Op de havo bereiden de leerling zich voor op een hbo- c.q. universitaire studie. Het havodiploma geeft onder bepaalde voorwaarden toelating tot de 5e klas van het vwo.
In het vierde leerjaar van de havo en het vwo hebben de leerlingen voor één van de volgende profielen gekozen:
- Cultuur&Maatschappij (CM);
- Economie&Maatschappij (EM);
- Natuur&Gezondheid (NG);
- Natuur&Techniek (NT).
Elk van de vier profielen bestaat uit drie delen:
- Vakken uit het gemeenschappelijk deel, die alle leerlingen van het leerjaar volgen.
- Profielvakken, die voorbereiden op de vervolgstudie en werk en per profiel variëren
- Vrije keuzevakken.
Werkwijze
In alle leerjaren van de bovenbouw leren leerlingen met vrijheid en zelfstandigheid om te gaan. Het gepersonaliseerd leren is in deze leerjaren aangepast aan de eisen die een examenprogramma stelt. Daarnaast bereiden leerlingen zich voor op de keuze van een vervolgopleiding.
Introductieperiode
In havo-4 en vwo-4 beginnen alle leerlingen met een introductieprogramma met als doel het bevorderen van het groepsgevoel.
Excursies en uitwisselingen
Voor havo-4 worden in de loop van het schooljaar enkele educatieve excursies georganiseerd. In havo-5 en vwo-6 zullen de leerlingen tijdens het schooljaar een reis maken. Voor vwo-4 bestaat de mogelijkheid om aan een uitwisselingsreis met een partnerschool in Europa deel te nemen.
Praktische opdrachten en voortgangstoetsen
Een deel van het door de leerling te maken werk, wordt gegeven in de vorm van een werkopdracht. Dit is een opdracht waarbij de leerling bepaalde algemene en vakinhoudelijke vaardigheden oefent, gekoppeld aan een stuk van de examenstof. Het gaat vaak om het toepassen van de stof die tijdens de les is behandeld. Een goede werkplanning is noodzakelijk om niet in tijdnood te raken.
Toetsen
Het aantal toetsen is beperkt vanaf klas 4. De toetsen zijn opgenomen in het Programma voor Toetsing en Afsluiting (het PTA) en bepalen het uiteindelijke schoolexamencijfer. Het PTA voor het hele schooljaar is vanaf het begin van het schooljaar bekend, zodat het werk goed kan worden gepland.
De omvang van de toetsen is behoorlijk groot. Het Lyceum Vos kent voor alle leerjaren van de bovenbouw toetsweken. Deze toetsweken worden 4 maal per jaar gehouden. Toetsen buiten de toetsweken zijn, net als in de onderbouw, formatief.
Mentor en coach
Elke klas in de bovenbouw heeft, net als in de onderbouw, een eigen mentor en een coach. Tijdens het wekelijkse mentoruur bespreekt de mentor groepsgewijs de voortgang. Ook niet-schoolse zaken worden in dit lesuur besproken. De coach spreekt in een afzonderlijk gesprek iedere week 10 minuten met een leerling over zijn leervorderingen en planningen.
Voorbereidend wetenschappelijk onderzoek
In de bovenbouwklassen havo en vwo worden leerlingen begeleid in het schrijven van een profielwerkstuk. In dit werkstuk richten de leerlingen zich op kleinschalig wetenschappelijk onderzoek ter voorbereiding van het doen van een onderzoek dat onderdeel uitmaakt van een hbo of universitaire studie.