken waarvan ze extra uitleg wensen, waarin ze vooruit willen werken of op een hoger niveau verder willen gaan. In de inschrijfuren kunnen leerlingen ook kiezen voor vakken als , beeldende vorming of koken. Aanwezigheid in alle uren is verplicht.
Leerlingen werken in leerjaar 1, 2 en 3 op hun ambitieniveau. In het eerste leerjaar heeft de basisschool aangegeven wat de startambitie van de leerling is. Samen met de coach wordt per vak gekeken of de startambitie het juiste niveau heeft.
Leerlingen worden geplaatst in een klas waarbinnen de leerdoelen op meerdere niveaus worden aangeboden. Om te kunnen kiezen voor TweeTalig Onderwijs (TTO) hebben leerlingen
minimaal een mavo/havoadvies nodig. Voor alle leerlingen bestaat de mogelijkheid om te kiezen voor de Sportklas, Kunstklas, Mediaklas of Kookklas.
Wij vinden het belangrijk dat een leerling zoveel mogelijk eigenaar is van zijn leerproces. Ze kunnen hun onderwijs mede vormgeven door het persoonlijk rooster, door het leren plannen van leer- en maakwerk en door flexibiliteit bij het maken van toetsen.
Veel toetsen hebben op onze school een diagnostisch karakter (formatieve toetsen). Ze zijn bedoeld om van je fouten te leren. Reflectie op een toets en daarna het nog een keer proberen vinden we erg belangrijk. Leerlingen mogen deze diagnostische toetsen dan ook nogmaals maken zodat ze kunnen checken of ze de leervaardigheden nu beter onder de knie hebben.
Meerdere keren per jaar hebben de leerlingen een langere toetsperiode waarin we kijken op welk niveau de leerling een vak beheerst (summatieve toetsen). Dit is een afsluiting van een periode met diagnostische toetsen. Leerlingen tonen in deze toets aan dat ze het in de diagnostische toetsen bereikte niveau beheersen. Op onze school mogen de leerlingen voor de vakken waar zij goed in zijn werken op een hoger niveau. We vinden het belangrijk dat leerlingen zo hun talenten kunnen ontwikkelen. Ook is het mogelijk voor een vak te versnellen zodat je eerder eindexamen doet. Leerlingen die op deze wijze hun talenten ontwikkelen, worden begeleid door een talentbegeleider.
Leerlingen kunnen deelnemen in de leerling klankbordgroep om samen met docenten het onderwijs vorm te geven of juist in de activiteitencommissie om met elkaar te zorgen voor leuke (feestelijke) activiteiten op en rond school.
Introductieperiode
In leerjaar 1, 2 en 3 beginnen alle leerlingen met een introductieprogramma met als doel het bevorderen van het groepsgevoel. Naast een kennismaking met nieuwe vakken bieden we tijdens deze week sportieve en culturele activiteiten aan.