TitelDatumPopulariteitActiefReacties

Schoolwiki

02. Begeleiding

Het is belangrijk dat leerlingen zich thuis voelen op school. Soms komt het voor dat een leerling ‘niet zo lekker in zijn vel zit’. Voorbeelden zijn; de schoolprestaties dalen onverwachts, een leerling kan zich moeilijk concentreren, wordt gepest of is bang voor toetsen. Er kunnen tal van redenen zijn waarom een leerling dit gedrag laat zien.
 

Heel vaak gaat dit gedrag gewoon weer over, maar soms zijn er twijfels bij ouders of de school of het gedrag van de leerling de ontwikkeling kan belemmeren in de toekomst. 

Om de leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden heeft de school voor elke klas mentoren en contactdocenten die zorgen voor een goede en intensieve begeleiding van leerlingen.

De Gezinsspecialist 

De school kan een gezinsspecialist inschakelen. De gezinsspecialist is werkzaam op school en de docenten en ouder(s) kunnen hier om advies of kortdurende begeleiding vragen.  

Als de gezinsspecialist wordt ingeschakeld vindt er een gesprek plaats met de leerling, ouder(s) en de mentor om te horen wat er aan de hand is. In ieder geval is de gezinsspecialist er altijd op gericht om goed aan te sluiten bij de vragen van de leerling, de ouders en school. De gezinsspecialist kijkt vooral naar de mogelijkheden van de leerling in wisselwerking met de ouders en de school. Soms is een adviesgesprek al voldoende, in ieder geval is er altijd sprake van kortdurende begeleiding. Als er aanvullende hulp nodig is organiseert de gezinsspecialist passend aanbod van opvoed- en opgroeiondersteuning ook kun je denken aan faalangsttrainingen. De gezinsspecialist werkt altijd samen met de leerling, de ouders en de school. 
 

Als een leerling of ouders een gesprek willen met de gezinsspecialist, kan dit via de zorgcoördinator van de school of rechtstreeks met de gezinsspecialist. De gesprekken met de gezinsspecialist zijn vertrouwelijk en gratis. In afstemming met ouders en de leerling geeft de gezinsspecialist na het gesprek relevante informatie voor de school door aan de zorgcoördinator.  
 

Meer informatie kunt u vinden op de website: www.mevis.nl  

02. Begeleiding

Het is belangrijk dat leerlingen zich thuis voelen op school. Soms komt het voor dat een leerling ‘niet zo lekker in zijn vel zit’. Voorbeelden zijn; de schoolprestaties dalen onverwachts, een leerling kan zich moeilijk concentreren, wordt gepest of is bang voor toetsen. Er kunnen tal van redenen zijn waarom een leerling dit gedrag laat zien.
 

Heel vaak gaat dit gedrag gewoon weer over, maar soms zijn er twijfels bij ouders of de school of het gedrag van de leerling de ontwikkeling kan belemmeren in de toekomst. 

Om de leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden heeft de school voor elke klas mentoren en coaches die zorgen voor een goede en intensieve begeleiding van leerlingen.

De Gezinsspecialist 

De school kan een gezinsspecialist inschakelen. De gezinsspecialist is werkzaam op school en de docenten en ouder(s) kunnen hier om advies of kortdurende begeleiding vragen.  

Als de gezinsspecialist wordt ingeschakeld vindt er een gesprek plaats met de leerling, ouder(s) en de mentor om te horen wat er aan de hand is. In ieder geval is de gezinsspecialist er altijd op gericht om goed aan te sluiten bij de vragen van de leerling, de ouders en school. De gezinsspecialist kijkt vooral naar de mogelijkheden van de leerling in wisselwerking met de ouders en de school. Soms is een adviesgesprek al voldoende, in ieder geval is er altijd sprake van kortdurende begeleiding. Als er aanvullende hulp nodig is organiseert de gezinsspecialist passend aanbod van opvoed- en opgroeiondersteuning ook kun je denken aan faalangsttrainingen. De gezinsspecialist werkt altijd samen met de leerling, de ouders en de school. 
 

Als een leerling of ouders een gesprek willen met de gezinsspecialist, kan dit via de zorgcoördinator van de school of rechtstreeks met de gezinsspecialist. De gesprekken met de gezinsspecialist zijn vertrouwelijk en gratis. In afstemming met ouders en de leerling geeft de gezinsspecialist na het gesprek relevante informatie voor de school door aan de zorgcoördinator.  
 

Meer informatie kunt u vinden op de website: www.mevis.nl  

02. Contact met docenten

Naar aanleiding van de rapporten vinden in alle leerjaren – indien nodig en gewenst – twee keer per jaar gesprekken plaats tussen ouders en docenten op de zogenaamde oudercontactavonden. Deze 10-minutengesprekken zijn bedoeld om de vorderingen van de leerling toe te lichten en vragen van ouders te beantwoorden. In het 10-minutengesprek in april staat de voortzetting van de opleiding centraal. Wanneer daartoe aanleiding bestaat benaderen mentor, leerling coördinator, sector coördinator of afdelingsleider de ouders ook op andere momenten en vanzelfsprekend kunnen ouders ook met hen contact opnemen. Naarmate de leerling ouder wordt verschuift het zwaartepunt van de contacten van de ouders naar de leerling. Verder worden er aan het begin van het jaar kennismakingsgesprekken met ouders en mentoren georganiseerd. 

02. Contact met docenten

Naar aanleiding van de rapporten vinden in alle leerjaren – indien nodig en gewenst – twee keer per jaar gesprekken plaats tussen ouders en docenten op de zogenaamde oudercontactavonden. Deze 10-minutengesprekken zijn bedoeld om de vorderingen van de leerling toe te lichten en vragen van ouders te beantwoorden. In het 10-minutengesprek in april staat de voortzetting van de opleiding centraal. Wanneer daartoe aanleiding bestaat benaderen mentor, leerling coördinator, sector coördinator of afdelingsleider de ouders ook op andere momenten en vanzelfsprekend kunnen ouders ook met hen contact opnemen. Naarmate de leerling ouder wordt verschuift het zwaartepunt van de contacten van de ouders naar de leerling. Verder worden er aan het begin van het jaar kennismakingsgesprekken met ouders en mentoren georganiseerd. 

02. Contact met docenten

Naar aanleiding van de rapporten vinden in alle leerjaren – indien nodig en gewenst – twee keer per jaar gesprekken plaats tussen ouders en docenten op de zogenaamde oudercontactavonden. Deze 10-minutengesprekken zijn bedoeld om de vorderingen van de leerling toe te lichten en vragen van ouders te beantwoorden. In het 10-minutengesprek in april staat de voortzetting van de opleiding centraal. Wanneer daartoe aanleiding bestaat benaderen mentor, leerling coördinator, sector coördinator of afdelingsleider de ouders ook op andere momenten en vanzelfsprekend kunnen ouders ook met hen contact opnemen. Naarmate de leerling ouder wordt verschuift het zwaartepunt van de contacten van de ouders naar de leerling. Verder worden er aan het begin van het jaar kennismakingsgesprekken met ouders en mentoren georganiseerd. 

02. Contact met docenten

Naar aanleiding van de rapporten vinden in alle leerjaren – indien nodig en gewenst –gesprekken plaats tussen ouders en docenten op de zogenaamde oudercontactavonden. Deze 10-minutengesprekken zijn bedoeld om de vorderingen van de leerling toe te lichten en vragen van ouders te beantwoorden. Wanneer daartoe aanleiding bestaat benaderen docenten, mentor, coach of afdelingsleider de ouders ook op andere momenten en vanzelfsprekend kunnen ouders ook met hen contact opnemen. Naarmate de leerling ouder wordt verschuift het zwaartepunt van de contacten van de ouders naar de leerling.

02. De onderbouw

In de lessituatie gaat het niet alleen over vakinhoud en didactiek, maar ook over welbevinden en teamvorming. Er ligt een nadruk op vaardigheden: sociaal communicatieve vaardigheden, leervaardigheden, vakinhoudelijke vaardigheden etc. zonder echter de inhoud uit het oog te verliezen. We zoeken naar een balans tussen aanbodgestuurd en vraaggestuurd onderwijs. We bieden leerlingen aan zelf keuzes te maken over wat zij willen leren en hoe zij dit gaan doen, dit uiteraard onder begeleiding van hun coaches. Zelf verantwoordelijkheid krijgen, betekent daarbij ook verantwoording afleggen over het schoolwerk en de gemaakte keuzes. 
In de klassen worden de verplichte vakken gegeven en de leerlingen krijgen op minimaal kbl/mavo en mavo-niveau de leerstof aangeboden. 
De bevordering naar het volgende leerjaar gebeurt aan de hand van de bevorderingsregels die op de website staan vermeld. Er is over de bevordering ook overleg met de ouders.  

02. Het bestuursbureau

Het bestuursbureau is de centrale administratie van de stichting OSVS. Het bestuursbureau adviseert en ondersteunt de scholen, medewerkers en het bestuur op diverse beleidsterreinen.

Het bureau is gevestigd aan de Burgermeester van Lierplein 59 in Vlaardingen en is telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 010-8503550. Ook het College van Bestuur van de stichting OSVS is op dit adres gehuisvest.

Zij beheert de volgende portefeuilles:

  • P&O
  • Financiën
  • Aanbesteding/Inkoop
  • Privacy
  • Huisvesting
  • Marketing & Communicatie

02. Het bestuursbureau

Het bestuursbureau is de centrale administratie van de stichting OSVS. Het bestuursbureau adviseert en ondersteunt de scholen, medewerkers en het bestuur op diverse beleidsterreinen.

Het bureau is gevestigd aan de Burgermeester van Lierplein 59 in Vlaardingen en is telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 010-8503550. Ook het College van Bestuur van de stichting OSVS is op dit adres gehuisvest.

Zij beheert de volgende portefeuilles:

  • P&O
  • Financiën
  • Aanbesteding/Inkoop
  • Privacy
  • Huisvesting
  • Marketing & Communicatie

02. Het bestuursbureau

Het bestuursbureau is de centrale administratie van de stichting OSVS. Het bestuursbureau adviseert en ondersteunt de scholen, medewerkers en het bestuur op diverse beleidsterreinen.

Het bureau is gevestigd aan de Burgermeester van Lierplein 59 in Vlaardingen en is telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 010-8503550. Ook het College van Bestuur van de stichting OSVS is op dit adres gehuisvest.

Zij beheert de volgende portefeuilles:

  • P&O
  • Financiën
  • Aanbesteding/Inkoop
  • Privacy
  • Huisvesting
  • Marketing & Communicatie

02. Het bestuursbureau

Het bestuursbureau is de centrale administratie van de stichting OSVS. Het bestuursbureau adviseert en ondersteunt de scholen, medewerkers en het bestuur op diverse beleidsterreinen.

Het bureau is gevestigd aan de Burgermeester van Lierplein 59 in Vlaardingen en is telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 010-8503550. Ook het College van Bestuur van de stichting OSVS is op dit adres gehuisvest.

Zij beheert de volgende portefeuilles:

  • P&O
  • Financiën
  • Aanbesteding/Inkoop
  • Privacy
  • Huisvesting
  • Marketing & Communicatie

02. Hulp bij schoolkosten

Onderwijs op een school voor voortgezet onderwijs brengt voor de ouders/verzorgers kosten met zich mee. Kosten voor leermiddelen zoals een rekenmachine, schoolkamp, sportkleding of buitenlandse reis zijn niet voor elke ouder/verzorger op te brengen. Toch mogen beperkte financiële middelen thuis geen belemmering vormen voor een leerling om deel te nemen aan onderwijsactiviteiten. Ieder kind heeft namelijk recht op hetzelfde onderwijs.

Hulp bij Schoolkosten
www.hulpbijschoolkosten.nl
Deze website geeft u inzicht in welke organisaties u kunnen ondersteunen.  

Stichting Leergeld Zuid-Holland Midden
www.elkkinddoetmee.nl
Stichting Leergeld richt zich op schoolgaande kinderen uit gezinnen met minimale financiële middelen. Ouders / verzorgers met een laag inkomen kunnen hier een aanvraag doen op materiele voorzieningen die niet of slechts gedeeltelijk door andere regelingen worden vergoed. De regeling geldt voor kinderen tot en met 17 jaar. De stichting probeert sociale uitsluiting te voorkomen door kinderen mee te laten doen aan binnen- en buitenschoolse activiteiten.  

Jeugdfonds Sport & Cultuur
www.jeugdfondssportencultuur.nl
Het Jeugdfonds Sport & Cultuur biedt de kans aan kinderen en jongeren van families met beperkte financiële middelen om deel te nemen aan diverse sportieve activiteiten en creatieve bezigheden, zoals een voetbaltraining of muziekles. Het Jeugdfonds neemt de verantwoordelijkheid voor de contributie/lesgeld en in bepaalde situaties voor benodigdheden zoals sportkleding e.d. 

Neem voor een aanvraag contact op met onze intermediair dhr. A. Hobijn via hobijn@devosvlaardingen.nl. 

Dienst Uitvoering Onderwijs - Ministerie van Onderwijs
www.duo.nl
Voor leerlingen van 18 jaar en ouder is er de mogelijkheid om een financiële tegemoetkoming aan te vragen bij DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs - Ministerie van Onderwijs).

Komt u er niet uit via bovenstaande websites of wilt u graag overleggen, dan kunt u contact opnemen met onze Coördinator Schoolkostenbeleid dhr. A. Hobijn via hobijn@devosvlaardingen.nl.

 

 

02. Klas 1, 2 en 3 (onderbouw)


Alle leerlingen in klas 1, 2 en 3 volgen onderwijs binnen de route gepersonaliseerd leren. In deze leerjaren worden vakken gegeven zoals Engels, wiskunde, burgerschap, aardrijkskunde, biologie, Frans en lichamelijke opvoeding. Leerlingen hebben op het rooster een aantal vaste uren die we instructie-uren noemen en een aantal keuze-uren, de inschrijfuren. Op deze momenten kiezen leerlingen voor vakken waarvan ze extra uitleg wensen, waarin ze vooruit willen werken of op een hoger niveau verder willen gaan. In de inschrijfuren kunnen leerlingen ook kiezen voor vakken als , beeldende vorming of koken. Aanwezigheid in alle uren is verplicht.

Leerlingen werken in leerjaar 1, 2 en 3 op hun ambitieniveau. In het eerste leerjaar heeft de basisschool aangegeven wat de startambitie van de leerling is. Samen met de coach wordt per vak gekeken of de startambitie het juiste niveau heeft.
Leerlingen worden geplaatst in een klas waarbinnen de leerdoelen op meerdere niveaus worden aangeboden. Om te kunnen kiezen voor TweeTalig Onderwijs (TTO) hebben leerlingen minimaal een mavo/havoadvies nodig. Voor alle leerlingen bestaat de mogelijkheid om te kiezen voor de Sportklas, Kunstklas, Mediaklas of Kookklas.

Wij vinden het belangrijk dat een leerling zoveel mogelijk eigenaar is van zijn leerproces. Ze kunnen hun onderwijs mede vormgeven door het persoonlijk rooster, door het leren plannen van leer- en maakwerk en door flexibiliteit bij het maken van toetsen.
Veel toetsen hebben op onze school een diagnostisch karakter (formatieve toetsen). Ze zijn bedoeld om van je fouten te leren. Reflectie op een toets en daarna het nog een keer proberen vinden we erg belangrijk. Leerlingen mogen deze diagnostische toetsen dan ook nogmaals maken zodat ze kunnen checken of ze de leervaardigheden nu beter onder de knie hebben.

Meerdere keren per jaar hebben de leerlingen een langere toetsperiode waarin we kijken op welk niveau de leerling een vak beheerst (summatieve toetsen). Dit is een afsluiting van een periode met diagnostische toetsen. Leerlingen tonen in deze toets aan dat ze het in de diagnostische toetsen bereikte niveau beheersen. Op onze school mogen de leerlingen voor de vakken waar zij goed in zijn werken op een hoger niveau. We vinden het belangrijk dat leerlingen zo hun talenten kunnen ontwikkelen. Ook is het mogelijk voor een vak te versnellen zodat je eerder eindexamen doet. Leerlingen die op deze wijze hun talenten ontwikkelen, worden begeleid door een talentbegeleider.
Leerlingen kunnen deelnemen in de leerling klankbordgroep om samen met docenten het onderwijs vorm te geven of juist in de activiteitencommissie om met elkaar te zorgen voor leuke (feestelijke) activiteiten op en rond school. 

Introductieperiode
In leerjaar 1, 2 en 3 beginnen alle leerlingen met een introductieprogramma met als doel het bevorderen van het groepsgevoel. Naast een kennismaking met nieuwe vakken bieden we tijdens deze week sportieve en culturele activiteiten aan.

02. Kwaliteitsbeleid

Het beleid van onze school is voortdurend in ontwikkeling. In ons beleidsplan zijn de uitgangspunten geformuleerd op het gebied van onderwijskundig beleid, personeelsbeleid en het beleid met betrekking tot de bewaking en verbetering van de kwaliteit van het onderwijs.

Net als in andere sectoren, zoals het bedrijfsleven en de gezondheidszorg, zijn scholen wettelijk verplicht verantwoording af te leggen over hun beleid. Deze verantwoording wordt niet alleen afgelegd aan het bestuur en de inspectie, maar ook aan de 'afnemers', zoals leerlingen en ouders. Onze school legt steeds meer nadruk op kwaliteitszorg en heeft hiervoor een beleidsmedewerker Kwaliteitszorg in dienst.

Om de kwaliteit van het onderwijs regelmatig te toetsen, houden we periodiek enquêtes. Met de verkregen informatie worden de resultaten gemeten en vertaald in beleid dat leidt tot een betere kwaliteit. U wordt regelmatig op de hoogte gehouden van deze ontwikkelingen via onze nieuwsbrieven.

In het kader van kwaliteitszorg voeren we tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders, leerlingen en personeelsleden. Deze onderzoeken bevatten vragen over algemene schoolzaken, maar ook over specifieke onderwerpen waarbij we ouders bevragen over verschillende aspecten van de school. Ook de inspectie verzamelt gegevens over de kwaliteit van de school.

Voor meer informatie verwijzen we u naar www.scholenopdekaart.nl.

 

02. Kwaliteitsbeleid

Het beleid van onze school is voortdurend in ontwikkeling. In ons beleidsplan zijn de uitgangspunten geformuleerd op het gebied van onderwijskundig beleid, personeelsbeleid en het beleid met betrekking tot de bewaking en verbetering van de kwaliteit van het onderwijs.

Net als in andere sectoren, zoals het bedrijfsleven en de gezondheidszorg, zijn scholen wettelijk verplicht verantwoording af te leggen over hun beleid. Deze verantwoording wordt niet alleen afgelegd aan het bestuur en de inspectie, maar ook aan de 'afnemers', zoals leerlingen en ouders. Onze school legt steeds meer nadruk op kwaliteitszorg en heeft hiervoor een beleidsmedewerker Kwaliteitszorg in dienst.

Om de kwaliteit van het onderwijs regelmatig te toetsen, houden we periodiek enquêtes. Met de verkregen informatie worden de resultaten gemeten en vertaald in beleid dat leidt tot een betere kwaliteit. U wordt regelmatig op de hoogte gehouden van deze ontwikkelingen via onze nieuwsbrieven.

In het kader van kwaliteitszorg voeren we tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders, leerlingen en personeelsleden. Deze onderzoeken bevatten vragen over algemene schoolzaken, maar ook over specifieke onderwerpen waarbij we ouders bevragen over verschillende aspecten van de school. Ook de inspectie verzamelt gegevens over de kwaliteit van de school.

Voor meer informatie verwijzen we u naar www.scholenopdekaart.nl.

 

Pagina 3 van 13Eerste   Vorige   1  2  [3]  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste