TitelDatumPopulariteitActiefReacties

De Mavo Vos

06. De doelen

De doelen kunnen omschreven worden als het tot stand brengen c.q. verder ontwikkelen van: 

  • Projectonderwijs;
  • Competentiegericht leren;
  • Contextrijke opdrachten;
  • Gepersonaliseerd leren;
  • De ontwikkeling van teamteaching;
  • Verdieping inhoud binnen de leergebieden;
  • Het versterken van de rol van ICT, o.a. in het gebruik van portfolio en Elektronische Leeromgeving (ELO);
  • Digitale componenten binnen de lessen en/of geheel gedigitaliseerde lessen;
  • LOB-leerlijn van leerjaar 1 t/m 4 versterken;
  • Grote inzet op succesvolle doorstroom naar het mbo of havo;
  • Nauwe samenwerking met het mbo;
  • Beroepsmogelijkheden voor techniek en technologie extra aandacht geven.

Bovenstaande doelen bereiken wij door docenten nauw samen te laten werken in werkgroepen. Door deelname aan het Bèta Challenge Programma en De Nieuwe Leerroute worden bovenstaande ontwikkelingen verder versterkt en verankerd in het onderwijsprogramma. 

06. Laptopregeling

Op onze school bestaat integratie van digitaal onderwijs in het lesprogramma. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van laptops. Elke leerling heeft tijdens het schooljaar de beschikking over een eigen laptop en kan hiermee deelnemen aan het (digitale) lesprogramma.  

Alle leerlingen die zijn aangemeld op onze school moeten daarom dus beschikken over een laptop. Voor deze laptop zijn er twee mogelijkheden. Een laptop via school of een zelf meegebrachte laptop (BYOD = bring your own device). 

Bij de laptop via school zal er een rechtstreeks contract aangegaan worden bij The Rent Company. De kosten zijn hierbij voor rekening van de ouder(s) en bedragen per laptop € 18,40 per maand. De looptijd hierbij is 48 maanden. Deze laptop wordt voorzien van alle software die nodig is om deel te kunnen nemen aan de lessen. Zaken als o.a. een oplaadpunt, printen (betaald) en een internet verbinding worden door de school gefaciliteerd.  

Voor zij- instromers (leerlingen die instromen vanaf klas 2) geldt een andere looptijd en dus ook een ander maandbedrag. Dit wordt naar rato verdeeld over de resterende maanden. Meer informatie kunt u bij de afdelingsleider van uw zoon of dochter krijgen.  

Indien u kiest voor een zelf meegebrachte laptop dan moet deze wel aan een aantal eisen voldoen en dit moet tijdig bij de schoolleiding bekend worden gemaakt. Er wordt vanuit de school beperkte ondersteuning geboden. Het beheer dient u dus zelf te verzorgen. Zaken als o.a. een oplaadpunt, printen (betaald) en een internet verbinding worden wel door de school gefaciliteerd. Voor de start van het schooljaar wordt u uitgebreid geïnformeerd over het gebruik van de laptop en de mogelijkheden. 

Een laptop of tablet valt niet onder de definitie van lesmateriaal, omdat het de drager is van informatie en zelf geen informatie is en niet voorgeschreven wordt voor een specifiek leerjaar. Hierdoor valt een laptop of tablet niet onder het lesmateriaal die scholen gratis aan ouders dienen te verstrekken.  

Het bezit van een laptop of tablet kan door ons als school niet van u als ouders worden geëist, net zo min als u als ouders dit van de school kunt eisen. Wij verzoeken echter wel dringend om een laptop voor uw kind aan te schaffen, aangezien er regelmatig binnen de lessen gebruik van wordt gemaakt. Als u als ouder er voor kiest om dit niet te doen, dan zal de school ervoor zorgen dat de leerling bruikbaar lesmateriaal krijgt om de lessen te volgen. Het is echter niet zo dat de leerling een laptop in bruikleen krijgt gedurende de gehele lesperiode.

06. LOB-coördinator

De Loopbaan- en Oriëntatiebegeleiding (LOB) neemt binnen de scholen een belangrijke plaats in. Vanaf leerjaar 1 krijgen de leerlingen volop kansen zich te oriënteren op hun interesses, hun persoonlijke kwaliteiten, de vervolgopleiding en het beroep. 
 

Naast de vakdocenten en de mentoren is de LOB-coördinator één van de personen die de leerlingen in het keuzeproces begeleidt. Hij/zij voert met de leerlingen gesprekken over te maken keuzes en geeft leerlingen en ouders advies bij de Praktische Profiel Oriëntatie (PPO) en bij de keuze van het vakkenpakket (mavo) of bij de keuze van het profiel (havo/vwo). 
 

De LOB-coördinator is het aanspreekpunt voor leerlingen en ouders als het gaat om voorlichting, de afname van beroepen- en interesse testen en vragen over studiefinanciering. Ook kan hij/zij doorverwijzen naar externe adviesbureaus.  Omdat de LOB-coördinator goed geïnformeerd is over de eisen van het vervolgonderwijs kan hij/zij ‘schakelen’ tussen het voortgezet onderwijs en het vervolgonderwijs (mbo, hbo, universitair).

06. Veiligheidsbeleid

Op onze school zijn leerlingen aanwezig om te leren. Ze kunnen pas leren en zichzelf ontwikkelen als ze zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. Het is van essentieel belang dat ze zich kwetsbaar kunnen opstellen, zich gezien en geaccepteerd voelen, en het gevoel hebben erbij te horen.

Het waarborgen van sociale veiligheid gaat dus verder dan het tegengaan van onveiligheid. Leerlingen hebben de ruimte nodig om te ontdekken waar grenzen liggen, om fouten te maken, om verantwoordelijkheid te leren nemen en daarop aangesproken te worden.

De school is niet alleen de plek waar leerlingen lesstof leren, maar ook waar ze leeftijdsgenoten ontmoeten en kennismaken met de samenleving en verschillen in normen, waarden en omgangsvormen. Dit vraagt om pedagogische professionaliteit en roept vragen op over hoe er op school wordt gedacht over leren en ontwikkeling, de ruimte die leerlingen krijgen om grenzen te verkennen, en de ruimte om van elkaar te leren.

Ook voor medewerkers geldt dat ze hun werk alleen goed kunnen doen als ze zich veilig voelen, zich kwetsbaar kunnen opstellen, en gezien en gehoord worden. Ook zij moeten fouten kunnen maken en aangesproken kunnen worden op verantwoordelijkheden.

Onze school besteedt voortdurend serieuze aandacht aan het creëren van een veilig schoolklimaat en het voorkomen, herkennen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag. We blijven kritisch naar onszelf kijken en zorgen ervoor dat elk incident leidt tot verkleining van de kans op nieuw grensoverschrijdend gedrag. In een cultuur waarin zowel leerlingen als medewerkers worden gestimuleerd om na te denken over hun houding en gedrag en hier openlijk over te praten.

Op onze school hanteren we het pestprotocol, waarin afspraken zijn vastgelegd waaraan leerlingen zich moeten houden. Hierin staat onder andere dat pesten, schelden, het aanraken van elkaars eigendommen, respectloos gedrag en agressief gedrag niet worden getolereerd.

Om de sociale veiligheid in het algemeen te waarborgen, ontwikkelen wij beleid. Het opstellen van gedragsregels, protocollen en sanctiebeleid alleen is niet voldoende om personeel, leerlingen en ouders een gevoel van veiligheid te geven. Door continu met elkaar in gesprek te blijven - in vergaderingen, mentorlessen en oudergesprekken - weten we wat er speelt en wat er nodig is om leerlingen, personeel en ouders te ondersteunen.

Uitgangspunten

De school moet een plek zijn waar rust heerst, waar leerlingen, personeel en ouders/verzorgers zich thuis voelen en zich veilig weten en waar alle betrokkenen respectvol, prettig en vriendelijk met elkaar omgaan. Dat betekent concreet:
 

voor leerlingen:

  • niet pesten of gepest worden; jezelf mogen en kunnen zijn;
  • de lessen kunnen volgen zonder dat je wordt lastiggevallen;
  • weten dat geweld en (seksuele) intimidatie uit den boze zijn;
  • bij iemand terecht kunnen als er problemen zijn;
  • serieus genomen worden door personeelsleden en overige medewerkers;
  • duidelijke afspraken over dit alles.

voor ouders/verzorgers:

  • erop kunnen vertrouwen dat hun kinderen graag naar school gaan;
  • weten dat er geen bedreigingen voorkomen;
  • een open oor vinden voor problemen;
  • weten dat signalen worden opgepakt en problemen aangepakt;
  • duidelijke afspraken over dit alles.

voor personeel en andere medewerkers:

  • met respect bejegend worden door leerlingen, ouders/verzorgers, collega's,
  • weten dat problemen worden aangepakt;
  • ergens terecht kunnen met signalen;
  • duidelijkheid over wat er gebeurt bij calamiteiten;
  • duidelijke afspraken over dit alles.

voor de omgeving/de buurt:

  • geen overlast van leerlingen die rond de school hangen;
  • geen vandalisme, vervuiling of diefstal;
  • weten dat leerlingen worden aangesproken op hun gedrag;
  • een aanspreekpunt voor suggesties of eventuele klachten;
  • signalen worden opgepakt en problemen aangepakt.

Om deze visie op veiligheid te borgen en in de praktijk uit te kunnen voeren, maakt de school gebruik van het zogenaamde digitaal veiligheidsplan van de organisatie School en Veiligheid. In dit digitaal plan worden alle protocollen en procedures die gebruikt worden door de school op het gebied van veiligheid verzameld. Hierdoor behoudt de school een goed overzicht.

Voorbeelden van deze protocollen en procedures zijn afspraken rondom pesten, reizen naar het buitenland, afspraken met politie, afspraken rondom medicijnverstrekking, de klachtenregeling, checklist calamiteiten.

07. De extra’s

De Sportklas 

In de Sportklas volgen de leerlingen naast de twee reguliere lessen Lichamelijke Opvoeding (L.O.) twee uur Sportoriëntatie. In het Sportoriëntatieprogramma maken de leerlingen kennis met voor hen vaak nieuwe takken van sport, zoals muurklimmen, snowboarden, kanoën en skaten. 

De leerlingen kunnen zich aanmelden tijdens de inschrijving. Wij verwachten van deze leerlingen voldoende motivatie, samenwerking en enthousiasme voor het sporten in het algemeen. De Sportklas is niet bedoeld voor topsporters, maar voor leerlingen die plezier beleven aan sport en bereid zijn zich hiervoor flink in te zetten. Van de leerlingen mag verwacht worden dat hij/zij actief meewerken aan de organisatie van buitenschoolse (sport)activiteiten en sportdagen. 
 

De Kunstklas 

De Kunstklas is bedoeld voor leerlingen die veel plezier beleven aan kunst en cultuur en zich daar graag actief voor willen inzetten. Naast de normale lessen volg je extra uren creatieve vorming. Drama, toneel, muziek, literatuur en fotografie komen aan bod. Excursies naar diverse tentoonstellingen en culturele evenementen zijn onderdeel van het programma.
 

De Scienceklas 

Leerlingen die willen onderzoeken, experimenteren, programmeren en ontwerpen kunnen kiezen voor de Scienceklas. In een kleine setting ontdekken de leerlingen meerdere aspecten van technologie.  

Aan de hierboven vermelde klassen zijn extra kosten verbonden, deze zijn te vinden in het hoofdstuk 'Financiën'. 

07. Ouders & Onderwijs

Ouders & onderwijs, dé vraagbaak voor ouders met kinderen in de schoolgaande leeftijd. Gratis en onafhankelijk. 
 

T. 0800-5010
(op schooldagen tussen 10.00-15.00 uur)
E.  vraag@oudersonderwijs.nl
www.oudersonderwijs.nl 

07. Verlof buiten de schoolvakanties

Vrij krijgen buiten de schoolvakanties is niet mogelijk. Familiebezoek, verwachte verkeersdrukte, het niet kunnen boeken van een vliegticket in een bepaalde week, een speciale vakantieaanbieding, of het feit dat een ander kind uit het gezin al vrij is, etc. zijn géén geldige redenen om extra vakantieverlof te krijgen.

Ook een werkgeversverklaring vormt geen reden om automatisch extra vakantieverlof te krijgen. Bijna altijd liggen hieraan economische en/of organisatorische redenen ten grondslag en dit is volgens de leerplichtwet geen reden om extra vakantieverlof te mogen verlenen. 

Het is slechts in een zeer beperkt aantal situaties mogelijk om extra verlof te verkrijgen. Er moet sprake zijn van gewichtige omstandigheden. Onder gewichtige omstandigheden verstaan we bijvoorbeeld het overlijden van naaste familieleden, bij ernstige levensbedreigende ziekte zonder uitzicht op herstel, het bijwonen van een huwelijk van een naast familielid en verhuizing. In genoemde situaties wordt u gevraagd hier bewijs van te overleggen, zoals overlijdensakte, medische verklaring, trouwboekje, uittreksel burgerlijke stand. 

Tevens is het soms mogelijk om vanwege de specifieke aard van het beroep van de ouder(s) in aanmerking te komen voor extra verlof, maar alleen wanneer het voor het gezin in geen enkele schoolvakantie mogelijk is om twee weken aaneengesloten vakantie te hebben. Er moet dan voornamelijk worden gedacht aan seizoensgebonden werkzaamheden, respectievelijk werkzaamheden in bedrijfstakken die een piekdrukte kennen, waardoor het voor het gezin feitelijk onmogelijk is om in een schoolvakantie vakantie op te nemen. Het moet redelijkerwijs te voorzien zijn 

(en/of worden aangetoond) dat een vakantie in de schoolvakantie tot onoverkomelijke bedrijfseconomische problemen zal leiden.  

Slechts het gegeven dat gedurende de schoolvakanties een belangrijk deel van de omzet wordt behaald is onvoldoende. 

Aanvragen voor vakantieverlof voor de eerste en de laatste twee lesweken van het schooljaar worden doorgaans niet gehonoreerd.

Verlofaanvragen moeten tijdig en schriftelijk ingediend worden. Verlofaanvragen tot en met 10 schooldagen worden behandeld door de schooldirecteur, waarbij hij/zij vaak advies vraagt aan de leerplichtambtenaar over het wel of niet toekennen van het verlof. Verlofaanvragen van meer dan 10 dagen worden in behandeling genomen door de leerplichtambtenaar. 
Als er ongeoorloofd toch vakantieverlof wordt opgenomen, dan is de directeur verplicht dit te melden bij de leerplichtambtenaar. Tegen ouders kan proces-verbaal worden opgemaakt. De rechter kan in die gevallen een forse geldboete opleggen. 

Deze informatie is te vinden op de website van de rijksoverheid...

 

08. Het rapport

Drie maal per jaar wordt een rapport uitgereikt. De bevorderingsregels worden bij het eerste rapport op de website gepubliceerd. Bevordering vindt plaats op grond van de cijfers op het eindrapport, dat een voortschrijdend gemiddelde is van de in het betreffende jaar uitgereikte rapporten. De beslissing van de lerarenvergadering omtrent de bevordering wordt medegedeeld op het eindrapport. Sinds een aantal jaren wordt gewerkt met het zogenaamde voortschrijdende gemiddelde. Ouders kunnen thuis te allen tijde via Magister de resultaten van hun kind  volgen. 

08. Lesuitval

Wij streven ernaar om lesuitval zoveel mogelijk te beperken. Helaas is onverwachte lesuitval, bijvoorbeeld door plotselinge ziekte van een docent, niet altijd te vermijden. Wanneer een eerste lesuur door ziekte van een docent uitvalt, verstuurt de school een sms naar alle leerlingen van de klas waarvan de les uitvalt. Bij een vooraf aangekondigde afwezigheid of ziekte van een docent biedt het ruilen van uren en vakken door docenten vaak een oplossing. Bovendien kunnen ook proefwerken op deze tijdstippen worden gepland, waarbij een collega de surveillance verzorgt. Waar mogelijk wordt op zo kort mogelijke termijn een vervanger ingezet. De lesuitval als gevolg van rapportvergaderingen wordt zoveel mogelijk beperkt. De vergadering wordt gewoonlijk gepland na de middagpauze en op de dag wordt gewerkt met een verkort rooster.  

De lessen van docenten die niet aan de vergadering deelnemen gaan zo veel mogelijk door. Andere vergaderingen zijn per kernteam voor het gehele jaar ingeroosterd en veroorzaken geen lesuitval. 

Excursies en andere buitenschoolse activiteiten zijn educatieve en zinvolle activiteiten die onderdeel uitmaken van het lesprogramma waarbij geen sprake is van lesuitval. 

09. Procedure bij te laat komen

Een leerling die te laat is moet zich altijd melden bij de receptie. Hier krijgt de leerling een toegangsbriefje voor de les. De receptioniste registreert het te laat komen in het leerlingensysteem (Magister). De mentoren worden d.m.v. een maandoverzicht op de hoogte gehouden van de absentie. 
 

  • 1e keer: er volgt een waarschuwing zonder sanctie;
  • 2e keer er volgt een waarschuwing en de leerling moet zich de volgende schooldag voor 08.00 uur melden bij de receptie;
  • 3e keer: er volgt een waarschuwing en de leerling moet zich de volgende schooldag voor 8.00 uur melden bij de receptie. De ouders ontvangen een brief over de vooraankondiging van de sanctieweek;
  • 4e keer: er volgt de sanctieweek. Dit houdt in dat de leerling zich een hele week voor 08.00 uur moet melden bij de receptie. Te laat komen binnen de sanctieweek wordt verlengd met een extra sanctieweek;
  • 5e, 6e, 7e en 8e keer: de zelfde procedure zoals hierboven omschreven;
  • 9e, 10e, 11e en 12e keer te laat volgt wederom dezelfde procedure met dien verstande dat naast de brief aan de ouders over de vooraankondiging van de sanctieweek tevens de leerplichtambtenaar wordt geïnformeerd;
  • 13e en 14e keer te laat komt, moet de leerling zich de volgende dag voor 8.00 uur melden bij de receptie. Bij het te laat komen van de 15e keer wordt Stichting Halt ingeschakeld. Halt staat letterlijk voor ‘Het ALTernatief’. Jongeren krijgen de mogelijkheid om recht te zetten wat zij fout deden, zonder dat zij hierbij in aanraking komen met Justitie. Zie ook de website van Stichting Halt.

​Te laat komen wordt niet bestraft als een leerling hier niets aan kan doen bijvoorbeeld bij aantoonbare pech met fiets of ander vervoermiddel. Ook te laat komen door een bezoek een aan (tand-,)arts en/of specialist is geoorloofd mits een afsprakenkaart kan worden getoond. Te laat komen als gevolg van het zich verslapen is vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook te laat komen als gevolg van het niet op tijd gebruik maken van het openbaar vervoer wordt niet getolereerd. 

09. Voortijdig schoolverlaters

Voortijdig schoolverlaters (VSV) 

Jongeren die zonder startkwalificatie het onderwijs verlaten worden vsv'ers genoemd.

De cijfers van schooljaar 2022-2023 zijn voor De Mavo Vos: 0,95% op 315 leerlingen

Aantal VSV'ers door de jaren heen... 

Tussentijds schoolverlaten 
Leerlingen die tijdens het schooljaar de school verlaten dienen te worden uitgeschreven. Na uitschrijving zal een uitschrijfbewijs worden toegezonden aan de nieuwe school van de leerling. Bij tussentijdse uitschrijving moeten alle schooleigendommen inclusief de kluisjes-sleutel worden ingeleverd. 

10. Lestijden

Klassen 1 en 2:      Klassen 3 en 4: 
 1e uur:  08.15 - 09.00    1e uur:  08.15 - 09.00
 2e uur:  09.00 - 09.45    2e uur:  09.00 - 09.45
 pauze: 09.45 - 10.00 (15)    3e uur:  09.45 - 10.30
 3e uur:  10.00 – 10.45    pauze: 10.30 – 10.45 (15)
 4e uur:  10.45 - 11.30    4e uur:  10.45 – 11.30
 5e uur:  11.30 – 12.15    5e uur:  11.30 – 12.15
 pauze  12.15 – 12.45 (30)    6e uur:  12.15 – 13.00
 6e uur:  12.45 - 13.30     pauze  13.00 – 13.30 (30)
 7e uur:  13.30 – 14.15    7e uur:  13.30 – 14.15
 8e uur: 14.15 – 15.00    8e uur: 14.15 – 15.00
 9e uur: 15.00 – 15.45    9e uur: 15.00 – 15.45
     10e uur: 15.45 – 16.30 

10. Pauzes en kantine

De leerlingen kunnen tijdens de pauzes gebruik maken van de kantine of aula.
Er worden consumpties aangeboden volgens de principes van de Gezonde Schoolkantine.

Leerlingen dienen zich te houden aan de geldende regels in de pauzeruimte. Dit omvat ook de verantwoordelijkheid voor corveetaken. Er is tevens een schoolplein beschikbaar waar leerlingen hun pauze kunnen doorbrengen.

11. Lestabellen

In een lessentabel staat welke vakken de leerlingen gedurende het schooljaar krijgen. En hoeveel uur zij dit vak per week krijgen.

Klik hier om de lestabel van De Mavo Vos te bekijken... 

11. Lockers

De school stelt voor iedere leerling kosteloos een locker beschikbaar. Het gebruik van de locker wordt geregeld in een reglement. Hierin is o.a. opgenomen dat in lockers alleen boeken, kledingstukken en algemeen gebruikte persoonlijke bezittingen mogen worden opgeborgen. Wij adviseren geen waardevolle zaken mee naar school te nemen. De schooldirectie behoudt zich het recht voor om op ieder gewenst moment de kastinhoud te (laten) controleren, al dan niet in aanwezigheid van de betrokken leerling.

De school is verantwoordelijk voor de veiligheid van alle leerlingen en het personeel. Om deze veiligheid te waarborgen, heeft de schooldirectie het recht om bij vermoedens van strafbare feiten of constatering van strafbare feiten, tassen te controleren. Bij deze controle maakt de schooldirectie altijd een afweging in het belang van de privacy en het belang dat de school heeft bij de inzage. Het doorzoeken van tassen is eerder toelaatbaar bij een concrete aanleiding (een gepleegde overtreding) en een zwaarwegend belang (veiligheid van de school bijvoorbeeld).

Pagina 3 van 4Eerste   Vorige   1  2  [3]  4  Volgende   Laatste